Hejsan!
Försöker få ordning på bandsågen, en Ejca BS50. Men jag får vibrationer som gör att sågen låter en hel del när bladet är i, därför skulle jag behöva hjälp med att diagnostisera felet. Jag kan även se att bladet vibrerar när jag har blad i, och snittytan blir för stor i förhållande till bladets skränkning.
Utan blad får jag inte särskilt mycket vibrationer, men det verkar som att hjulet vobblar något.
Testade mäta med klocka men det säger inte mig så mycket!
Här är några videos:
Försöker få ordning på bandsågen, en Ejca BS50. Men jag får vibrationer som gör att sågen låter en hel del när bladet är i, därför skulle jag behöva hjälp med att diagnostisera felet. Jag kan även se att bladet vibrerar när jag har blad i, och snittytan blir för stor i förhållande till bladets skränkning.
Utan blad får jag inte särskilt mycket vibrationer, men det verkar som att hjulet vobblar något.
Testade mäta med klocka men det säger inte mig så mycket!
Här är några videos:
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 540 inlägg
Hur ser lagrena ut?
Det var ju en bra fråga. Övre axeln har täta lager tycker jag det ser ut som. Nedre hjulet sitter ”direkt” på motoraxeln, så där vet jag inte om man kan byta lager så lätt?Frustrator skrev:
Glappar dom om dom behöver bytas kanske?
Bifogar sprängskiss!
Redigerat:
Kanske är det så att hjulen inte är helt runda, lite vobbel borde inte göra att det vibrerar så mycket som det gör tänker jag.
Hur slipar man hjulen runda enklast? Provade med en pinne med sandpapper men sandpappret slits ut direkt.
Hur slipar man hjulen runda enklast? Provade med en pinne med sandpapper men sandpappret slits ut direkt.
Vad tros om denna prototypen? Först göra helt slätt och sen bombera med den laterala justeringen på hyvel-”frogen”. Handveva hjulet, verkar farligt att köra motorn med denna jig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 7 540 inlägg
Jag tror inte hjulet plötsligt blivit ovalt. Har du dubbelkollat så det verkligen är det?
Testade med en mätklocka, och det slår åtminstone på ett par millimeter. Men svårt att såklart. Spänner jag fast en träbit så raspar gummit ibland på träbiten och ibland inte, så helt runt kan det inte varaFrustrator skrev:
Sen är sågen ny för mig så ”helt plötsligt” funkar inte riktigt som argument
Redigerat:
Slipade lite med jiggen, men det blev mest skrap. Trackar dock lite bättre på nedre hjulet nu, så någon nytta gjorde det kanske. Filmade också när bandet är i och sågen går. Ska jag nöja mig med dessa vibrationer?
Edit: Hjulen verkar vara balanserade men inte helt runda, lite buliga kanske!
Edit: Hjulen verkar vara balanserade men inte helt runda, lite buliga kanske!
Redigerat:
När jag slipade gummit på mina hjul (som väl är identiska med dina) drev jag dem med borrmaskin. Iaf det övre, nedre lät jag motorn driva på låg hastighet. Sätt något runt i chucken bara och kläm emot, tex en liten träskiva med en M12 genom centrum. Det kräver gaska grovt sandpapper för att ngt ska hända med gummit inom rimlig tid.nivv skrev:
Då försvinner bomberingen också kanske? Mina båda hjul passar på nedre axeln så kan ta hjälp av motorn i båda fallen. Fixerade du sandpappret på något vis eller var det frihand?nanowire skrev:När jag slipade gummit på mina hjul (som väl är identiska med dina) drev jag dem med borrmaskin. Iaf det övre, nedre lät jag motorn driva på låg hastighet. Sätt något runt i chucken bara och kläm emot, tex en liten träskiva med en M12 genom centrum. Det kräver gaska grovt sandpapper för att ngt ska hända med gummit inom rimlig tid.
Det låter mycket i filmen i inlägg #1! Jag hade börjat med att byta lager i motorer. Kan du känna något glapp om du lyfter i hjulet?
Nu när du säger det så kände jag ett litet glapp om jag försöker lyfta lite i nedre hjulet. Är det klöddigt att byta lager för axeln? Några specialverktyg som krävs?L Leif i Skåne skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 540 inlägg
Hur ser din motor ut?nivv skrev:
Nej generellt är det ganska straight forward. Kolla på några YouTubefilmer så får du en uppfattning om du tycker det är svårt lr inte. Jag tycker det är enkelt nu, men tyckte inte det första gången..