Du eldar väl med förstånd och har koll på hur mycket man kan lassa in utan att koka systemet?
Du kopplar väl så att pannan kyls av accvattnet med självcirkulation vid ev strömavbrott?
Eldar man och lassar in ved fastän systemet är genomvarmt räcker inte kylslinga om den inte får vatten. En separat tank som kyler pannan med självtryck blir också tom efter ett tag.

Hur ska man konstruera ett säkerhetssystem som klarar kontinuerlig ”hålihuveteldning” även om hela systemet är kokvarmt, panndraget optimalt och kylvattenförsörjningen utslagen?

De nya manualerna till forsmarks reservkraft kanske kan kopieras?

pellefant skrev:
har man nu otur och hydroforen är på minnivå när elen går så är det ju lite mindre vatten att röra sej med....
Har man otur kärvar alla ventiler

å har man tur så är hydroforen full med vatten och ventilerna kärvar inte ;)

Räknas det om man har en såndär sak som startar vid strömavrbott och kör pannan via bilbatteri. Borde väl vara en säkerhetsgrej?

Hej

Angående säkerhetssystem: Jag körde ju nyligen igång mitt nya system och jag kan bara säga att jag var jäkligt tacksam över att jag kopplat på nödkylslingan i pannan. Första eldningen hade nämligen pumpen i laddomat 21:an fastnat och jag hade lagom laddat i fullt när pannan gick överstyr i temperatur, jag stod ju och eldade 65kw utan cirkulation... Bra kontroll dock att säkerhetssystemen fungerade ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.