Skilj på tryck och temperatur.

Skador orsakade av för högt tryck förhindras säkrast med ett rätt kopplat öppet system.

Eftersom du är tvingad att använda ett slutet system går inte detta.
Då kan du istället använda en rätt placerad fjäderbelastad säkerhetsventil med rätt öppningstryck.
Du måste då se till att denna säkerhetsventil fungerar. Den ska öppnas och motioneras med jämna mellanrum. Läs bruksanvisningen till ventilen.

Skador orsakade av för höga temperaturer förhindras enklast och bäst genom att helt enkelt inte elda så att detta uppträder.
Konsten att lägga in lagom med ved lär man sig med tiden.
Hanteringen blir betydigt enklare och säkrare om man har tillräcklig accvolym.(det verkar du ha)
Då behöver man inte tokfylla accarna till bristningsgränsen för att få värmen att räcka tills nästa gång man ska elda.
Om man i misstag eldar för mycket brukar moderna pannor med fläkt stänga av.
I början, innan man har lärt sig hur mycket man ska elda kan det hända att man lägger i för mycket.
Om detta händer senare måste man nog säga att det är ett misslyckande i planeringen av hur mycket man ska lägga in.

Om man tror att man kommer att tokelda och om man har så bra skorstensdrag att pannan brinner utan fläkt kan det nog vara bra som ytterligare säkerhet att använda en kylslinga.

Själv har jag effektivt förhindrat kokning genom att helt enkelt öppna ett antal vv kranar.
Ytterligare ett sätt att förhindra för höga temperaturer (ioförsig inte automatiserat men det fungerar bra)    



 
Som jag har skrivit i andra trådar, så har jag blivit itutad att med öppet kärl ska man ha två säkerhetsanordningar, med slutet tre.
Överhettningsskydd i pannan (som stannar fläkt eller motsv.), säkerhetsventil och kylslinga med SYR-ventil är exempel på sådana anordningar.

Att tappa varmvatten lugnar ner en panna tvärt, men bara under förutsättning att varmvattnet bereds i pannan! Om varmvattnet kommer från en extra elberedare, som matas från en kulvert, som matas från en tank, som matas från en panna, då är det för många "som" på vägen för att ett kallvattenuttag ska kyla pannan så det märks på en bra stund.
 
Som jag har skrivit i andra trådar, så har jag blivit itutad att med öppet kärl ska man ha två säkerhetsanordningar, med slutet tre.
har du länk till källa?



Om man vill störthäva en kokning kan man öppna påfyllningen till systemet om den är kopplad lågt (tex i laddomaten).

Nog fungerar det bra att lugna ner systemet genom att tappa vv även om beredningen sker i acc om acc är kopplad direkt till pannan.
Det tar några minuter men det fungerar.
Värmen som spolas ut i vv kranarna försvinner från systemet och ersätts med iskallt brunnsvatten.
Spola på bara så sjunker snart temperaturen i pannan också.
Prova så ser ni.

 
Det har jag minnen från när man var liten :).
Farsan eldade i en kombi panna och det blev en hel del kok då.Huset skakade och man fick springa och öppna alla kranar och spola varm vatten...
 
Tack för infon angående säkerhetssystem. Jag vill bara förtydliga att jag absolut inte har någon erfarenhet av säkerhetssystem till pannor utan har bara känt mig för vilka olika alternativ det finns. Jag är tacksam för de kloka synpunkter jag fått och ska smälta infon.
En grej som jag ska läsa på lite mer om är hur SYR'en funkar. Det finns ju bra info på detta forum. Det är bara det att det finns så mycket att lära sig och jag hade hoppats att kunna ta en genväg... Det är en balansgång att göra anläggningen lagom, samtidigt vill jag göra anläggningen säker så att en person utan mycket förkunskap ska kunna använda den utan att behöva riskera något.
Synd det här att man måste motionera säkventiler, det är ju som gjort för att detta glöms bort.
Jag har själv dåligt samvete för jag kände på säk ventilen till min bef 200liters elvattenberedare och den rörde sig inte ur fläcken.... :-[ Likadant något som slarvas med är väl att byta offeranoder i elberedare.. det är ej farligt mer än att det är trist om det rostar hål i behållaren och vattnet rinner ut...Men det är ju ingen personfara i och för sig utan jag tänkte väl mer på vilket ansvar man har som husägare. Det kan vara besvärligt att komma ihåg allt man ska komma ihåg ...

Vad tror ni om den tredje frågeställning jag skrev om i trådens början:

" Ang Cirkpumpen till radiatorerna. Har läst att Grundfos alpha ska vara bra. Är det något problem att jag har 7m tryckhöjd till radiatorerna på ovanvåning. Vilken storlek på pump går åt?
Varmvatten till push20 enheten (golvslingorna i garaget)) ska den kopplas
in via en t-förgrening efter cirk pumpen som används till radiatorerna? "

Jonas

 
du kan kolla lite på http://www.swep.net/index.php?tpl=page0&lang=se&id=132 angående vväxlare jag köpte en för några år sedan som jag nyss monterat o jag blev förvånad över hur efektiv den var , tänkte montera den före vv beredaren men hoppa över den tanken efter provkörning ,jag montera bara en blandventil efter vväxlarn.
ring o prata med dom så får du reda på vad som gäller tror inte det finns några tel nummer på hemsidan men här har du några Landskrona tel 0418-54060-Stockholm tel 08-4424680 :)
 
vad jag kommer ihåg efter samtal med kalmarpannan så räckte det med ö-trycksventil och laddomat = 2 separata system. vill man kan man ju sätta flera ö-trycksventiler för att va på säkra sidan. ö-trycksventilen kan man lätt kolla att den öppnar men syren måste man ju elda pannan i kok för att se om den funkar så jag vet inte om man kan lita så mycket på en syr som stått still i kanske många år...
 
gördetsjälvaren skrev:
" Ang Cirkpumpen till radiatorerna. Har läst att Grundfos alpha ska vara bra. Är det något problem att jag har 7m tryckhöjd till radiatorerna på ovanvåning. Vilken storlek på pump går åt?
Varmvatten till push20 enheten (golvslingorna i garaget)) ska den kopplas
in via en t-förgrening efter cirk pumpen som används till radiatorerna? "
Hur stor fallhöjd har du från radiatorerna? Troligen har du lika stor fallhöjd som tryckhöjd, antar jag? Detta innebär att det spelar ingen, eller åtminstånde väldigt liten, roll för cirkulationpumen vilken höjd radiatorerna är på eftersom cirkulationskretsen kan ses som sluten. Det enda som där har betydelse för dimensioneringen är vilket flöde och vilka tryckförluster du har i ditt system.
/Mikael
 
RoKe skrev:
Skilj på tryck och temperatur.

Skador orsakade av för högt tryck förhindras säkrast med ett rätt kopplat öppet system.

Eftersom du är tvingad att använda ett slutet system går inte detta.
Då kan du istället använda en rätt placerad fjäderbelastad säkerhetsventil med rätt öppningstryck.
Du måste då se till att denna säkerhetsventil fungerar. Den ska öppnas och motioneras med jämna mellanrum. Läs bruksanvisningen till ventilen.

Skador orsakade av för höga temperaturer förhindras enklast och bäst genom att helt enkelt inte elda så att detta uppträder.
Konsten att lägga in lagom med ved lär man sig med tiden.
Hanteringen blir betydigt enklare och säkrare om man har tillräcklig accvolym.(det verkar du ha)
Då behöver man inte tokfylla accarna till bristningsgränsen för att få värmen att räcka tills nästa gång man ska elda.
Om man i misstag eldar för mycket brukar moderna pannor med fläkt stänga av.
I början, innan man har lärt sig hur mycket man ska elda kan det hända att man lägger i för mycket.
Om detta händer senare måste man nog säga att det är ett misslyckande i planeringen av hur mycket man ska lägga in.

Om man tror att man kommer att tokelda och om man har så bra skorstensdrag att pannan brinner utan fläkt kan det nog vara bra som ytterligare säkerhet att använda en kylslinga.

Själv har jag effektivt förhindrat kokning genom att helt enkelt öppna ett antal vv kranar.
Ytterligare ett sätt att förhindra för höga temperaturer (ioförsig inte automatiserat men det fungerar bra)
kylslinga måste ha vatten hur skall du pumpa upp detta ur den egna brunnen när strömen gått pumpen är då ur funktion?

Hur kan du enkelt öppna ett antal VV kranar när du inte är hemma utan på jobb?

Moderna pannor med fläkt kan stänga av JA, men OM du har en gammal VEDpanna?

Ackutanken har 97 grader ända ner i botten (FULLADAD), PANNAN 97 grader SYREN har öppnat, och det brinner forfarande i pannan, med vad kyler man då?
 
Hur stor fallhöjd har du från radiatorerna? Troligen har du lika stor fallhöjd som tryckhöjd, antar jag? Detta innebär att det spelar ingen, eller åtminstånde väldigt liten, roll för cirkulationpumen vilken höjd radiatorerna är på eftersom cirkulationskretsen kan ses som sluten. Det enda som där har betydelse för dimensioneringen är vilket flöde och vilka tryckförluster du har i ditt system.
Visst är det så!
kylslinga måste ha vatten hur skall du pumpa upp detta ur den egna brunnen när strömen gått pumpen är då ur funktion?

Hur kan du enkelt öppna ett antal VV kranar när du inte är hemma utan på jobb?

Moderna pannor med fläkt kan stänga av JA, men OM du har en gammal VEDpanna?

Ackutanken har 97 grader ända ner i botten (FULLADAD), PANNAN 97 grader SYREN har öppnat, och det brinner forfarande i pannan, med vad kyler man då?
Citerar mig själv:surprised:
Optimalt system så skulle man kunna lägga till ett extra vattenkärl som kompensation för avbrott i vattentillförseln som blir följden vid strömavbrott om man har egen vattenkälla, för att verkligen kunna kyla pannan som Rogge tipsade om.
Sedan är det väl så att man inte behöver alla säkerhetsanordningar i vanliga fall men..... Murphys lag gäller även vedeldare. "Om det finns två eller fler sätt att göra något, och ett av dessa sätt leder till en katastrof, så kommer någon att göra det på det sättet".

rogge
 
Men hur mycket vatten går det åt ungefär när mans ska kyla med kylsslingan?
Jag kan ju tömma nästan hela min hydrofor med efter att strömmen gått. Den är på 300 liter så då borde väl pannan svalnat lite
 
Behöver du inte en pump för att tömma den då el vad får vattnet att flöda in i pannan då?
Trycket i hydroforen :-?
 
ur min 300 liters hydrofor får jag ut mellan 150 å 200 liter....tippar jag

annars kan man ju ha en tank som rinner med självtryck genom pannans kylslinga...

kanske en fd vvb?
 
pege63 skrev:
Behöver du inte en pump för att tömma den då el vad får vattnet att flöda in i pannan då?
Trycket i hydroforen :-?
Japp det är från trycket i hydroforen. Och det tycker jag skulle räcka
 
har man nu otur och hydroforen är på minnivå när elen går så är det ju lite mindre vatten att röra sej med....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.