Mikael_L
Jag tror det var den där vattenlåsinsatsen jag tänker på, men då var det nog så att just denna alltså inte passar min golvbrunn.
När jag tänker efter så tror jag det var just så det blev, till brunnen jag har finns ej oljespärr.

Så det blir isåfall något oljeskiljande i stenkistan som gäller i så fall.

Å andra sidan, vad är skillnaden, om bilen står och droppar lite olja på garageuppfarten, eller om det rinner ner i stenkistan 2 meter vid sidan ...
 
Sitter och funderar på vad som är en bra balans vad gäller isolering i platta vägg och tak. Jag tänkte 200mm i plattan först och när jag funderade på vägg så tänkte jag ju att 190+45mm känns rejält och bra. Men det kanske är onödigt bra i förhållande till plattan?

Om det kostar runt 6000kr extra (som nån skrev tidigare) med 300mm i plattan och det är mycket bättre så kanske man ska ta det? 6000kr är ju inte mycket på ett garage för 200.000kr och det är ju inget som går att ändra sen... Å andra sidan om det är försumbart i energikostnad så är det ju onödigt, och då kanske man ska minska i väggen också för att vinna lite utrymme.

Hur har ni resonerat?
 
Hejsan

Jag funderar på att beställa ett garage från Lövångers bygg i storleken 7,2x8,4 (60 kvm), där finns även komplett grund att köpa till för 25000:- inkl moms,dock givetvis utan betong, låter inte detta bra?
 
steppen7 skrev:
Sitter och funderar på vad som är en bra balans vad gäller isolering i platta vägg och tak. Jag tänkte 200mm i plattan först och när jag funderade på vägg så tänkte jag ju att 190+45mm känns rejält och bra. Men det kanske är onödigt bra i förhållande till plattan?

Om det kostar runt 6000kr extra (som nån skrev tidigare) med 300mm i plattan och det är mycket bättre så kanske man ska ta det? 6000kr är ju inte mycket på ett garage för 200.000kr och det är ju inget som går att ändra sen... Å andra sidan om det är försumbart i energikostnad så är det ju onödigt, och då kanske man ska minska i väggen också för att vinna lite utrymme.

Hur har ni resonerat?
Jag har 200mm i plattan (golvvärme) och 145mm i väggen samt 215mm i bjälklaget, här i Borlänge.
Bör funka fint för en +10-15grader under vinterhalvåret.
 
Redigerat:
3% kostnadsskillnad. Jag hadde tagit den kostnaden och om nödvändigt sparat in på något annat för precis som du säger. Det går inte att ändra på en gjuten platta på nått enkelt och bra sätt
 
Jag kommer bygga ett varmgarage samt en carport bredvid. Det lutar åt att jag gör i ordning båda plattorna med isolering samt golvvärme i fall att så att säga.

Avloppet i garaget blir med oljeavskiljare och sedan till vanliga avloppet. Frågan är hur jag gör med carporten.
Där kommer det säkert bara vara carport i alla år och det som rinner av bilarna vill jag inte leda till avloppet. Ska jag bara ansluta det till dagvattnet och skulle det ändra sig i framtiden så gräver jag upp framför garaget och kopplar om?
 
Ja om du typ "aldrig" kommer bygga om det till garage så kan du väl göra så. Det är väl inte jättejobbigt att gräva en grop och koppla om jämfört med att bygga om carporten till garage i framtiden. Men om du ändå ska ha oljeavskiljare kan du väl koppla båda brunnarna till den? Eller är det en liten oljespärr bara? Är det det så är dom ju inte så dyra så då kan du väl köpa två. Jag föredrar att bygga så att man slipper göra om i framtiden om det går.

Storlek på garageplattan - Tänker jag rätt om yttermåttet ska vara samma som byggytan/fasaden minus paneltjockleken? Alltså att ytterpanelens insida ska ansluta i nederkant mot plattan? Det ser ut så på Beijers garagebyggbeskrivning. Jag trodde det skulle vara lite öppet där för att luften ska kunna ventilera bakom panelen?
 
Mikael_L
steppen7 skrev:
Storlek på garageplattan - Tänker jag rätt om yttermåttet ska vara samma som byggytan/fasaden minus paneltjockleken? Alltså att ytterpanelens insida ska ansluta i nederkant mot plattan? Det ser ut så på Beijers garagebyggbeskrivning. Jag trodde det skulle vara lite öppet där för att luften ska kunna ventilera bakom panelen?
Jag skulle påstå att plattan = yttermått - panel - spikläkt.

Dvs panelens ytteryta ligger ca 5 cm utanför plattan, givetvis beroende på panel och dom på spikläkt.
 
Det blir 200mm i grunden ändå. Pratade med vår markkille och han hade redan planat ut och förberett för den höjden. Om vi vill ha 300mm så blir det till att gräva några timmar och fylla på med nytt finare material gissar jag. Ihop med bergvärme blir det nog en rätt liten skillnad i plånboken mellan 200mm och 300mm om man har kanske 10C på 45kvm och 20C på 15kvm.
 
Jaha nu är man igång med bygget då!

Idag har jag börjat lägga ut hörn- och kantelement på den färdiga singelbädden. Några frågor dök upp:
-Kommunen satte upp pinnar så att man får två fasadlinjer. Då är det lätt att spänna upp tråd och sätta element längs dessa linjer men hur mäter man lättast upp hörnet som inte har några trådar vid sig och hur får man lättast kantelementen raka längs dessa linjer? Varför sätter dom bara upp tre pinnar egentligen?
-Hur sågar man kantelement? Vanlig fogsvans? Fintandad eller grov? Vill ju inte att det ska spricka loss stora bitar av putsen.
-Jag tänkte ju dra avloppsrören själv men det blev så smidigt att låta grunläggaren göra detta när han var på plats med grävaren. Dock upptäckte jag idag att han har lagt avloppsrören väldigt ytligt. Krafsar man med handen i gruset så ser man att rören verkar gå utan fall en sträcka 3-4m under plattan för att sedan få rätt bra fall strax innan kanten på plattan. Är det nåt att bekymra sig om? Jag tror att han har gjort så för att slippa gräva så mycket i grovfyllet. Eller så är det ett fall men att det inte syns på så kort sträcka.

Så här ser det ut efter en dags arbete utan tillgång till laser (ingen har öppet på lördagar...)
 
  • IMG_6437_1280x853.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snören är alltid bra för att hitta raka linjer. Bara ned med egna pinnar vid behov.
För att veta att allt blir rakt så ska du kryssmäta, kryssmäta och kryssmäta lite mer ;).
Dvs måttet diagonalt över plattan ska ju vara samma åt båda håll. Är det inte det så får man justera tills det är det och man har fyra räta linjer av element.
Kantelement sågara man frigoliten med fogsvans och betongputsen tar man med rondell och stenklinga, vanlig kapklinga är bara meningslöst.
Räcker ju med 0.5-1 cm fall så har han varit snåll så är det 2 cm på 4 meter men så mycket ska det luta. Att den går grunt under plattan gör inget då plattan är isolerad så det blir frostfritt där ändå. Är du nära ytterkanten så kan det vara vits att lägga en frigolitskiva utanför grunden för att skydda lite extra
 
Jag började kapa mina element med fogsvans helt o hållet, det blir ett finare snitt än vinkelslipen och "smörjer" man med vatten så går det ganska bra, använd dock ingen dyrare fogsvans för den är bara att slänga sen. Jag gjorde slut på två :) Urkaponingar som inte är så noga, som för ex. dörrar, där körde jag med vinkelslipen med vanlig kapskiva, gick hur bra som helst tyckte jag. Skall tilläggas att min Minerit(heter det så?) skiva bara var ca 5 mm tjock.
 
Vi har ju ingen el på tomten för tillfället så en fogsvans känns ju enklare. Jag antar att du sågade från stensidan då för att inte riva loss för mycket? Fast om du säger att det blir finare snitt än vinkelslipen så låter det som att det inte lossnade nåt alls?

Två frågor jag glömde ställa:
-Elementen är något bredare vid stenytan än vid frigoliten så om man lägger kant i kant så blir det ju glipor där betongen kan rinna ner. Är det meningen att man ska täta där med byggskum också?
-Hur mycket ska överlappet vara mellan kantelement och lager 2 av isolerskivorna?

EDIT: Hur kinkiga är kommunen tror ni om garaget blir pyttelite större, säg 60,1 eller 60,2 istället för 60 som är max? Med grundmåtten 6,3x9,3 blir det ju snarare 6,4x9,4 med fasad = 60.16kvm och garageuppfarten kommer bli 5.96m så jag kommer sno 4cm prickmark om jag bygger som jag tänkt.
 
Redigerat:
Fogskum är bra :)
jag brukar köra med 20 överlapp så man får 30 cm bredd på betongen.

Jag tror inte de är så kinkiga men det är en tro och ingen kunskap alls. Det lär sen bero på komun och situation också.
 
Japp, jag kapade från stensidan och med vatten blev det STOR skillnad. Är man lite snittsig med vinkelslipen går det nog bra med, men jag tyckte det blev lite för jackigt för min smak. Inget revs loss vid kapningen, men det är ju inte säkert att det är riktigt samma material heller. Jag tror inte att det är meningen att du skall täta med fogskummet mellan elementen, risken är nog att det ställer till det. Det kan väl inte vara många mm det rör sig om?

Jag tror inte kommunen bryr sig, vänta tills allt är klart och fråga eventuellt sedan ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.