16 547 läst · 59 svar
17k läst
59 svar
Nytt test igen: Söker frivilliga som vill testa en blå Bosch GSR 18 V-EC FC2
När jag var ut i garaget och petade dit ett nytt nosskydd på Sencon som kom med Posten passade jag på att jämföra vikten mellan GSR18V-EC FC2 och den 4-5?år äldre GSR14,4 jag har.
Känslan stämde:
327g till FC2´s fördel.
Och nakna maskiner, utan batteri alltså:
441g till FC2´s fördel.
Gissar att metallväxelhuset på 14,4´an väger en del och frågan är om en borstlös motor blir lättare/mindre?
Värt att nämna är kanske att den laddare som skickas med FC2´n - AL1860CV, är samma som min äldre 14,4V levererades med.
Hoppas på överseende med ev. stora bildfiler - tanken är även att sammanfatta 'allt' i ett och samma inlägg längre fram.
Känslan stämde:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
327g till FC2´s fördel.
Och nakna maskiner, utan batteri alltså:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
441g till FC2´s fördel.
Gissar att metallväxelhuset på 14,4´an väger en del och frågan är om en borstlös motor blir lättare/mindre?
Värt att nämna är kanske att den laddare som skickas med FC2´n - AL1860CV, är samma som min äldre 14,4V levererades med.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hoppas på överseende med ev. stora bildfiler - tanken är även att sammanfatta 'allt' i ett och samma inlägg längre fram.
Så här i semestertider händer det ju att man tar tag i gamla surdegar.. när man tycker sig ha lite extra gott om tid och ork.
En av de grejer som inte blivit klart är taklisterna i köket.. och då hör det till saken att det nog bara var 7år? sedan köket renoverades...
Men nog om min förmåga att skjuta upp saker.
För att kunna fästa listerna i takanslutningarna ovanför överskåpen vid kyl/frys och högskåp/skafferi var jag tvungen att dra fast påbyggnaden i skåpen.
Ovanför kyl gick det snabbt att tömma skåpet och borra med lite saker på plats, men ovanför micron såg det inte lika kul ut..
Då slår det mig, perfekt läge att testa vinkelchucken som var med FC2´n.
Inga problem att komma åt, slapp rensa skåpet. Vinkelchucken var den av 'special-chuckarna' som kom först till användning, och den funkade riktigt bra. Den går att vinkla oberoende av maskinen så man hittar lätt ett arbetssätt som känns bra och passar för ändamålet.
Att jag sedan råkade spräcka täcksidan (framåt, så det syns) som takanslutningen är tillverkad av är en annan sak.. så innan lampan släcktes igår var det bara att bege sig ut i garaget och börja nytillverka en, för att förhoppningsvis kunna fortsätta med det underbart roliga listandet.. :wow:
Impulsköpte en Senco Fusion 18G för några veckor sedan, den gör arbetet lite mindre jävligt.
En av de grejer som inte blivit klart är taklisterna i köket.. och då hör det till saken att det nog bara var 7år? sedan köket renoverades...
Men nog om min förmåga att skjuta upp saker.
För att kunna fästa listerna i takanslutningarna ovanför överskåpen vid kyl/frys och högskåp/skafferi var jag tvungen att dra fast påbyggnaden i skåpen.
Ovanför kyl gick det snabbt att tömma skåpet och borra med lite saker på plats, men ovanför micron såg det inte lika kul ut..
Då slår det mig, perfekt läge att testa vinkelchucken som var med FC2´n.
Inga problem att komma åt, slapp rensa skåpet. Vinkelchucken var den av 'special-chuckarna' som kom först till användning, och den funkade riktigt bra. Den går att vinkla oberoende av maskinen så man hittar lätt ett arbetssätt som känns bra och passar för ändamålet.
Logga in
Skapa konto
Att jag sedan råkade spräcka täcksidan (framåt, så det syns) som takanslutningen är tillverkad av är en annan sak.. så innan lampan släcktes igår var det bara att bege sig ut i garaget och börja nytillverka en, för att förhoppningsvis kunna fortsätta med det underbart roliga listandet.. :wow:
Impulsköpte en Senco Fusion 18G för några veckor sedan, den gör arbetet lite mindre jävligt.
Logga in
Skapa konto
Efter en del annat pyssel såsom listning, båtåka (Poker-Runn publik med motorhaveri som avslutning :| ) så har det blivit dags att börja med katthuset.
45x45 kapades till enligt ihopfantiserade mått.
Logga in
Skapa konto
Stommen drogs ihop med en 5x90mm skruv, naturligtvis ingen match för GSR´n.
Balansen känns bra chucklös, trots att den väger 900g mer än GSR10,8-LI som jag tidigare använt vid skruvning så märks inte detta speciellt mycket. Vid längre skruvningar gör det sig säkert mer påmint.
Logga in
Skapa konto
Ärvde lite råspontlucke-spill av svärfar som får agera innergolv och senare också tak på katthuset.
I eftermiddag ska jag fortsätta med panel samt försöka få till ett runt foder till ingången.
Tyvärr gick hela dagen åt till annat..trojlee skrev:
Började med att sova ikapp efter nattjobbshelgen, kl. 10 slog ja yrvaket upp ögonen och undrade vad som hänt.. knäpptyst inge barnbråk.. dags att ordna frukost.
Hann med att sura lite över att jag inte "okynnes-beställt" en Bosch FSN OFZ (cirkelfräs-anslag), löjlig summa i Tyskland, halvdyrt i Sverige för lite plast osv...
Sedan ramlade dagen på i snabb takt. Stack ut och cyklade när sambon kom hem, tog mig upp till toppen på en slalombacke via skogsvägar, tog backen ner.. varpå jag flög över styret i vad som kändes slowmotion och landade 5cm från en sten - sprang bredvid cykeln ner till branten planade ut.
När barnen lagt sig gick ja ut i garaget och kollade om jag inte kunde meka ihop ett cirkelanslag själv, med hjälp av svaga minnesbilder från någons liknande projekt här fick ja till en lösning som jag tror kommer funka bra.
(en bit tryckt 45x95 som borrades hål, sågades till och skruvades fast runt fräsens pinnar - bild kommer imorgon)
Imorrn är planen försöka fräsa det runda fodret, och få dit panelen.
Administrator
· Skåne
· 6 546 inlägg
Du hade väl hjälm på dig? Jag glömde själv min cykelhjälm i måndags morse. Det känns säkrare med hjälmen på.FredrikR skrev:
Iom att jag snart är 40år erkänner jag rakryggat att det var en SthlmMarathon kepa som skyddade huvudet (skyddar nog bara mot sol..)Per Eskilsson skrev:
Hjälm är nog inte fel, ffa. inte nerför slalombackar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här ser vi 2 bilder på mitt hemslöjdade cirkelfräsanslag, inget som vinner några designpris.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag skruvade ihop 2 MDF bitar, den undre tänkt som offerbit för att minska urflisning eller nåt i den stilen, kanske onödigt men så gjorde jag. Mätte ut vart centrum på skapelsen hamnar, vände på paktet och ritsade 2 cirklar där inner och ytterkant på fodret kommer hamna. Drog i 4 skruv från undersidan för att hålla biten som ska fräsas ut på plats.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här är ytterkanten klar, fick kniva bort lite material från träbiten som håller stängerna, handtaget gjorde så att stålet inte räckte hela vägen ner. Fick göra lika på motstående sida när innerkanten skulle fräsas.
Efter en snabb sandpappring ser fodret ut som ovan, rätt nöjd med resultatet trots fulmekat anslag. Försökte mig på att (dumt jag vet) flytta ner frässtålet lite för det skulle räcka igenom skivan, vilket resulterade i att det släppte och gjorde ett mindre märke på innerkanten.
Imorgon ska färgskåpet inventeras och förhoppningsvis finns det en hink grundfärg i gömmorna.
Som planen är nu kommer även knutbrädorna sågas till i 16mm MDF.
Blivande husets ägare, Rasmus, har f.ö. sovit hela dagen i vår obäddade säng, jag hade inte mage att lyfta undan han för att bädda, så sängen förblev obäddad till sambon kom hem då han yrvaket kom nerför trappen.
Produkter som diskuteras: "skruvade MDF"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
175 kr inkl moms
Läs mer
Logga in
Skapa konto
Här kommer en bild på testdeltagarna och testobjektet.
I ena ringhörnan har vi FC2´n och den möter den nätdrivna Hitachi DH 24PB (med iaf 12år på nacken - hemmabruk).
Hålen borrades med en 10mm borr.
Kantstenen som hålen borrades i var knappa 9cm där hålen borrades.
Första borrningen med FC2´n landade på ~22s, Hitachin låg på ~10.
De efterföljande borrningarna gav en snittid på ~15s för Boschen medans Hitachin låg stabilt runt 10s.
Logga in
Skapa konto
Provborrade även 2st 7-8cm djupa hål i en betongplint jag hade stående och HItachin var snabbare, men inte mycket Boschen jobbar sig in.
Boschen är specad 1J i slageffekt medans Hitachin ligger på 3,2J enligt en googling.
Boschen varvar mer och har något högre slagfrekvens .
Som jag ser det skulle jag klara mig med Boschen istället för Hitachin, även om hålen tar några sekunder längre att göra.
Är det något mer exakt eller annat du funderar över så hojta till!
Redigerat: