Just nu så kaklas det för fullt i köket. Det kommer bli en mörkbrun Kerapoxy fog till för att behålla utseendet på fogen så bra som möjligt. Är det någon som har erfarenhet av den fogen?

kakel_paket.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Igår blev det nästan färdigkaklat och det ser lovande ut. Just nu så ser det lite sterilt ut med en helkaklad vägg, men när vi väl får upp hyllor och fläkt så kommer det se bättre ut tror jag.

fb.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar vi tröttna på diverse take away käk och längtar efter att laga riktig (hälsosam) mat. Planen är att på måndag kommer röris och det kommer att fogas och kaklas klart. Sedan vet jag inte när elektrikerna kommer, men snart är det äntligen klart!
 
Nina, det blir kanonfint!

Och på en stor kakelvägg kan man sätta upp en massa krokar,
för att hänga upp redskap, kastruller och durkslag.
Det sparar mycket plats i skåpen.

Dessutom kan man använda whiteboardpennor och skriva på kaklet också.
Bra som anslagstavla :)
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
NinaE skrev:
Igår blev det nästan färdigkaklat och det ser lovande ut. Just nu så ser det lite sterilt ut med en helkaklad vägg, men när vi väl får upp hyllor och fläkt så kommer det se bättre ut tror jag.

[bild]

Nu börjar vi tröttna på diverse take away käk och längtar efter att laga riktig (hälsosam) mat. Planen är att på måndag kommer röris och det kommer att fogas och kaklas klart. Sedan vet jag inte när elektrikerna kommer, men snart är det äntligen klart!
Stormkök på balkongen kan ge mysig måltider, överleva de tre månader med det när jag bytte mitt kök.
 
M.Kristensen skrev:
Stormkök på balkongen kan ge mysig måltider, överleva de tre månader med det när jag bytte mitt kök.
Bättre upp!

Det här var mitt kök oktober - december 2010 innan köket var användbart
769019.jpg

http://www.jula.se/gaskok-769019

Hade dock färdig tvättstuga, så dagens disk blev ett nattligt nöje :)
 
  • Gilla
NinaE
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Hade dock färdig tvättstuga, så dagens disk blev ett nattligt nöje :)
Körde du disken i tvätttmaskin?
 
Bra idé att plocka fram stormköket! Jag funderade faktiskt på att starta grillsäsongen extra tidigt i år :D
 
Nyfniken skrev:
Körde du disken i tvätttmaskin?
Eftersom jag är en ordentlig, rationellt handlande person tittade jag förstås i bruksanvisningen för tvättmaskinen.
Det fanns inget program för porslin, glas och bestick, så den tanken föll.

Efter lite googlande fann jag lösningen: En tvättbänk med ho.
Sagt och gjort: En begagnad 1,2 meters Nimo tvättbänk letades upp på blocket.
Den blev min för fyndpriset 500 pix.
Nu, efter drygt två år, är det fortfarande lite svårt att somna på kvällen utan att ha tillbringat en liten stund i tvättstugan.

Så du förstår Nyfnis, det gäller att tänka lite "utanför boxen" :D :D :D
 
Snart så är det klart! Just nu jobbar en elektriker med elen och en snickare fixar det sista finliret.

Idag har jag köpt en list som fattades och letat skruv på Ikea till köksfläkten. Listen fick bli omålad från varuhuset för en målad kostade 179 kr medan den omålade kostade 85.
list.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är det fogning på gång, det var inte poppis med kerapoxyfog hos plattsättaren :rolleyes:
fog.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart är det klart!
snart.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Fina hyllor där ovanför diskbänk/diskmaskin!

Håller de för uppställning av tunga grejor?
 
B
Vad är det för skillnad på den fogen och vanlig? Ser snyggt ut
 
KnockOnWood skrev:
Fina hyllor där ovanför diskbänk/diskmaskin!

Håller de för uppställning av tunga grejor?
Tack! Enligt Ikea är maxbelastningen 20 kg på hyllplanen så det hoppas jag räcker.
 
carlkarlin skrev:
Vad är det för skillnad på den fogen och vanlig? Ser snyggt ut
Om jag förstått det rätt så är kerapoxyfogen en tvåkomponentsfog som är mer "plastig" än vanlig fog. I och med att den är mer lik plast så blir den väldigt tålig, vilket känns som ett krav när vi har valt en så pass mörk fog.
 
Nu är köket i princip klart, det har tagit längre tid än räknat. Beräknad tid var en vecka och hantverkarna var klara i fredags vilket innebär att de höll på i två veckor. Det gör inte mig någonting utan så länge det blir bra så är jag nöjd!

Jag har borrat en massa hål i kaklet för att bland annat få upp en lång stång från IKEA. Att borra i kakel tycker jag är superläskigt, men efter lite läsning här på forumet så gick det som en dans! Jag tejpade där jag skulle borra och tryckte sen till med borrspetsen och körde först på riktigt låga varvtal. Vi har tyvärr riktigt stenhårda betongväggar så efter att ha borrat med kakelborren så var det dags för stora slagborren, men även det gick fint som tur är.

borr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


stång.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har ett riktigt billigt litet vattenpass som passande nog hade en magnet på sig så det var busenkelt att få stången rakt.
 
Eftersom vårt kök är så pass litet så ville vi försöka att få det att se större ut och efter mycket funderande så bestämde vi oss för att ha en liten sittbänk istället för stolar på ena delen av matbordet.

Sittbänken byggde jag själv med överskåp, men lät hantverkarna såga till bänkskivan till den.

bänk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bänk_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdig!
bänk_klar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.