Jag tror inte att valnöt är extra känsligt, det är inget jag har sett när jag googlat runt iallafall.

Ja jag blev jätteförvånad när jag såg att den var sned, det var helt oväntat. Den är givetvis reklamerad och imorgon så åker vi och byter ut den mot en ny, men just släpande av tung skiva plus att hyra släp är väl inget jag ser fram emot direkt :confused: Dock tror jag att jag har lyckats få ett presentkort som kompensation så då känns det lite bättre!

Jycken heter Link :)
 
Kul att få följa med i ert projekt! Ska bli intressant att höra vad ni tycker om HTH GDS, är lite nyfiken själv på deras paket.

Till mitt gamla kök (i en hyreslägenhet med orginalkaklet kvar på väggarna) så skulle jag bygga upp en rad till med 15x15 vitt kakel köpt just från Bauhaus. Eftersom jag inte skulle ha så mycket och eftersom det var hyreslägenhet så var jag inte beredd att satsa hur mycket som helst, så deras paket för typ 40kr styck blev de jag köpte.
Misstänker att ni köpt samma sort. Så, som tips - köp en extra kartong eller två, för trots att jag hade en erfaren person som hjälpte mig kakla och dela kaklet, så visade det sig att kaklet inte ville dela sig vare sig enkelt eller snyggt, så det gick åt en del plattor innan det blev som jag ville.

Brun fog låter spännande, ska bli intressant att se hur det blir!
 
  • Gilla
NinaE
  • Laddar…
Tack för tipset med kaklet. Det är ungefär 6.5 kvm som ska kaklas och vi har köpt 8 kvm så jag hoppas att det räcker!
 
Vi drog iväg till Hornbach och fick byta bänkskivan. Det de sa i varuhuset var att det kan bli så när folk ska "titta" lite närmare på skivorna och drar loss plasten i varuhuset. I och med att plasten tas bort så torkar träet och då kan skivan bli skev. Som plåster på såret fick vi ett presentkort på 10% av bänkskivans belopp, så 400 kronor blev det.

presentkort.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänkskivorna har även blivit inoljade med en hårdvaxolja 2 gånger. Jag märkte at jag hade slarvat lite med slipningen på den första skivan så där har träet rest sig lite väl mycket så det bli till att köa ett varv till på den skivan. Den skivan jag lagt ner lite mer tid på är numera superlen och härlig!
bänkskiva_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inoljning pågår!
 
Vi har handlat en massa prylar till köket, turerna till Ikea har varit många. Det är tur att Ikea har några billiga och bra godbitar för att gå i deras varuhus är inte min favoritsyssla direkt.

Det vi bland annat har köpt hitintills är ett sopsorteringssystem från Ikea. De sopsorteringssystem som kommer ifrån HTH får tyvärr inte plats i skåpet hos oss då avloppsröret står ut några cm för mycket från väggen. Bilder kommer när det är uppackat.

Vi har också köpt knoppar till lådor och luckor från Bygghemma. Dagen efter vi beställt var de framme, det är alltid trevligt när saker och ting sker snabbt!

knopp_egen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


knopp_egen_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När det gäller vitvaror i det nya köket har vi redan köpt kyl/frys, micro och ugn. Kvar är alltså induktionshäll.

http://cdon.se/vitvaror/bosch-pie645q14e-p20886094 Är en het kandidat just nu.
Någon som har några kommentarer kring det valet?
 
Ett tillägg när det gäller knopparna till köket är att vi glömde bort att räkna med en sittbänk vi ska bygga av köksstommar och därmed fattas det 2 knoppar. Tur att frakten är gratis och förhoppningsvis går det snabbt att få hem resten av knopparna.
 
Då har jag äntligen köpt köket, får hoppas att jag inte glömt något! Det är ju alltid lite pirrigt att göra något för första gången och speciellt när det är pengar inblandade. Enligt HTH:s butik här i Uppsala ska leveransen ta en vecka eller två. På webbshopen har jag inte hittat något om några leveranstider, jag antar att det är för att inte behöva hamna i en situation där leveranstiden fördröjts.

Precis som i min badrumstråd tänkte jag försöka redovisa kostnaderna ifall det finns intresse för detta?
 
Idag slängde jag iväg en beställning på hårdvaxolja från Tyskland efter de tips jag fått här på detta eminenta forum. Jag tror att kostnaden hamnar på runt 250 kr med frakt och det är ungefär hälften mot vad endast hårdvaxoljan kostar i Sverige.

olja.jpg
 
Här är beställningen av köket från HTH. Frakten går på 1150 och då kommer de hem till oss och bär in sakerna om jag förstått det rätt.

beställning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur har det gått?
 
Hummingbird skrev:
Hur har det gått?
Det går alldeles för sakta tycker jag! Inget kök i sikte än tyvärr. Däremot har vi pratat med vår lokala HTH-butik och köket blev tydligen skickat den 22 mars från Danmark. Vi har dock inte hört något om någon leverans, så vi håller tummarna att de snart hör av sig.
 
NinaE skrev:
Idag slängde jag iväg en beställning på hårdvaxolja från Tyskland efter de tips jag fått här på detta eminenta forum. Jag tror att kostnaden hamnar på runt 250 kr med frakt och det är ungefär hälften mot vad endast hårdvaxoljan kostar i Sverige.

[bild]
Nu har oljan kommit fram! Det tog sin lilla tid för att Posten strulade till det... De var tydligen här klockan 12 en vardag för att leverera paketet, men eftersom ingen (konstigt nog) var hemma mitt på dan så fick jag istället en avi i brevlådan att jag nästföljande dag efter klockan 16 kunde hämta ut paketet på ett utlämningsställe. Det dröjde ytterligare en dag innan jag hann iväg till utlämningsstället och där fick jag veta att Posten inte hunnit med så mitt paket var på okänd plats. Så det vara bara att vända hem tomhänt och försöka få tag i Posten vilket inte gick. Inte så där jättekul att få sitt paket kidnappat när jag hade tänkt fixa med bänkskivorna under påsken.
 
Ja, när det gäller Posten så vet man inte om man ska skratta eller gråta... :thumbdown:

Det där händer ungefär varenda gång vi får post som de inte tycker får plats i brevlådan, i 2/3 av fallen så får faktiskt sakerna plats i vår postlåda! Och vi har lantbrevbäring så de ska köra in på gården och tuta och lämna av om det kommer ut någon, vilket det oftast inte gör mitt på dagen (de flesta jobbar ju då). Sedan är sakerna borta och Posten går inte att få tag på... :mad:
 
  • Gilla
NinaE
  • Laddar…
Det har faktiskt hänt lite i köket. Jag har lyckats riva alla väggskåp och montera ner köksfläkten. Så här i efterhand borde jag filmat det. Såg nog rätt roligt ut när jag vinglande balanserade skåp och köksfläkt :rolleyes: Det var iallafall lättare än vad jag hade räknat med att få ner dem.
betong.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röret som man ser till vänster i bilden var en riktig pina att få loss från taket. De hade skruvat med någon skruv som absolut inte gick att få los och halva röret var bara limmat med någon grå fogmassa som satt som berget. Som tur är så lyckades min pappa få ner det till slut, alltid bra med hjälp!
röret1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


röret2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nina vs. röret 1-0

Jag ber om ursäkt för de dåliga mobilbilderna, känns inte som en bra idé att använda systemkameran i allt damm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.