Solpanelen producerar värme med en solcellsdriven fläkt men fläktljudet är en aning högt. I ett garage har det ingen betydelse men jag skulle inte villa ha den i ett sovrum. Luftsolfångaren är ett bra komplement till min värmepump.
LUFTSOLFÅNGARE GS20 UPP TILL 150 M³
Teknisk information
Effekt: 12V, 11W
Rumsvolym (upp till): 150 m³
Bredd (cm): 65
Höjd (cm): 105
Djup (cm):7,7
Vikt (kg): 15,2
Köpt på Bauhaus - http://www.bauhaus.se/luftsolfangare-gs20-upp-till-150-m.html
LUFTSOLFÅNGARE GS20 UPP TILL 150 M³
Teknisk information
Effekt: 12V, 11W
Rumsvolym (upp till): 150 m³
Bredd (cm): 65
Höjd (cm): 105
Djup (cm):7,7
Vikt (kg): 15,2
Köpt på Bauhaus - http://www.bauhaus.se/luftsolfangare-gs20-upp-till-150-m.html
Det är ganska enkelt att montera en solpanel och de flesta hemma snickare klarar uppgiften utan problem. Mot vägg är det extra enkelt, bara att borra hålet och kapa röret, skruva fast panelen och montera termostaten så det hela tog 30 minuter så var den i drift.
Om man har ett 50 m2 isolerat garage, tror ni det räcker med en luftsolfångare för att hålla temperaturen över 0 grader även vintertid? Det är inte speciellt många soltimmar då och jag antar att den inte lagrar energin alls.
Luftsolfångare är nog bara ett komplement så jag tror det behövs ett annat system när inte solen lyser. Räknar själv med att den inte kommer att ge något dec, jan, feb men så klart beror det på var man bor. Nåja det finns säkert folk med mera erfarenhet som kan komplettera för själv är jag novis på detta med solenergi.
Lite ska det väl lagra i plattan tycker jag och så är det ganska roligt med att man kan få lite extra värme genom solen. Känns klart bra att man monterat solpanelen för miljön och en själv
Lite ska det väl lagra i plattan tycker jag och så är det ganska roligt med att man kan få lite extra värme genom solen. Känns klart bra att man monterat solpanelen för miljön och en själv
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Aha! Röd granit, då läre man ringa lokala grusgropen och fråga
Full fart på bygget.
Halva vinden isolerad och lådorna för downlights på plats.
Inne har jag monterat downlights längs väggen för att få lite mysig belysning.
4 lysrör över bilen och två till på tvären framför bilen som ej syns på bilden.
Halva vinden isolerad och lådorna för downlights på plats.
Inne har jag monterat downlights längs väggen för att få lite mysig belysning.
4 lysrör över bilen och två till på tvären framför bilen som ej syns på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· västra götaland
· 387 inlägg
Kostnad so far?