O
stroessel stroessel skrev:
Eftersom jag har en förkärlek till Philips Hue så körde jag med dessa i hela vårt nybygge: [länk]

De dyker upp i Homekit (när man kopplat de till Hue bridge), vilket är ett krav från oss för alla smarta saker vi använder dagligen i huset. Vill kunna kontrollera allt via Homekit OCH ha en fysisk brytare på plats.
Jag kör också Hue hemma och gjort så i 9 år.

Ett alternativ till en inbyggd mottagare är lampor plus en wall switch. Köpte en till lillkillens rum och det är sjukt smidigt. En fördel är ju då att man kan släcka fler lampor än bara taklampan.

https://www.netonnet.se/art/hem-fri...tQOoK0FcPGc3kR2V0nEc2y5Mf3HbQncxoC9ikQAvD_BwE
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Hej kära forumare,

Vi bygger för tillfället ett nytt hus och undersöker vilka alternativ som passar oss bäst. Vi är båda iPhone användare och vill gärna styra saker och ting via bla. mobilen. Det vore förträffligt att kunna ha en iPad centralt i huset (tex. köket) där vi kan styra saker med via appels smarta hem app Homekit eller liknande applikationer, tex Home Assistant. Vi vill undvika att använda olika appar för olika system.

Saker vi önskar styra:
Belysning, musik, kameror, sensorer

Vi har sneglat på Schneider Wiser som är Matter certifierad, men kan ingenstans läsa om att det går att lägga till Wiser enheter i Homekit. Men eftersom Wiser baseras på Zigbee borde det inte vara något problem att lägga till allt i Home Assistant och använda det som app i våra iPhones och iPad?

Vi har tänkt placeras Wiser-puckar i några centrala strömbrytare, och några trådlösa på andra ställen.

Vad jag inte vill ha är Plejd eller komplicerade lösningar. Ser gärna att produkten kommer från ett stort globalt företag som har kapacitet att underhålla och vidarutveckla produkterna.

Tips mottagest gärna. Om 4 veckor kommer elektrikern på plats och då vill jag ha en klar bild av vad som behöver göras.
Tacksam för återkoppling.
När vi byggde nytt gjorde vi just detta,efter att testat väldigt många system dom senaste 20+åren valde vi att använder z-wave för allt som rör bas dvs saker som inte får strula, belysning,uttag,sensorer,gardiner,lås osv, vill du ha sakerna råstabila är det knx eller z-wave som fixar det om du ska ha hela huset smart, någon supersimpel lösning finns inte på denna nivån av styrning. dvs drygt 150+ enheter. Det jag kan säga som kontroller är hc3 (fibaro homecenter 3) och sedan styra den med homeassistant som du med fördel kör på en nuc med 2.5" ssd. Högtalare kör vi denon heos som fungera bra med homeassistant, dom går även lägga in i fibaro. Samt har dom alexa inbyggt. Nu är det dock lite dum tid att gå in i z-wave då tillverkare nu skiftar över till vertion 800 som har ganska stora fördelar både för säkerhet,batteritid och räckvidd. Så i ditt fall skulle jag avvaktar med sensorer om du ska köra dom via batteri, det med fast matning har det redan kommit en del lösningar för. För relä till kaffe/vattenkokare brödrost,tv osv då har du nya shelly wave som är baserat på qubino, för alla andra uttag där du kanske pluggar in damsugare eller kompressor dvs motorlast då är det bara heltun high load som hanterar hög effekt av den typen av last vad jag vet. Den fixar 16A av alla tre typer av last.
För alla lampor du vill dimma är qubino mini dimmer väldigt bra men det kommer när som helt ny vertion från shelly.

Vi använder flera amazon firetablet som är monterade i vägg för styrning och översyn. Fördelen med dessa är att dom fixar att vara anslutan 24/7 och har alexa inbyggt.

För lås kör vi norska idlock, väldigt stabilt lås men rätt dålig batteritid. Skulle jag bygga nytt idag skulle jag monterat motorlås i stället med batteribackupp.

Andra saker som skulle gjorts på annat sätt är: mer rör till fönster, även om dom magnetsenorerna vi använder håller drygt 2år är det störande att behöva ladda batterier, där skulle jag nog valt att dra kabel i dag, dock med batteribackupp, samma sak för rörelsensenorer.

Väldigt många kommer säkert rekommendera andra system men, där kan jag bara ge dig tipset att fråga hur många enhter dom använder, hur snabb responsen är samt be dom visa en logg för senaste 2 veckorna. Folk har tendensen att lyfta det dom köpt till skyarna eller är aningen ovetande om att det är problem på systemet. Att du vill veta antalet är för dom flesta system funkar rätt smärtfritt fram tills du går över 50 talet enhter, sedan kryper utbudet markant på system som är stabila eller stödjer fler enhter.

Saker att tänka på,
be elektriken om extra djupa dosor för vägguttag, dom relä som hanterar detta får oftast inte plats i standarddosa utan förhöjningsram.

Planera för att ha kontroller centralt i huset.
Om du väljer trådlöst protokoll

Olika kontrolller hanterar olika antall enhter
Samt skiljer det markant på antenner tex usb lösningar har vanligen under 5db medans andra kontrollers kan ha hela 14db antennet

Dra 3 gånger mer rör än du tänkt och lägg sedan till ett par till 😉

Media luckor vid tv och andra strategiska platser är väldigt smidigt.

Ska du ha kameror kolla på dahua, dom har trevliga saker som ansiktskanning,bilar osv så man kan ha rutiner för vem som kommer hem.

//lycka till
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Hej kära forumare,

Vi bygger för tillfället ett nytt hus och undersöker vilka alternativ som passar oss bäst. Vi är båda iPhone användare och vill gärna styra saker och ting via bla. mobilen. Det vore förträffligt att kunna ha en iPad centralt i huset (tex. köket) där vi kan styra saker med via appels smarta hem app Homekit eller liknande applikationer, tex Home Assistant. Vi vill undvika att använda olika appar för olika system.

Saker vi önskar styra:
Belysning, musik, kameror, sensorer

Vi har sneglat på Schneider Wiser som är Matter certifierad, men kan ingenstans läsa om att det går att lägga till Wiser enheter i Homekit. Men eftersom Wiser baseras på Zigbee borde det inte vara något problem att lägga till allt i Home Assistant och använda det som app i våra iPhones och iPad?

Vi har tänkt placeras Wiser-puckar i några centrala strömbrytare, och några trådlösa på andra ställen.

Vad jag inte vill ha är Plejd eller komplicerade lösningar. Ser gärna att produkten kommer från ett stort globalt företag som har kapacitet att underhålla och vidarutveckla produkterna.

Tips mottagest gärna. Om 4 veckor kommer elektrikern på plats och då vill jag ha en klar bild av vad som behöver göras.
Tacksam för återkoppling.
Se till att elektrikern vara använder extra djupa dosor så du även i efterhand kan lägga in en puck för styrning. Det kostar en krona extra per dosa men ger dig möjlighet att i framtiden utöka ditt smarta hem.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
B byggarmannen skrev:
Se till att elektrikern vara använder extra djupa dosor så du även i efterhand kan lägga in en puck för styrning. Det kostar en krona extra per dosa men ger dig möjlighet att i framtiden utöka ditt smarta hem.
Smart. Vi tänkte inte på det där när vi renovera. Var riktig bökigt få in fibaro-puckarna i vissa dosor
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Smart. Vi tänkte inte på det där när vi renovera. Var riktig bökigt få in fibaro-puckarna i vissa dosor
Jag hoppas du inte menar du kör fibaro puckar där du pluggar in damsugarn
 
C chali skrev:
Jag hoppas du inte menar du kör fibaro puckar där du pluggar in damsugarn
Ska jag klättra upp i taket och koppla in dammsugaren i lampkontakten? Min Miele är på 890 watt samt fibaro pucken på 2000w så det skulle fungera.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ska jag klättra upp i taket och koppla in dammsugaren i lampkontakten? Min Miele är på 890 watt samt fibaro pucken på 2000w så det skulle fungera.
Du får tänka på att det är en jäkla skillnad på last/last, testa att köra damsugaren på den så förstår du vad jag menar 😉 enda pucken jag vet som kör z-wave och fixar motor last med högre effekt är heltun highload
 
C chali skrev:
Du får tänka på att det är en jäkla skillnad på last/last, testa att köra damsugaren på den så förstår du vad jag menar 😉 enda pucken jag vet som kör z-wave och fixar motor last med högre effekt är heltun highload
Okej men jag har ingen plan på att driva dammsugaren från taklampan :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Okej men jag har ingen plan på att driva dammsugaren från taklampan :)
Det framgick dock inte att det var mot en taklampa i inlägget där av mitt svar. Men å andra sidan kör man fibaro och 90% av alla andra puckar mot tex lysrör blir det lika spännande som att köra dom mot en damsugare 😉 (det smälter med lite tur, otur så brinner det)
 
C chali skrev:
Det framgick dock inte att det var mot en taklampa i inlägget där av mitt svar. Men å andra sidan kör man fibaro och 90% av alla andra puckar mot tex lysrör blir det lika spännande som att köra dom mot en damsugare 😉 (det smälter med lite tur, otur så brinner det)
Jobbar du för konkurrent?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jobbar du för konkurrent?
Nä, bara sett många puckar som gått åt helsike, fibaros förra modell var välkänd för att smälta när man körde dom mot lysrör.
 
  • Gilla
Hasse Nacka
  • Laddar…
C chali skrev:
Nä, bara sett många puckar som gått åt helsike, fibaros förra modell var välkänd för att smälta när man körde dom mot lysrör.
Jag har dimmers, switchar och roller shutter sedan 2017 utan problem.

edit: inga lysrör dock, hemsk ljubild
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har dimmers, switchar och roller shutter sedan 2017 utan problem.

edit: inga lysrör dock, hemsk ljubild
Förmodligen därför du inte har haft problem, för att förtydliga, detta är inte ett problem endast på fibaro, detta är problem där man använder puckar mot förbrukare med annan last än resitiv last då nästan varenda puck/uttag osv endast hanterar resitiv last.
 
C chali skrev:
Förmodligen därför du inte har haft problem, för att förtydliga, detta är inte ett problem endast på fibaro, detta är problem där man använder puckar mot förbrukare med annan last än resitiv last då nästan varenda puck/uttag osv endast hanterar resitiv last.
OKej vad vill du få sagt. Ska man sluta med smarta hem prylar? Du kastar ur dig massor med text utan ha någon mening eller mål
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
OKej vad vill du få sagt. Ska man sluta med smarta hem prylar? Du kastar ur dig massor med text utan ha någon mening eller mål
Jaförfan! Skippa allt lull-lull och kom tillbaka till stenåldern när man behövde resa sin vältränade röv från soffan för att tända/släcka en lampa eller starta frugans d_l_o för hand. Snart sitter vi alla överviktiga med telefonen i nyllet och undrar vad som hände, upp till kamp!
 
  • Haha
  • Älska
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.