AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
OKej vad vill du få sagt. Ska man sluta med smarta hem prylar? Du kastar ur dig massor med text utan ha någon mening eller mål
Jag tror du helt missförstår, om du tittar på vad jag skrev från början så handlade det om att man inte bör sätta ett fibaro relä bakom ett uttag där man pluggar in tex damsugare. Vill man kunna styra den typen av uttag behöver man en puck som hanterar den typen av last för att inte riskera en brand. Det handlar inte om att man inte ska göra saker smarta utan hur man gör dom smarta så man väljer rätt saker till rätt plats. Är det tydligt nog nu?
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
C chali skrev:
Jag tror du helt missförstår, om du tittar på vad jag skrev från början så handlade det om att man inte bör sätta ett fibaro relä bakom ett uttag där man pluggar in tex damsugare. Vill man kunna styra den typen av uttag behöver man en puck som hanterar den typen av last för att inte riskera en brand. Det handlar inte om att man inte ska göra saker smarta utan hur man gör dom smarta så man väljer rätt saker till rätt plats. Är det tydligt nog nu?
Men jag har ju aldrig påstått att jag gör det ens.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men jag har ju aldrig påstått att jag gör det ens.
läser du tidigare svar så var mitt svar baserat på att du skrev att du hade svårt att få plats bakom uttag med fibaropuckar, dvs du skrev UTTAG inte att den gick mot en lampa eller lamputtag. Det gjorde att jag skrev: jag hoppas du inte kör en dammsugare i det uttaget, det handlade endast om att jag inte vill att du eller någon annan ska råka orsaka en elbrand för pucken man monterat inte klarar den typen av last.

Edit jag som läst fel, han skrev doser inte uttag, få skylla på trötthet.
 
Redigerat:
C chali skrev:
läser du tidigare svar så var mitt svar baserat på att du skrev att du hade svårt att få plats bakom uttag med fibaropuckar, dvs du skrev UTTAG inte att den gick mot en lampa eller lamputtag. Det gjorde att jag skrev: jag hoppas du inte kör en dammsugare i det uttaget, det handlade endast om att jag inte vill att du eller någon annan ska råka orsaka en elbrand för pucken man monterat inte klarar den typen av last.
Läs igen vad jag skrev för jag skrev inget om uttag utan skrev dosor.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Läs igen vad jag skrev för jag skrev inget om uttag utan skrev dosor.
du har rätt, då är det jag som missförstod dig. (eller rättare läste som dom blinde slåss)
 
Redigerat:
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
Vissa älskar verkligen att sabba trådar bara för att få skriva inlägg.
Vad har de "sista 10 inläggen" tillfört till TS frågeställning egentligen?
Tröttsamt att vissa får hålla på
Kan man på något sätt blocka en profil så man slipper se vad denna skriver?
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Kan man på något sätt blocka en profil så man slipper se vad denna skriver?
Ja.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Tips; gör en heatmap över huset så vet du hur du ska placera dina access-punkter för optimal täckning. Vi valde Wiser och är väldigt nöjda. Har även Tedee i dörren och POE-kameror utomhus. En våningsplanritning med överlagrade färgzoner som visar uppskattad WiFi-täckning för 5 GHz-bandet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Shelly är bra alternativ! Har varit jättelätt att installera och funkar kanon.
Kollar också på Shelly för eventuellt nybygge. Till vilka funktioner kör du Shelly, och hur styr du det? Ser mycket i Wiser, men förutsätter utan att veta att det blir dyrt och begränsat, måste läsa på för att se om det är så.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Kollar också på Shelly för eventuellt nybygge. Till vilka funktioner kör du Shelly, och hur styr du det? Ser mycket i Wiser, men förutsätter utan att veta att det blir dyrt och begränsat, måste läsa på för att se om det är så.
Jag har inte själv installerat detta utan fick hjälp men i mitt fall är det utebelysning och bevattning.
Men han som gjorde det är inte elektriker och det tog typ fem minuter att installera en sån där "puck" t.ex. Jag tycker appen fungerar bra. Man kan göra olika scheman och det fungerar bra. Det går att integrera med home assistant också men det har jag inte gjort.
De har en liten modul som heter shelly uni som jag också har, den kan man stoppa i nästan vad som helst (den tar emot typ vad som helst när det gäller spänning etc), det är sådana som sitter i bevattningen.
Jag har bara köpt delarna och använt appen - kan inte säga något om installation förutom att det inte såg svårt ut (bevattningen var något klurigare).
Det fungerar bra att "adda" nya enheter i appen. Alla jag har har appen hittat direkt utan något strul.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har inte själv installerat detta utan fick hjälp men i mitt fall är det utebelysning och bevattning.
Men han som gjorde det är inte elektriker och det tog typ fem minuter att installera en sån där "puck" t.ex. Jag tycker appen fungerar bra. Man kan göra olika scheman och det fungerar bra. Det går att integrera med home assistant också men det har jag inte gjort.
De har en liten modul som heter shelly uni som jag också har, den kan man stoppa i nästan vad som helst (den tar emot typ vad som helst när det gäller spänning etc), det är sådana som sitter i bevattningen.
Jag har bara köpt delarna och använt appen - kan inte säga något om installation förutom att det inte såg svårt ut (bevattningen var något klurigare).
Det fungerar bra att "adda" nya enheter i appen. Alla jag har har appen hittat direkt utan något strul.
Aha, kan man köpa ett stendumt hus och installera allt nödvändigt efteråt utan för mycket mek? Bra i så fall. Något man bör tänka på eller förbereda för vid byggnationen av huset?
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Aha, kan man köpa ett stendumt hus och installera allt nödvändigt efteråt utan för mycket mek? Bra i så fall. Något man bör tänka på eller förbereda för vid byggnationen av huset?
Som tidigare talare sagt, bra ta de djupaste dosorna man kan hitta. För det kan bli trångt få in puckarna i vissa dosor.

Edit: man vill också ha återfjädrande strömställare. Eftersom staten på en tryckknapp inte kan garanteras när man ändrar via appen/google home
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Aha, kan man köpa ett stendumt hus och installera allt nödvändigt efteråt utan för mycket mek? Bra i så fall. Något man bör tänka på eller förbereda för vid byggnationen av huset?
Det kan man absolut. Men om man bygger nytt är det smartare att planera allt från början. Att öppna dosor och koppla om är ju jobbigare än att koppla in från start. Men för en vanlig strömbrytare tar det typ fem minuter att installera en sån där puck även i efterhand.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det kan man absolut. Men om man bygger nytt är det smartare att planera allt från början. Att öppna dosor och koppla om är ju jobbigare än att koppla in från start. Men för en vanlig strömbrytare tar det typ fem minuter att installera en sån där puck även i efterhand.
Tack! Vi får se vad husfabrikantens elektriker har för prislapp, men misstänker att det blir dyrt att få det gjort från start.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Aha, kan man köpa ett stendumt hus och installera allt nödvändigt efteråt utan för mycket mek? Bra i så fall. Något man bör tänka på eller förbereda för vid byggnationen av huset?
Som sagts, större dosor (finns med ett fack åt sidan).
Och så vill man ha fas och nolla till alla brytare.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.