Ja, du kan hålla inne med ett så stort belopp som du rimligen kan förvänta dig att det skulle kosta att slutföra arbetet. I det här fallet skulle man, om det inte skett en förskottsbetalning, inte betalat ett nickel.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Jag jobbar delvis med plattsättning och har nog aldrig sett något liknande. För det första, en platta som är korrekt monterad på ett korrekt utfört underlag bryter man inte loss hur som helst. Är arbetet rätt utfört sitter plattorna nåt djävluskt. För det andra, kryss används inte av fackmän.

p2h skrev:
Plattan satt fast med dubbelhäftande tejp, men lossnade lätt.
Här är bilderna:
[bild]

[bild]

[bild]
Som sagt du behöver kanske inte lägga ner mer kraft på att utreda om de haft manschetter eller inte eftersom det egentligen bör räcka med att duken runt brunnen har hål i sig och är totalt felaktigt lagd, men man vet ju aldrig :-/ På sidan 7 (http://www.lip.dk/media/78723/lip-foliefolder 16 sidor revideradkrympt 2010-07-21.pdf) ser du hur en manschett skall monteras för LIP system 25. Jag vet i tusan vad det är för något runt dessa rören men det känns ju inte, som några redan påpekat, att det är korrekt utfört där heller. Har du lust och ork kan du krafsa bort fogen med något lämpligt föremål och se om det går att få en lite klarare bild om vad som sitter där.

Lider som sagt med dig och hoppas att du kan få dit riktiga gubbar som vet hur man skall göra...Bara att blåsa ut allt och börja om från noll.

Zemerlin skrev:
Har du lust och ork kan du krafsa bort fogen med något lämpligt föremål och se om det går att få en lite klarare bild om vad som sitter där.
Min besiktningsman avrådde oss att krafsa bort nånting för då kan de skylla på oss att vi har gjort ingrep och det befriar de från ansvar.

margareta7 skrev:
Min besiktningsman avrådde oss att krafsa bort nånting för då kan de skylla på oss att vi har gjort ingrep och det befriar de från ansvar.
Kikade faktiskt väldigt snabbt på ditt ärende Margareta7 och enligt din advokat verkar du ha ett lite svårare fall. I detta fallet blir det väldigt svårt för företagaren att svära sig fri från ansvaret kring hur det ser ut runt brunnen tex... kan man på en ofarlig plats som rören kring handdukstorken påvisa att de inte använder sig av manschetter runt rören så blir bara fallet ännu tydligare varthän det lutar... Så det spelar mindre roll om TS krafsar lite fog... Sunt förnuft får givetvis råda...

Jag kanske har missat det, men har du snackat med firman om bristerna/felen?

Gör som så att du erbjuder dem en sista gång att göra om och göra rätt. Dvs, riva ut alltihopa och göra om, med folk som vet hur byggnormer osv ser ut i Sverige. Om de vägrar, säg då att du kommer koppla in en advokat och ta det den vägen. Då har de blivit förvarnade och om det väl går så långt så slipper du dra i allt själv. En advokat kommer ju göra så att du kommer kunna slappna av lite mera. Annars är nog risken stor att orken bara tar slut.
Har du tur så kanske företaget vaknar till när de inser att de kanske, utöver badrummet, kommer få stå för dyra advokatkostnader också.

finns väl en bra tråd här om en som råkade ut för samma sak, la upp lite bilder för bedömning om istort allt var fel, han drev det till domstol tror jag och fick rätt. Kommer inte på anv.namn nu...

jag har lagt upp en bild på en brunn som tätskiktad på rätt sätt, enl. Ardex anv.(dom lägger tätarket överst)

Jag vill tillägga det självklara: reklamation, alla förhandlingar ska vara skriftligt.

inquam skrev:
Gör som så att du erbjuder dem en sista gång att göra om och göra rätt. Dvs, riva ut alltihopa och göra om, med folk som vet hur byggnormer osv ser ut i Sverige.
Jag är tämligen säker att de vet hur ett badrum ska byggas, och var diverse manschetter ska sitta. Tätskikt och tillbehör är ingen svensk uppfinning, utan finns i alla byggvaruhus över hela Europa. Problemet är snarare uppsåtligt fuskjobb för att dra in så mycket pengar till firman som möjligt. Gissar att de jobbade med material som tillhandahölls av firmans ägare. Hans mannar jobbade nog också i nivå med deras lön. Ett allmänt känt problem speciellt i 08-trakten.

heliac skrev:
För det andra, kryss används inte av fackmän.
De fackmän som använder kryss bör alltså sluta för att... fogar blir inte raka, håller inte samma bredd, eller för att man inte får vara med i det lokala plattsättargängets grillfest? Varför är kryss i kombination med kilar fel?
Lite som att jag (som använder kryss) skulle slänga ur mig att alla som inte använder Raimondis nivelleringssystem är arma amatörer.

Thomas59
isolde skrev:
De fackmän som använder kryss bör alltså sluta för att... fogar blir inte raka, håller inte samma bredd, eller för att man inte får vara med i det lokala plattsättargängets grillfest? Varför är kryss i kombination med kilar fel?
Lite som att jag (som använder kryss) skulle slänga ur mig att alla som inte använder Raimondis nivelleringssystem är arma amatörer.
Snöre är helt enkelt snabbare, effektivare och mera praktiskt att använda. Jobbar man hela dagarna med plattsättning blir snöre ett naturligt val. För amatören känns nog kryssen som ett säkrare val och så är det kanske om man sätter plattor nån enstaka gång. Nackdelen med kryss är att det tar längre tid, alla plattor är inte exakt lika stora och kryssen är lite pilliga att ta bort. Kryssen rensar inte heller fogutrymmet från överflödigt fix, på samma sätt som snöre, när de tas bort.

isolde skrev:
Nej de bör inte sluta för att det inte blir rakt. De flesta plattsättare jag känner eller rättare sagt alla dessa kör antingen frihand eller snöre av olika skäl. Min gissning är dock att de helt enkelt betraktar det som snabbare och smidigare, det gör jag iaf. Kakelkryss för mig är mest en förenkling för amatörer sen är det upp till enskilda plattsättare att använda den lösning de finner smidigast för dem. Men för mig som kund skulle det vara första varningssignalen ungefär i nivå med att de hade dragit fram en kakelkap från Biltema trots att den funktionellt egentligen inte alls behöver vara ett problem

T
isolde skrev:
Det tar längre att hålla på att fippla med kryss än att sätta på frihand eller med snöre och sedan är som sagt inte alltid alla plattor lika stora.

Märkligt diskussion det där med snöre vs kakelkryss.

För inte tror ni väl att badrummet i den här tråden hade blivit bättre med snöre?

Själv använder jag för övrigt både och helt beroende på typ av platta och yta som sak sättas.

Till stora plattor (typ 60x30) använder jag kryss för där tycker jag det går fortare. Till små plattor använder jag snöre.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.