steve5432 skrev:
Är det bara jag som tycker att plattläggningen mot vägg ser väldigt skum ut? Kollade hur det såg ut hemma hos oss, och där är det en rak linje längs med hela väggen med en minimal silikonkant. Här ser det väldigt ojämnt ut, precis som det är små kullar i flytspacklet som man inte har bemödat sig med att slipa/knacka ner innan man satte klinkers.

Sen ser röret väldigt skitigt ut, ska det verkligen se ut så? Hade kunnat leva med det om det var ett avloppsrör ute i garaget eller nåt, där "kunnige gunnar" hade hjälpt till att gjuta, men inte fackmän i en nyproducerad fastighet...

/S
att röret ser ut som de gör är för att dt är kladdat fix och gummi, blir så när röret varit så nära.. Inget fel men inte snyggt, går att putsa bort..

Nu byggs det fler hus i närheten och jag har varit ute och spanat på grunderna. Det är förvisso inte exakt samma layout i de husen men utförandet är detsamma. Bifogar en bild på hur det ser ut. Kraftigt zoomat och därmed grynigt eftersom byggarbetsplatsen är inhägnad.

Nu vet inte jag om avloppet är ett av rören som sticker upp eller om det är ett hål ned där i betonggröten där det sticker upp en liten röd pinne. Men i vilket fall så är de ju i linje, och eftersom vattenrören i mitt badrum är uppdragna inne i väggen med genomföring till tvättstället genom väggen så är väl antagligen avloppet tänkt att vara det också? Och sen har nån fått för sig att istället lägga röret platt längs golvet och sen snett upp och smetat lite fog över, vilket förklarar varför det är så ojämnt?

grundgjutning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det röda är förmodligen ett lock till avloppet, så det är nog tänkt att avloppet ska komma upp i väggen

Snailman
Det finns röda täcklock för avloppsrör som har just en sådan röd pinne uppstickande i centrum på locket som syns på ditt foto, så det är säkert varmt och kallt vatten med ett avloppsrör precis mitt emellan (Jag har gjort så på min grund där jag ska ha tvättstället.

De gråa rören är pex rör i rör, och sedan har de tagit ytterhöjen för rör i rör och stoppat i armeringsjärnet i, är väl för att det ska bli lättare att kapa bort senare , det andra armeringsjärnet har de inget skyddsrör runt.

Krilleman
image1_4b2dcefc29f08e9f5c79c895f55d2def.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför drar man inte upp avloppet en bit ovan betongen? Det där med det locket verkar bara krångligt. Sen förstod jag inte det där armeringsjärnet i skyddsröret heller.

Krilleman
Det röda locket är till för att underlätta slipningen på betongen, korrekt term för detta kan någon betong-kunnig kanske flika in? Men i detta fallet med två slangar på var sin sida kunde man lika gärna dragit upp röret!

Armeringsjärnet som har skyddsrör runt sig har funktionen att man kan dra upp järnet utan att använda tigersågen och ev skada slangen vid kapningen. Men man kan ju då fråga sig varför man bara har gjort så på ena!

krilleman_215 skrev:
[bild]
Vad är det för diameter på en sån där?

Intressant! Jag har en sån i plattan i mitt förråd, någon idé om varför?

Kan vara en blindtarm för framtida bruk, kompisen har så i storgarderoben i sovrummet, ligger komplett avlopp för en toalett proppat under parketten

Ta loss den röda baskern, och se om det luktar huggorm, om så fall är det inkopplat.

mvh

Krilleman
spekerök skrev:
Ta loss den röda baskern, och se om det luktar huggorm, om så fall är det inkopplat.
mvh
Huggorm igen? (y)

Bra tips dock!

Tack för tipset! (Dock så är halva locket ingjutet, så det får sitta där det sitter).

Men det var kul att se bilden, jag har nästan legat sömnlös i mina funderingar om vad det kan vara. ;)

De röda pluggarna passar endast i muffar på avloppsdelarna och inte på spikändarna på avloppsrören. Avloppsrör i bottenplattan bör inte understiga dim 75, men ofta har man bara 70mm reglar till väggarna. Så där har du antagligen en 75mm avloppsmuff i plattan för att sedan trycka i en 75-50 reducering i muffen i plattan och dra ett 50rör i vägg. Säkert så det var tänkt i TS hus också från början.

Antagligen ett utsättningsfel och man har lyckats få in vattenrören precis innanför väggen men inte avloppet och S:at ut avloppet utanför vägg istället för in i väggen.

Mackan88 skrev:
Antagligen ett utsättningsfel och man har lyckats få in vattenrören precis innanför väggen men inte avloppet och S:at ut avloppet utanför vägg istället för in i väggen.
Jag har VVS-ritningen och på den ser det onekligen ut som om avloppet var tänkt att gå upp i väggen. Nu har jag aldrig sett en sådan ritning förut, men de schematiskt dragna strecken för rör har en prick i slutet och för golvbrunnarna i duschen och tvättstugan sitter dessa prickar i golvbrunnen medan det vid det berörda tvättstället sitter inne i mellanväggen.

Jag kan scanna ritningen senare och lägga upp här om någon kunnig vill ta en titt. Vissa saker är förklarade på ritningen men det är många beteckningar och streckade/heldragna linjer som inte är det.

Hursomhelst så lär det väl inte vara OK att dra ut avloppet så som de har gjort, särskilt när det är så illa utfört? Byggherren skall inspektera avloppen (detta gäller som sagt flera hus med samma fel) de närmaste veckorna, vi får väl se vad de har för åsikter... Det står hursomhelst i kontraktet att badrummet ska utföras enligt BBV och det är ju inte uppfyllt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.