Vad är orsaken till golvbrunn-20cm-från-vägg-regeln?

Så du får ett ordentligt tätskikt..

Som jag sagt innan, fel utfört men risken för att det skall ske nått under ditt tvättställ måste väl ändå anses som ganska liten? Det jag har att anmärka på är att det verkar vara ett 50 mm avlopp ingjutet i plattan?

Nefcairion skrev:
Det jag har att anmärka på är att det verkar vara ett 50 mm avlopp ingjutet i plattan?
Hur borde det vara? Det är ju fullt möjligt att även det där sneda röret är skarvat längre ned med tanke på utförandet i övrigt...

Isolde skrev:
Vad är orsaken till golvbrunn-20cm-från-vägg-regeln?
Tommor skrev:
Så du får ett ordentligt tätskikt..
Tack för din insiktsfulla analys ;)
Med linjeavlopp som t ex Purus Line, som ligger direkt mot väggen tycks det inte vara några som helst problem. Med vanliga runda golvbrunnar, vars ytterkant är exempelvis 15 cm från väggen, ser jag inte heller några problem, då man utan problem får dit golvbrunnsmanchetten, eller vid behov viker upp mot väggen. Vad är då anledningen att man har denna 20cm-regel? Någon som har info från en säker källa, och inte bara upprepar diverse mantra?

närmare än 20cm så får man oftast ett ganska tvärt fall mot väggen (om man har samma höjd från fallets början till hörnet) blir det för mycket fall så är risken att brunnsmanschetten kommer att få spänningar och ev. släpper från underlaget med ev. plattsläpp.

Visst kan man få till det bra om avståndet är 15cm men man har satt 20cm för att få lite marginal.

Ovanstående är kanske inte 100% rätt, lite gissningar och sånt jag tror mig hört under kurser jag gått

Väggnära brunnar har egna monteringsanvisningar speciellt utformade och testade med specifika tätskikt, se bkr.se för lista på brunnar och tätskikt som är godkända

Man "skall" inte gjuta in dimensioner under 75 mm i plattan. Dessvärre kan jag inte ge dig någon källa, så "skall" kan likväl vara "bör" men personligen har jag aldrig gjutit in ett 50 mm rör. Sen är det mycket som kan gå fel, man mäter ut avloppet innan gjutning, men vibbar och rakar och kanske backar in i röret när man gjuter, förskjuter det lite, och vips så är man för nära väggen. Det som man blir rädd för är att vissa lekmän inne på detta forum i sin vildaste fantasi inte kan förstå hur man kan sätta ett avlopp fel.

Mycket spelar in, som sagt, vid gjutning, snickarna sätter första vägblocket med förskjutning och mäter alla mått därifrån och så stämmer inte avloppet längre. Hade dom satt avloppet för långt ut hade det vart en tråd som hade haft aftonblads rubrik som "HJÄLP jag ser avloppet under min komod när jag kommer in i mitt badrum, kan jag hävda dolt fel?"

Så fick jag skriva av mig lite :) Jag är inte bitter :)

Det var inte så att avloppet skulle ha gått in i väggen egentligen? Man skall ju undvika genomföringar i golv. Våra handfatsavlopp är ingjutna för att komma upp i vägg.

Nefcairion skrev:
Sen är det mycket som kan gå fel, man mäter ut avloppet innan gjutning, men vibbar och rakar och kanske backar in i röret när man gjuter, förskjuter det lite, och vips så är man för nära väggen."
Javisst, men det är inte bara i vårt hus utan i uppåt 15 hus av samma modell och kanske även i hus av liknande modeller i området. Så felet verkar systematiskt.

mariatherese skrev:
Det var inte så att avloppet skulle ha gått in i väggen egentligen? Man skall ju undvika genomföringar i golv. Våra handfatsavlopp är ingjutna för att komma upp i vägg.
Intressant vinkel! Jag vet inte hur långt ovanför plattan som badrumsgolvet hamnar, men med den lutningen på röret så är det ju inne i väggen lite längre ned. Man ser ju heller inte var röret tar vägen under klinkern, det kanske viker av ännu mer där. Kan det vara missförstånd i monteringen av innerväggen, så man i panik har skarvat på ett snett rör för att få det in i badrummet när det skulle ha gått upp i väggen?

Ja, uppenbarligen har ju något gått snett med väggen... Jag skulle inte godkänna detta men det leder förmodligen inte till några problem egentligen...

Ha dem att skriva en extra garanti samt avdrag (om du är nöjd med det) annars borde du ha tillräckligt för att kräva att de gör om det med tanke på hur det ser ut.

//Anders

isolde skrev:
Tack för din insiktsfulla analys ;)
Med linjeavlopp som t ex Purus Line, som ligger direkt mot väggen tycks det inte vara några som helst problem. Med vanliga runda golvbrunnar, vars ytterkant är exempelvis 15 cm från väggen, ser jag inte heller några problem, då man utan problem får dit golvbrunnsmanchetten, eller vid behov viker upp mot väggen. Vad är då anledningen att man har denna 20cm-regel? Någon som har info från en säker källa, och inte bara upprepar diverse mantra?
Det var den säkra källan :) det skall utföras på det sättet nuförtiden.. Så är det bara, det är försiktighetsåtgätder som skall minska risken för vattenskador orsakade av golvbrunn, och är den för nära så riskerar det att bli väldigt hög fuktkoncentration mot väggarna...
Väggnära golvbrunnar från blucher,unidrain purus... Dessa har en plåtkant som placeras under tätskiktet och sedan tätas det hela vägen ner i brunnen..det är en ny metod som inte funnits så länge, så man vet ju inte riktigt hur det blir i längden... Men monteras den enligt anvisningarna så är vissa av dem godkända för väggnära montage,,, men de är inte billigt att installera en sådan.

Är tvättstället emot en yttervägg så brukar man projektera att avloppet kommer upp ur golvet!

Nefcairion skrev:
Är tvättstället emot en yttervägg så brukar man projektera att avloppet kommer upp ur golvet!
Jo så klart, men det ska ändå vara 60 ut från väggen, sen gjuter man inte in ett 40 rör i betongen..

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Det är inte mot yttervägg. Jag har även noterat att golvbrunnen i duschen är lite nära samma vägg, så det verkar som om den innerväggen sitter "för långt in" i badrummet. Badrummet borde ha varit 5-6 cm större och tvättstugan vägg i vägg lika mycket mindre för att det ska passa med rördragningen i plattan.

Är det bara jag som tycker att plattläggningen mot vägg ser väldigt skum ut? Kollade hur det såg ut hemma hos oss, och där är det en rak linje längs med hela väggen med en minimal silikonkant. Här ser det väldigt ojämnt ut, precis som det är små kullar i flytspacklet som man inte har bemödat sig med att slipa/knacka ner innan man satte klinkers.

Sen ser röret väldigt skitigt ut, ska det verkligen se ut så? Hade kunnat leva med det om det var ett avloppsrör ute i garaget eller nåt, där "kunnige gunnar" hade hjälpt till att gjuta, men inte fackmän i en nyproducerad fastighet...

/S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.