• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V Vildtass skrev:
Hej,


Jag har ett problem gällande taxeringsvärdet på min suterrängsvilla som jag inte riktigt vet hur jag ska tackla.


För ett par år sedan övertog jag föräldravillan som min pappa byggde i början av 70-talet. Min pappa hade då som ambition att ha så lågt taxeringsvärde som möjligt, vilket innebär att uppgifterna som Skatteverket har inte alls överensstämmer med verkligheten. I samband med övertaget av huset så tog vi in en besiktningsman som exempelvis mätte upp huset till ~230kvm bo-yta och ~70kvm bi-yta, vilket kan jämföras med Skatteverkets uppgifter på ~120kvm bo-yta och ~120kvm bi-yta, d.v.s. nästan en dubblering av bo-ytan jämfört med angivna siffror. Utöver det har pappa inte angett att både kök och badrum renoverats sedan 2009. Sedan jag flyttade in så har även både taket bytts ut och omfattande renovering av elsystemet gjorts.

Jag har försökt läsa på lite hur en ökning av taxeringsvärdet faktiskt skulle påverka oss, och då vi redan ligger över maxtaket så förstår jag att vår årskostnad inte kommer påverkas (i nuläget). Däremot så förstår jag att exempelvis försäkringsbolag kan ha saker att säga till om ifall taxeringsvärdet är så pass lågt satt i relation till husets faktiska värde ifall olyckan är framme, och därmed har jag en tanke om att deklarera husets faktiska bo- och bi-yta samt även deklarera gjorda renoveringar.

Min fundering till proffsen här är om det finns risk att det blir problem att deklarera en nästan dubblering av bo-ytan, d.v.s. kan Skatteverket ha åsikter kring detta och ställa sig frågande till varför bo-ytan varit så pass låg fram till nu? Det här är den första småhusdeklarationen som jag gör. Hur skulle ni göra?

Tack på förhand!

Mvh
Inte helt ovanligt att uppfifterna inte stämmer helt. Tror vi ändrat på alla hus vi köpt. Alla har olika tolkningar av vad som ska räknas in och hur det ska resoneras.. (takhöjder, källardelar, biutrymmen osv)

Sen har vi ju de som inte fyllt i nya uppgifter varefter de renoverat eller ändrat något.. vissa väljer medvetet att skippa det för att de ville ha lägre villaskatt (då).. och vissa hade ingen tanke på att det skulle rapporteras (och beroende på när de gjorde något.. så hann de "glömma" att ta upp det.

Tror inte allt är rätt i vårt hus än, fast vi ändrat varje gång 😎

Vi lär ändra nu denna gång också.. (antar att det kommer nya papper strax).

Så jag skulle nog rekommendera att ändra, så har iaf inte DU gjort något fel. Vad tidigare ägare gjort eller inte, är ju inte ditt fel.. (och om jag förstod det rätt, så är dina föräldrar avlidna och borde således inte heller få några problem av dina rättelser i pappersexercisen)

Det enda som borde vara ett ev problem.. är ju om de nån gång ändrar om i villaskatten.. (men det är ju isf ett senare problem och oavsett så "ska man väl göra rätt" .. nu el då.. / båda :) )
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
C Crore skrev:
Hur jävla svårt är det att göra rätt? Om det finns felaktiga uppgifter rättar man väl dom? Vad är problemet? Att feta medelklassmänniskor skall vara ”outlaw” och lura myndigheterna? Kom igen! Vilket samhälle vill ni ha?
Jag är inte fet. De felaktiga uppgifterna ett arv från tidigare ägare.
 
  • Haha
Alexandra59
  • Laddar…
Inte konstigt att siffrorna skiljer från fastighetstaxeringen. Sättet att beräkna boyta har ändrats flera gånger. Alla som vill sälja idag försöker göra en ny boyta beräkning. Priset per kvm är viktigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det enda som händer mot försäkringsbolaget är ju att du är underförsäkrad och det spelar inte dem nån roll. Du får ju ersättning baserat på de uppgifter de har. Så vet inte de att halva huset är nyrenoverat och det händer nåt så får du ju helt sonika ingen ersättning bara. Så den biten är ju helt upp till dig själv.
Sen vet jag inte vad ångesten handlar om. Faller alla kalkyler om det blir korrekt taxerat? Så för din del så är det okej att lämna felaktiga uppgifter så länge man sparar pengar ?
Går inte försäkringsbolaget på de siffror du ger dem ? De frågar ju efter boyta och antal badrum m.m. De bryr sig väl inte om fastighetstaxerinen ?
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
O Ole E skrev:
Går inte försäkringsbolaget på de siffror du ger dem ? De frågar ju efter boyta och antal badrum m.m. De bryr sig väl inte om fastighetstaxerinen ?
Ja det undrar jag med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.