Jaha? För mig funkar den kanon! 😊
 
TRJBerg
V Vildtass skrev:
Mja, om fastighetsskatten återinförs så skulle skatten/avgiften öka 7-8x om vilket ju helt klart skulle påverka vardagsekonomin, så därav avvägningen.


Tack för svar, blir ett besök hos kommunen då!


Intressant, förmodar att SKV inte hade några invändningar på dina justeringar då? Då kan jag slappna av och göra min justering. :)

Tack för alla svar, uppskattas!
Ang ev återinförd fastighetsskatt så är väl det mesta beloppet beroende av läget, dvs var fastigheten finns?
 
Hej.
Vi köpte en lantbruksenhet av min far som enligt fastighetstaxeringen såg ut som typ ett torp. Han hade inte deklarerat för nån renovering eller tillbyggnad sedan 90talet. Ville ha rätt värde på fastigheten både mot bank och försäkringsbolag så vi fyllde i allt som är gjort och taxeringsvärdet ökade från 2 000 000 till 6 000 000. Det har inte kommit synpunkter från varken Skatteverket eller kommunen än iallafall.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Har samma tankar. Tog över ett dödsbo för 3 år sedan.
Har renoverat hela huset sedan dess.
Fick nu dubbla fastighetsavgiften men såg också att ingenting stämmer. Har 200 kvm men det står 120. Huset fick en våning till på 50- talet.
Blir ju jättedyrt om jag ändrar allt och anger renoveringar.
Huset ska inte säljas och jag behöver inga banklån.
Men kommer iaf kontakta försäkringen.
 
  • Gilla
Vildtass
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Börja INTE med kommunen…. Finns en app som heter HOUSE:ID. Den plockar ner alla uppgifterna som finns om huset automatiskt. Tror jag fått ner cirka 50+ dokument från när tomten styckades av, alla bygglov, var VA och El är draget på tomten mm mm.

Därefter går du med i Villaägarna och ber om deras råd från deras jurister. Kostar gratis bortsett från medlemskapet på 395kr per år.

Sen är inte detta ett onormalt problem. Enklast därefter är att bara knalla upp på kommunens byggnadskontor och fråga dom ”teoretiskt” vad det innebär. Slår vad om att dom bara låter det gå. Dom fyller sina dagar ändå.

OM du måste göra något för kommunen.
Skatteverket lär inte bry sig.
Detta fungerar bara för de kommuner som inlett samarbete med företaget HOUSE:ID och för de som valt att samla all fakta om sin fastighet i appen.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Maila byggnadsnämnden och fråga om dom kan maila all dokumentation dom har på ditt hus.
Det funkade för mig men bor på mindre ort
 
Många kommuner har offentliga handlingar som bygglov och ritningar för nerladdning på sin hemsida.
 
S Sigge1960 skrev:
Detta fungerar bara för de kommuner som inlett samarbete med företaget HOUSE:ID och för de som valt att samla all fakta om sin fastighet i appen.
Kan inte säga att jag har lagt in all info om vår fastighet i appen. Men det är klart att om kommunen inte har ett API så att man kan hämta infon så är det svårt att göra det automatiskt.

Men man har alltid rätt till informationen så… Bara att beställa i sådana fall så kommer den på posten i värsta fall.
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det enda som händer mot försäkringsbolaget är ju att du är underförsäkrad och det spelar inte dem nån roll. Du får ju ersättning baserat på de uppgifter de har. Så vet inte de att halva huset är nyrenoverat och det händer nåt så får du ju helt sonika ingen ersättning bara. Så den biten är ju helt upp till dig själv.
Sen vet jag inte vad ångesten handlar om. Faller alla kalkyler om det blir korrekt taxerat? Så för din del så är det okej att lämna felaktiga uppgifter så länge man sparar pengar ?
Ringer försäkringsbolaget skatteverket om Huset brinner ned och kollar taxeringsvärdet?
Om inte jag minns fel har man redan uppgivit husets faktiska värde till försäkringsbolaget den gången man tecknade. Det är väl dit han först och främst ska ringa och ändra och höja värdet?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det var inte enbart taxeringsvärdet ts pratade om. Även dokumentation gentemot försäkringsbolaget och visst kollar även de uppgifterna man lämnar till skatteverket. Jag hade själv en "revision" av mitt kråkslott i höstas. De ifrågasatte fullvärdet och menade på att det var nog inte tillämpligt längre men iallafall så undrade han varför jag deklarerat noll badrum. Ja de är helt orenoverade sa jag så onödigt att betala mer om man inte får nåt. Men de ville ha med ett badrum ändå..........
 
S Stefan1972 skrev:
Det var inte enbart taxeringsvärdet ts pratade om. Även dokumentation gentemot försäkringsbolaget och visst kollar även de uppgifterna man lämnar till skatteverket. Jag hade själv en "revision" av mitt kråkslott i höstas. De ifrågasatte fullvärdet och menade på att det var nog inte tillämpligt längre men iallafall så undrade han varför jag deklarerat noll badrum. Ja de är helt orenoverade sa jag så onödigt att betala mer om man inte får nåt. Men de ville ha med ett badrum ändå..........
Haha ja det har du fasiken rätt i. Premien man betalar är ju samma som för en nybyggd kåk men summan man får ut är ju nästan överallt i huset ordentligt nedskriven. Kanske skulle skicka in uppgifter på badrum och andra saker för att se hur många% de drar ner ersättning från full nivå. Sedan begär man sänkning av premien med motsvarande % (på villa försäkringen).
 
V Vildtass skrev:
Mja, om fastighetsskatten återinförs så skulle skatten/avgiften öka 7-8x om vilket ju helt klart skulle påverka vardagsekonomin, så därav avvägningen.


Tack för svar, blir ett besök hos kommunen då!


Intressant, förmodar att SKV inte hade några invändningar på dina justeringar då? Då kan jag slappna av och göra min justering. :)

Tack för alla svar, uppskattas!
Det beror väl helt på vilken nivå en återinförd skatt skulle ligga på? Men det är såklart inte omöjligt att en högre skatt än idag kan bli verklighet. Man kan hoppas att den jämfört med den som avskaffades för snart 20 år sedan har en lägre %sats, om inte annat för att fastighetsvärden kontra löner är högre idag.
 
S saltis99 skrev:
Jag skulle snarast säga "skynda på med detta" ...

Idag vill du snarast ha högt taxeringsvärde om du vill belåna fastigheten. Dessutom gynnsamt vid ev. framtida försäljning. Och att ens fundera på fastighetsskatt är troligen det största politiska självmål något parti skulle kunna göra m h t andelen väljare som äger hus.
Ja fastighetsskatt är givetvis ett gissel. Särskilt för dom som bor i mångmiljonvillor och bara behöver betala maxtaket på ca 9 tkr per år.
Det är ju ett helvete för en sån som Björn Ulvaeus vars kåk såldes för 248 miljoner. Den steg 8 miljoner om året i över 20 år. Det blir mycket pengar över trots den sk flyttskatten.
Man skrattar sig harmynt när man läser om idiotin.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Börja INTE med kommunen…. Finns en app som heter HOUSE:ID. Den plockar ner alla uppgifterna som finns om huset automatiskt. Tror jag fått ner cirka 50+ dokument från när tomten styckades av, alla bygglov, var VA och El är draget på tomten mm mm.

Därefter går du med i Villaägarna och ber om deras råd från deras jurister. Kostar gratis bortsett från medlemskapet på 395kr per år.

Sen är inte detta ett onormalt problem. Enklast därefter är att bara knalla upp på kommunens byggnadskontor och fråga dom ”teoretiskt” vad det innebär. Slår vad om att dom bara låter det gå. Dom fyller sina dagar ändå.

OM du måste göra något för kommunen.
Skatteverket lär inte bry sig.
Jurister I all ära, men de lär knappast råda någon att göra något olagligt. Tror personligen att det alltid är bäst med att hålla sig till sanningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F Fula ankungen skrev:
Jurister I all ära, men de lär knappast råda någon att göra något olagligt. Tror personligen att det alltid är bäst med att hålla sig till sanningen.
Ja, det är klart? Vad menar du?

Jurister använder du för att få en bättre bild över din juridiska situation. Möjligheter, risker och konsekvenser.
 
  • Gilla
fam-lundborg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.