Tomture61 Tomture61 skrev:
Man kan lägga det flytande också . Man limmar ihop i not / spont . Blir tajt och kan röra på sig efter årstid .
Tack! Då skulle du säga att det är att föredra, att lägga flytande? Vad är nackdelarna med det? Varför lägger man inte alltid flytande?

B b8q skrev:
Ni kanske kan göra ett nätat golv av det?
Hmm, menar nu nåtat? Att fylla igen springorna? Har kollat på det men gillar inte hur det ser ut. Men tack för tips!

S sommarskuggan12 skrev:
Tack för svar! Förstår att det är så men samtidigt så känns det lite orimligt att ha 1 cm mellan bräderna och inte kunna gå på det utan att få ont i fötterna under halva året..? Men ja, bra tips att kanske vänta tills sommaren med att åtgärda.
Jo det förstår jag. Men jag hade väntat till sommaren oavsett vad jag bestämde mig för. Iom att det är skruvat är det ju relativt enkelt att ta upp.

S sommarskuggan12 skrev:
Hmm, menar nu nåtat? Att fylla igen springorna? Har kollat på det men gillar inte hur det ser ut. Men tack för tips!
Japp, skulle stå nåtat.

• Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
S sommarskuggan12 skrev:
Tack! Då skulle du säga att det är att föredra, att lägga flytande? Vad är nackdelarna med det? Varför lägger man inte alltid flytande?
Om undergolv finns är det helt ok att ha ett flytande övergolv . Är det ett bjälklag (utan tex golspån) så bör övergolvet ingå i den bärande konstruktionen .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Om undergolv finns är det helt ok att ha ett flytande övergolv . Är det ett bjälklag så bör övergolvet ingå i den bärande konstruktionen .
Ah, vi la nytt bjälklag/reglar (eller vad det heter:) under det här golvet, så det finns alltså inget annat golv under.

10dgr är alldeles för lite. Det bästa är att lägga in det löst och ha de så ett bra tag. Sen plocka upp det och fästa det.

• Gilla
Jonas Kenntoft och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
S sommarskuggan12 skrev:
Ah, vi la nytt bjälklag/reglar (eller vad det heter:) under det här golvet, så det finns alltså inget annat golv under.
Då är det lämpligt att skruva fast brädorna.

• Gilla
sommarskuggan12
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
10dgr är alldeles för lite. Det bästa är att lägga in det löst och ha de så ett bra tag. Sen plocka upp det och fästa det.
Det är så alltså.. så går det när man inte gör egen research men samtidigt så anlitade vi ju en golvläggare som också beställde virket och satte tidsplanen golvleverans/läggning, just för att vi själva inte kan något om detta.. surt oavsett. Tack för svar!

S sommarskuggan12 skrev:
Det är så alltså.. så går det när man inte gör egen research men samtidigt så anlitade vi ju en golvläggare som också beställde virket och satte tidsplanen golvleverans/läggning, just för att vi själva inte kan något om detta.. surt oavsett. Tack för svar!
Fast golvläggare kan ju inte göra så mycket åt att trä rör sig, men visst vederbörande kunde ju tipsat er om hur trä beter sig. Det var nog inte illvilja bakom i alla fall. Se det som att ni lärde er ngt. Det är bättre att försöka se positivt på tillvaron. :love:
Det kommer att bli väldigt bra till sist. Det är jag säker på. (y)

• Gilla
Urban R
  • Laddar…
C
Handlar ju inte bara om hur länge virket legat inne utan också om hur torrt det redan var när det levererades. För mitt öga ser det inte ut som någon specifik golvprodukt, utan som vanliga spontade plank(?)
Som någon skrev - förr när man lade nysågat virke lät man det ligga löst minst ett år innan man kunde slå ihop det och lägga sista raden.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
I en ständigt uppvärmd villa kan man vad jag förstår lägga massivträgolv med ganska små springor, mkt mindre än det du har. När träet acklimatiserat sig så kommer springorna vara "OK", men springor kommer det i princip alltid vara i massivträgolv, ska man komma runt det är det fiskbensparkett och liknande där de ligger på olika riktning.

Flytande massivträgolv känns inte som rätt väg att gå, vill man ha klassiskt utseende är det små springor, det får man leva med. Vissa fyller springorna, men det är lite omdiskuterat också.

Dessa tycker jag är för stora glipor för att inte försöka få hantverkaren att åtgärda. Jag som amatör har ju lyckats bättre med de golv jag lagt, även om jag haft tiden på min sida för att låta golvet acklimatisera sig....

• Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
S sommarskuggan12 skrev:
Får man fråga varifrån du köpte golvbrädorna?
Från ett mindre hyvleri eller från en känd golvtillverkare?
Garanterade de någon fuktkvot?

Jag lade in ett nästan identiskt golv för ca 2 år sedan. Han som hade sågat och hyvlat mina golvbräder kunde inte garantera någon fuktkvot så jag fick lägga in det löst och "slå ihop" skruva fast det efter ett halvår.

Det torkade första månaderna och efter att jag slog ihop och skruvade golvet så har ingenting hänt.

• Gilla
ceno och 2 till
  • Laddar…
Det ser likadant ut idag som på bilden där jag precis har dragit ihop golvet.

• Nyinstallerat trägolv med synliga plankor och en del av en person i hörnet av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnusalsjon och 2 till
  • Laddar…
S sommarskuggan12 skrev:
Hej!
En golvläggare har för två månader sen lagt in ett nytt spontat grangolv i ett ca 100m2 stort rum i vårt hus. Vi upplever att det blev väldigt glest mellan plankorna och det är upp till en centimeter stora springor. Det ser enligt mig mer ut som ett undergolv och man blir som "nypt" i fötterna när man går på det. Jag kan inte så mycket om golv och vet inte riktigt vad man kan förvänta sig. Så min fråga till er är: är det här ett ok nylagt golv eller inte?
[bild][bild][bild][bild]
Tackar på förhand för all input jag kan få!
Ni måste kontakta golvfirman som lagt in golvet. Hen har troligen köpt torkat trägolv som inte varit så torrt som hen trodde. Rimligen kan han ta detta med sin leverantör till att börja med.
Det känns som det kan finnas flera orsaker till resultatet.

• Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.