Hej,

Vi har lite problem med ett golv som lades in för ca fem månader sen av vår helentreprenad då vi byggt om och ut vårt hus, och jag tänkte om jag kanske kunde få lite vägledning här i det kunniga forumet.

Bakgrund:

Golven lades av entreprenören i våras, slipades och såpades. De var fina initialt och vi var jättenöjda, men nu efter fem månader ser det lite annorlunda ut. Golvet är skruvat på reglar, på en del ställen finns golvvärme under, på en del är det element i rummen. Problemen är dock ungefär lika stora på flera ställen. Golvproducenten, eller sågverket, menade att det skulle funka bra att lägga detta golv på golvvärme enligt helentreprenaden.

Jag har själv tidigare lagt in den här typen av plankgolv i lägenhet, och är medveten om att det är ett levande material osv. Och det gillar vi, vi är inga perfektionister, tvärtom så gillar vi det levande, vi tycker det är fint med lagom små springor.

Det som man brukar kalla levande med trägolv har dock gått lite överstyr hos oss:
  • Vissa springor i golvet är väldigt breda idag, någon är upp emot 1 cm så att man nästan ser bortanför noten i springan.

• Vissa golv har kupat sig så att de har olika höjd jämfört med golven de sitter dikt an mot på kortsidan. Vi tror dock att denna kupning har avtagit lite med tiden, det kanske har med torkning att göra.

• Väldigt många plankor har spruckit, Det finns sprickor i stort sett var som när man kollar på golvet.

• Det har kommit som små bubblor eller runda upphöjningar upp i trät på många ställen. Jag vet inte var det kan vara? Någon hade teorin att det kan vara nedtrampat grus eller liknande innan slipning, som nu kommit tillbaka

Jag har lagt liknande golv tidigare, det var inget dyrt golv utan ett billigt furugolv från Byggmax. Jag är ingen expert alls, men jag upplevde inte de här problemen i den här utsträckningen alls då. Jag har ett par frågor:

• Vad kan ha hänt och hur kommer det sig att vårt golv beter sig på det här viset? Eller är det att förvänta sig? Vi önskade ett grangolv i samma dimensioner som det undergolv som funnits i huset. Det jag tror är att vår entreprenör har köpt och lagt in ett golv med för hög fuktkvot, då det är billigare än ett nedtorkat. Vad kan jag kräva i det avseendet som beställare? Om jag har en helentreprenad för ett husbygge så förväntar jag mig ju inte lägre kunskap och kvalitet på olika moment, som golvläggning. Fuktkvotsgrader och liknande har själv läst mig till i efterhand, och det bör väl utföras fackmannamässigt även ur det hänseedndet även om inte jag som köpare definierar exakt fuktkvot jag önskar?

• Hur kan jag ta det här vidare? Jag har haft ett samtal med entreprenören som menar att vi behöver vänta och se alla årstidsväxlingar, men springor på 1 cm och över 50 spruckna golvplankor känns inte som något som kommer att totalförändras till våren. Och vi kan inte leva med såna springor halvårsvis.

• Har ni några tips på vad vi kan vi göra åt det här? Vi har lagt jättemycket pengar på vår renovering, och även på inköp och läggning av det här golvet. Det är framförallt springorna som gör att det nästan ser ut som att vi lagt trall på sina ställen. Då huset är färdigt i övrigt är det väl ett väldigt stort ingrepp att skruva om allt golv, men det är ju vad jag skulle önska. Jag tycker inte att man ska behöva nåta och hålla på med nya golv som man har betalat stora pengar för.

Mycket tacksam för vägledning. för hur jag bör ta detta vidare.

• Trägolv före och efter tidsförlopp; nylagt, förändring efter fem månader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre paneler av trä med olika finish. Mittenpanelen har en synlig kvist. Texten "Bubblor" överst.
    Skapa konto
  • Träpanel med varierande skuggor och ljusintensitet, tre paneler, text "Sprickor" överst.
    Skapa konto
  • Tre träpaneler med olika betsat finish, rubriken 'Sprickor'. Texturens variationer framhävs av betsen.
    Skapa konto
  • Trägolvvisning i tre paneler med texten "Springor" anger problem med golvplankor som separerat eller spruckit.
    Skapa konto
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Oj, det såg inte roligt ut. Vad är det för material under? Betongplatta eller spånskiva?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tycker det ser ut som det helt enkelt torkat på plats.......Fick det acklimatisera sig inne då ni lade det eller kom det från lev direkt eller låg ute dan innan det lades? Blir ju krångligt många ggr men dylika golv ska nästan ligga i normal rumstemp i flera månader innan man lägger det.

• Gilla
DrDongle och 13 till
  • Laddar…
Hur har ni skött det? Verka torkat en del

Antewallgren Antewallgren skrev:
Oj, det såg inte roligt ut. Vad är det för material under? Betongplatta eller spånskiva?Det
Oj, det såg inte roligt ut. Vad är det för material under? Betongplatta eller spånskiva?
Oj, sorry. Det är spånskiva

S Stefan1972 skrev:
tycker det ser ut som det helt enkelt torkat på plats.......Fick det acklimatisera sig inne då ni lade det eller kom det från lev direkt eller låg ute dan innan det lades? Blir ju krångligt många ggr men dylika golv ska nästan ligga i normal rumstemp i flera månader innan man lägger det.
Ja, och olika golv kommer ju olika mycket nedtorkat för att förkorta den tiden. Jag tror också att man lagt det med för hög fuktkvot.

• Gilla
LarsNordin och 4 till
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Hur har ni skött det? Verka torkat en del
Det har mättats med såpa enligt Selder & companys metod vid läggning. Vi har sedan såpskurat det en gång.

• Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Min misstanke går till kombinationen nytt trägolv och golvvärme.

Även om ni hade förvarat golvet i rummet i några månader, så hade den extra värmen som golvvärmen ger, get upphov till springor. Dock kanske inte lika tydliga som nu.

Att nu har bättre erfarenheter av ett billigt byggmaxgolv från tidigare, har förmodligen att göra med att det golvet var mycket tunnare och därför lättare att torka ut. Vet du hur tjockt detta golvet är?

Det känns som att man får plocka upp det och lägga om. Men det kan vara en rent helvete att lägga om då not och fjäder också har förändrats. Blir nog ett nytt golv i så fall. Tipset då är, om ni fortfarande vill ha trägolv, att lägga ett tunnare golv.

• Gilla
Auspuff och 1 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Min misstanke går till kombinationen nytt trägolv och golvvärme.

Även om ni hade förvarat golvet i rummet i några månader, så hade den extra värmen som golvvärmen ger, get upphov till springor. Dock kanske inte lika tydliga som nu.

Att nu har bättre erfarenheter av ett billigt byggmaxgolv från tidigare, har förmodligen att göra med att det golvet var mycket tunnare och därför lättare att torka ut. Vet du hur tjockt detta golvet är?

Det känns som att man får plocka upp det och lägga om. Men det kan vara en rent helvete att lägga om då not och fjäder också har förändrats. Blir nog ett nytt golv i så fall. Tipset då är, om ni fortfarande vill ha trägolv, att lägga ett tunnare golv.
Ja, det stämmer. Det här är mycket tjockare. 27mm.

En bidragande faktor är gissningsvis att golvet är lagt mitt på sommaren och sedan torkat under hösten. Vill du undvika springor och märkbar kupning, i den grad det går, bör du göra tvärt om. Lägg in det i huset på hösten och skruva det feb/mars.

Tillägg, jag tror såklart som du, även om springorna minskar när golvet sväller kommer det aldrig bli bra och det är inte något du behöver acceptera.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
T Tennis-star skrev:
En bidragande faktor är gissningsvis att golvet är lagt mitt på sommaren och sedan torkat under hösten. Vill du undvika springor och märkbar kupning, i den grad det går, bör du göra tvärt om. Lägg in det i huset på hösten och skruva det feb/mars.

Tillägg, jag tror såklart som du, även om springorna minskar när golvet sväller kommer det aldrig bli bra och det är inte något du behöver acceptera.
Stort tack för input, och peppande om att vi inte behöver acceptera det! Lite bakgrund, vi har renoverat och byggt ut, i stort sett som att bygga ett helt hus under ett år. Fast nästan värre då hälften var ett dödsbo. Så i processen var det såklart 100-tals saker att hålla koll på, därför valde vi helentreprenad. Det är svårt att ha totalkoll ner i varje detalj då. Jag har i vår beskrivning bett om ett grangolv i en specifik dimension, men jag har fått slätspoint av gran. Det ifrågasatte jag, men blev övertalad att det skulle bli bra. Den har ju 16% fuktighet, att jämföra med golv som säljs med 8% fuktighet. Det är ju det som är den stora boven tänker jag. Och som sagt: vi vill att det ska ha en gammal charm, vi gillar att man ser springorna. Men inte mängder av sprickor och centimeterbreda springor här och var.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
S
Ujuj, såg inget vidare ut... Jag har nästan samma förutsättningar, hyvlad slätspont som ligger på 15mm plywood på betong med golvvärme.. Såpskurat. Lite tunnare, runt 18mm.Har inga sprickor, det kapade jag bort vid läggning, men har en del springor vintertid. Dock mer jämnt fördelat.
Se bild...
Trägolv med tydlig ådring, benen på en stol, till synes inomhusmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Incoog och 2 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Ujuj, såg inget vidare ut... Jag har nästan samma förutsättningar, hyvlad slätspont som ligger på 15mm plywood på betong med golvvärme.. Såpskurat. Lite tunnare, runt 18mm.Har inga sprickor, det kapade jag bort vid läggning, men har en del springor vintertid. Dock mer jämnt fördelat.
Se bild...
[bild]
Superfint! Och en väldig skillnad ja. Det är så vi hade tänkt oss, och det var väldigt fint ett kort tag. Är det slätspont av furu? Och slipade du någonsin golvet? Har ju förstått att det bästa är att låta bli, även om det inte alltid går.

D Dynamobonka skrev:
Superfint! Och en väldig skillnad ja. Det är så vi hade tänkt oss, och det var väldigt fint ett kort tag. Är det slätspont av furu? Och slipade du någonsin golvet? Har ju förstått att det bästa är att låta bli, även om det inte alltid går.
Du skulle kunna nåta golvet om det är något ni gillar.

S
D Dynamobonka skrev:
Jo precis, furu! Jag slipade av med en edge golvslip, rätt fint papper typ 180 korn. Sen skurade en hög omgångar med typ 10% såpvatten innan vi började använda det och sen kanske 5ggr de senaste 3 åren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.