54 225 läst · 258 svar
54k läst
258 svar
Nylagt golv sviktar på 3 plan och i alla rum
Jag tror möjligheterna är väldigt goda då det är kostnaden för att åtgärda felet.M Mortsken skrev:
Golvet är ju bevisligen defekt och kostnaden för att byta ut det är 2000 kr/m2 ink tapetsering,målning elektriker samt allt material
Skulle vilja påstå att byggmax kommer väldigt billigt undan samt att dom sluppit leta hantverkare,planera och jaga dom samma.
Ett företag som gör 400.000 miljoner i vinst på sista raden påverkas inte heller nämnvärt av en sådan kostnad då ARN även tar sådant i beaktande.
Tyvärr gör de väl 400.000mil i vinst för att de inte tar ett sådant ansvar... och ARN är väl vägledande, inte beslutsfattande? Dvs vad ARN säger kan bolagen till stor del strunta i (tills det kommer upp i media, då är de bra på att reagera...) ?P Peter Petterson skrev:Jag tror möjligheterna är väldigt goda då det är kostnaden för att åtgärda felet.
Golvet är ju bevisligen defekt och kostnaden för att byta ut det är 2000 kr/m2 ink tapetsering,målning elektriker samt allt material
Skulle vilja påstå att byggmax kommer väldigt billigt undan samt att dom sluppit leta hantverkare,planera och jaga dom samma.
Ett företag som gör 400.000 miljoner i vinst på sista raden påverkas inte heller nämnvärt av en sådan kostnad då ARN även tar sådant i beaktande.
Hoppas du får allt tillbaka och du har helt rätt, 500.000 för golv i ett helt hus, komplett, är ett pangpris. Hade Byggmax själva varit tvungna att upphandla och leverera det hade det blivit tre gånger så dyrt. Jämför bara när du lagar bilen själv eller om försäkringsbolaget gör det om något hänt...
Ja, du ska dra detta till ARN. Då måste Byggmax svara på din klagan. Jag tror och hoppas att Byggmax tillhör de företag som följer ARNs beslut. Jag tror mig ha förstått att IKEA inte gärna vill att ärenden går till ARN utan de föredrar att "settla"/förlika ärendet innan beslut och då blir det minimalt med info offentlig.P Peter Petterson skrev:Tänkte jag skulle uppdatera tråden,
Sista svaret jag fick från byggmax var den 24 Okt vilket bestod av ett hallo yxskaft svar där dom bad om mer info trots att svaret på alla deras frågor samt bilder/besiktningsutlåtande var medskickat.
Svarade den 24 okt på frågorna igen och sedan dess är det radiotystnad från byggmax sida.
Jag har köpt in nytt golv denna gång Khars 15 MM ekparkett, Och alla problem med svikt samt knarr är borta på alla 3 plan, Alla golv har blev i Fredags färdig lagda och nu har bara målaren 250m2 kvar att tapetsera/måla + lister och foder.
Som det är nu ligger jag ute i runda slängar 500K och börjar fundera på om det är dags att kontakta ARN och låta dom få ta över ärendet.
Vi kommer förhoppningsvis kunna börja flytta in i huset vi renoverat sedan 3 April om 2 veckor vilket skall bli otroligt skönt då vår första tanke till inflytt var 31 Juni som sedan flyttades flertalet gånger. Nu senast var allt klart för inflytt 15 Sep så 2.5 månader försenat igen pga golven.
Jag hoppas att Byggmax har en liknande intern policy och att de även byxar upp sig och svarar på dina mail inom 1-2 dygn innan du hunnit skicka in till ARN.
Hej,ClasseClas skrev:
Ja, du ska dra detta till ARN. Då måste Byggmax svara på din klagan. Jag tror och hoppas att Byggmax tillhör de företag som följer ARNs beslut. Jag tror mig ha förstått att IKEA inte gärna vill att ärenden går till ARN utan de föredrar att "settla"/förlika ärendet innan beslut och då blir det minimalt med info offentlig.
Jag hoppas att Byggmax har en liknande intern policy och att de även byxar upp sig och svarar på dina mail inom 1-2 dygn innan du hunnit skicka in till ARN.
Ja Bygg max skriver ju på sin hemsida att dom följer ARN beslut när man läser köpeavtalet så man får väl hoppas det stämmer.
Kontakt med komunens konsumentvägledare har tagits idag, Och jag fick till ett möte med henne redan imorgon. Hon skulle kontakta byggmax och även hjälpa mig upprätta en anmälan hos ARN så ärendet iallfall är påbörjat där då även ARN har lång handläggningstid.
Är ganska otroligt att ett så stort företag som Bygg max har så himla usel kundservice, Kollade för skojsskull på Trustpilot.se och det är näst intill komiskt men mest skrämmande hur illa dom beter sig mot kunder i allmänhet.
De säljer mycket skitprodukter som folk har höga förväntningar på. Lägg till att många av produkterna kräver stor kunskap och färdighet att hantera korrekt och folks ovilja att se sina egna brister så blir det en toxisk mix för bolag som Byggmax.P Peter Petterson skrev:Hej,
Ja Bygg max skriver ju på sin hemsida att dom följer ARN beslut när man läser köpeavtalet så man får väl hoppas det stämmer.
Kontakt med komunens konsumentvägledare har tagits idag, Och jag fick till ett möte med henne redan imorgon. Hon skulle kontakta byggmax och även hjälpa mig upprätta en anmälan hos ARN så ärendet iallfall är påbörjat där då även ARN har lång handläggningstid.
Är ganska otroligt att ett så stort företag som Bygg max har så himla usel kundservice, Kollade för skojsskull på Trustpilot.se och det är näst intill komiskt men mest skrämmande hur illa dom beter sig mot kunder i allmänhet.
Men i ditt fall verkar du ha gjort allt rätt.
Kanske, det beror på avtalet med golvfabrikanten. Men i och med att samma fel verkar finnas på likadana golv i andra butiker skulle jag tro det.useless skrev:
|
Mitt slutgiltiga svar till byggmax kommer här!!
Nu är jag lite lagom less!
Hej.
Tack för svar, Ärendet får lämnas vidare till ARN då ni inte verkar kunna läsa innantill.
Vad er leverantör säger bryr mig inte öht då jag reklamerar mot BYGG MAX som sålt golvet till mig. Bygg max opererar i Sverige och får då även följa Konsumentköplagen i Sverige vilken är bindande. Kontakt med konsumentvägledare är tagen.
Vi har en oberoende bes man som dömt ut golven som boven i dramat.
Vi har lagt in ett nytt golv och har inte ett enda av dom bekymren som golv levererat av er hade.,
Vi har 4 olika batcher golv av denna sort som köpts in som uppvisar samma fel, Brädorna är konvexa direkt ur paketen på kortsidan vilket inte är godkänt paketen har öppnats upp framför ögonen på både bes man samt 2 av era butikschefer i 2 olika butiker vilka även skrivit under på detta och konstanterat samma sak.
Vi har 8 olika golv lagda som visning i 2 av era butiker ur ytterligare 2 andra batcher där endast det golvet som jag köpt har rest sig samt är det enda som har konvexa brädor samt fula skarvar.
Vi har en oberoende besiktningsman som säger att denna defekt inte kunnat upptäckas vid okulär besiktning eller under läggning samt är inget som entreprenören skall lastas för. Samma oberoende bes man konstaterar att denna defekt leder till resning, Svikt samt fula skarvar.
Golven har inte använts 2 månader efter dom lades, Dom vart direkt efter läggning täckta för att skyddas. Vid avtäckning upptäcktes bekymren och reklamerades omgående.
Vi har en entreprenör som åtgärdat alla sina bes anmärkningar som fanns i 3 av 18 lagda utrymmen samt fått sina anmärkningar godkänd vid besiktning Nr 2.
Vi har 15 andra utrymmen helt utan anmärkningar på entreprenören men exakt samma problem i dessa utrymmen med sviktande golv,fula skarvar samt resning man kan ju undra vad som är grundproblemet.
Sedan har vi Byggmax som är helt allergiska mot fakta, Inte kan läsa innantill, Inte kan ta in vad som står i rapporten från oberoende bes man som är specialist på området golv som hänvisar till en leverantör som är partisk i ärendet. Inte förstår att detta golv genomgående i alla batcher samt i visning har ett fel från fabrik som lett till bekymren vi fått.
Extremt bra jobbat av er måste jag säga, Fantastiskt att kunna vara så faktaresistant utan att skämmas.
https://se.trustpilot.com/review/www.byggmax.se
Detta kommer bli en fröjd att lämna in till Allmänna reklamations nämnden som ni i era köpevillkor skriver att ni följer utlåtanden ifrån.
Mvh Morga Mesetovic.
Nu är jag lite lagom less!
Hej.
Tack för svar, Ärendet får lämnas vidare till ARN då ni inte verkar kunna läsa innantill.
Vad er leverantör säger bryr mig inte öht då jag reklamerar mot BYGG MAX som sålt golvet till mig. Bygg max opererar i Sverige och får då även följa Konsumentköplagen i Sverige vilken är bindande. Kontakt med konsumentvägledare är tagen.
Vi har en oberoende bes man som dömt ut golven som boven i dramat.
Vi har lagt in ett nytt golv och har inte ett enda av dom bekymren som golv levererat av er hade.,
Vi har 4 olika batcher golv av denna sort som köpts in som uppvisar samma fel, Brädorna är konvexa direkt ur paketen på kortsidan vilket inte är godkänt paketen har öppnats upp framför ögonen på både bes man samt 2 av era butikschefer i 2 olika butiker vilka även skrivit under på detta och konstanterat samma sak.
Vi har 8 olika golv lagda som visning i 2 av era butiker ur ytterligare 2 andra batcher där endast det golvet som jag köpt har rest sig samt är det enda som har konvexa brädor samt fula skarvar.
Vi har en oberoende besiktningsman som säger att denna defekt inte kunnat upptäckas vid okulär besiktning eller under läggning samt är inget som entreprenören skall lastas för. Samma oberoende bes man konstaterar att denna defekt leder till resning, Svikt samt fula skarvar.
Golven har inte använts 2 månader efter dom lades, Dom vart direkt efter läggning täckta för att skyddas. Vid avtäckning upptäcktes bekymren och reklamerades omgående.
Vi har en entreprenör som åtgärdat alla sina bes anmärkningar som fanns i 3 av 18 lagda utrymmen samt fått sina anmärkningar godkänd vid besiktning Nr 2.
Vi har 15 andra utrymmen helt utan anmärkningar på entreprenören men exakt samma problem i dessa utrymmen med sviktande golv,fula skarvar samt resning man kan ju undra vad som är grundproblemet.
Sedan har vi Byggmax som är helt allergiska mot fakta, Inte kan läsa innantill, Inte kan ta in vad som står i rapporten från oberoende bes man som är specialist på området golv som hänvisar till en leverantör som är partisk i ärendet. Inte förstår att detta golv genomgående i alla batcher samt i visning har ett fel från fabrik som lett till bekymren vi fått.
Extremt bra jobbat av er måste jag säga, Fantastiskt att kunna vara så faktaresistant utan att skämmas.
https://se.trustpilot.com/review/www.byggmax.se
Detta kommer bli en fröjd att lämna in till Allmänna reklamations nämnden som ni i era köpevillkor skriver att ni följer utlåtanden ifrån.
Mvh Morga Mesetovic.
Svaret ifrån Viktor är i bästa fall pinsamt - i sämsta fall; ett genomtänkt försök att undkomma ansvar och ett prejudicerande fall som kan innebära fler fordringar.
Men skammen, i detta fall, är väl ankrad hos byggmax.
Men skammen, i detta fall, är väl ankrad hos byggmax.
Hej, hur har det gått för dig?P Peter Petterson skrev:Mitt slutgiltiga svar till byggmax kommer här!!
Nu är jag lite lagom less!
Hej.
Tack för svar, Ärendet får lämnas vidare till ARN då ni inte verkar kunna läsa innantill.
Vad er leverantör säger bryr mig inte öht då jag reklamerar mot BYGG MAX som sålt golvet till mig. Bygg max opererar i Sverige och får då även följa Konsumentköplagen i Sverige vilken är bindande. Kontakt med konsumentvägledare är tagen.
Vi har en oberoende bes man som dömt ut golven som boven i dramat.
Vi har lagt in ett nytt golv och har inte ett enda av dom bekymren som golv levererat av er hade.,
Vi har 4 olika batcher golv av denna sort som köpts in som uppvisar samma fel, Brädorna är konvexa direkt ur paketen på kortsidan vilket inte är godkänt paketen har öppnats upp framför ögonen på både bes man samt 2 av era butikschefer i 2 olika butiker vilka även skrivit under på detta och konstanterat samma sak.
Vi har 8 olika golv lagda som visning i 2 av era butiker ur ytterligare 2 andra batcher där endast det golvet som jag köpt har rest sig samt är det enda som har konvexa brädor samt fula skarvar.
Vi har en oberoende besiktningsman som säger att denna defekt inte kunnat upptäckas vid okulär besiktning eller under läggning samt är inget som entreprenören skall lastas för. Samma oberoende bes man konstaterar att denna defekt leder till resning, Svikt samt fula skarvar.
Golven har inte använts 2 månader efter dom lades, Dom vart direkt efter läggning täckta för att skyddas. Vid avtäckning upptäcktes bekymren och reklamerades omgående.
Vi har en entreprenör som åtgärdat alla sina bes anmärkningar som fanns i 3 av 18 lagda utrymmen samt fått sina anmärkningar godkänd vid besiktning Nr 2.
Vi har 15 andra utrymmen helt utan anmärkningar på entreprenören men exakt samma problem i dessa utrymmen med sviktande golv,fula skarvar samt resning man kan ju undra vad som är grundproblemet.
Sedan har vi Byggmax som är helt allergiska mot fakta, Inte kan läsa innantill, Inte kan ta in vad som står i rapporten från oberoende bes man som är specialist på området golv som hänvisar till en leverantör som är partisk i ärendet. Inte förstår att detta golv genomgående i alla batcher samt i visning har ett fel från fabrik som lett till bekymren vi fått.
Extremt bra jobbat av er måste jag säga, Fantastiskt att kunna vara så faktaresistant utan att skämmas.
[länk]
Detta kommer bli en fröjd att lämna in till Allmänna reklamations nämnden som ni i era köpevillkor skriver att ni följer utlåtanden ifrån.
Mvh Morga Mesetovic.
Blev det något mera mot byggmax ?
Även jag är intresserad av uppföljningen
Processen mot byggmax fortsätter och verkar snart ha kommit till sittt slut.
Uppdaterar med hur det har gått när beslut fattats av ARN.
Uppdaterar med hur det har gått när beslut fattats av ARN.
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Hur ska jag göra med öppna spisen??
Byggmaterial & Byggteknik -
Pappremsa mellan vägg och tak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur har ni installerat en bygel till er diskmaskin?
Byggmaterial & Byggteknik -
Byggställningsrör (typ Burton) som stolpe till en utkraga trall
Byggmaterial & Byggteknik -
Veranda med valmat tak. Dimensionering, vinklar bärlinor osv
Byggmaterial & Byggteknik