28 017 läst · 38 svar
28k läst
38 svar
Nyköpt tomt, kommunen har asfalterat på tomten & parkering
Får och får, de ska helst sitta minst 40 cm från kanten på cykelbana/trottoar/gatkant. Vet inte vilket avstånd du menar att det måste vara från gatlyktor till tomtgräns, men det skulle ju innebära att det blir 40+X cm mellan tomtgräns och asfaltkant. Men det är väl bland annat sådant som prickmarken är till för?Huddingebo skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 285 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 285 inlägg
Jag förstår inte det juridiska problemet. Ansvarsuppdelningen är solklar, TS ansvarar för sin fastighet inom detaljplanerad kvartersmark och kommunen för den allmänna platsen gatan. Bygg huset och ta bort eventuell asfalt och underliggande bärlager som ligger på din fastighet som du inte vill ha kvar när du ställer tomten i ordning. Asfalten äger du som en del av fastigheten som du köpte.
Jag förklarar situationen, då jag vid början var själv lite osäker:
När vi köpte tomten fanns det ingen asfalt eller parkering.
Kommunen hade anlitat ett företag som asfalterat på en del av min tomt samt använt liten del till parkering (som man kan se på bilderna)
Detta kommer självklart se till att jag måste skjuta fram det med bolaget jag kommit överens om plattsättning...
Vet inte ifall det tillkommer kostnader från entreprenörens sida då transport måste skjutas fram, eller att avtalet vi skrivit under måste skjutas fram..
Kommer kommunen stå för detta ?
Kan jag kräva ersättning för detta ?
Kommunen hade anlitat ett företag som asfalterat på en del av min tomt samt använt liten del till parkering (som man kan se på bilderna)
Detta kommer självklart se till att jag måste skjuta fram det med bolaget jag kommit överens om plattsättning...
Vet inte ifall det tillkommer kostnader från entreprenörens sida då transport måste skjutas fram, eller att avtalet vi skrivit under måste skjutas fram..
Varför måste du skjuta på jobbet ?B Beni Sl skrev:Jag förklarar situationen, då jag vid början var själv lite osäker:
...och plattsättningen är väl efter att huset är byggt...för bygget har väl inte startat?
Hur gick det?B Beni Sl skrev:Jag förklarar situationen, då jag vid början var själv lite osäker:
Liknande trådar
-
Kommunen förorsakade rörbrott under vår tomt. Vad finns det för regler kring ersättning när de måste fälla träd och gräva?
Juridik -
Kommunen detaljplanerar granntomten
Bygglov -
Kommunen ska gräva upp Morsans tomt?!
Trädgård allmänt -
Kommunen vill lösa in del av vår tomt för att göra gång/cykelväg, kan vi hindra det?
Juridik -
Problem med blöt tomt efter ingrepp av kommunen
Trädgård allmänt