Om du får 50 000 kr i handen, så är det väl ok att kommunen kränkt dig?

Givet då att ordentliga gränsmarkeringar sätts ut på kommunens bekostnad och att ordentliga papper skrivs.

.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har de även tagit bort eller asfalterat över en tomtgränspinne/markering?

Frågan är också om man får placera en lyktstolpe så nära tomtgräns...

[bild]
Får och får, de ska helst sitta minst 40 cm från kanten på cykelbana/trottoar/gatkant. Vet inte vilket avstånd du menar att det måste vara från gatlyktor till tomtgräns, men det skulle ju innebära att det blir 40+X cm mellan tomtgräns och asfaltkant. Men det är väl bland annat sådant som prickmarken är till för?
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag förstår inte det juridiska problemet. Ansvarsuppdelningen är solklar, TS ansvarar för sin fastighet inom detaljplanerad kvartersmark och kommunen för den allmänna platsen gatan. Bygg huset och ta bort eventuell asfalt och underliggande bärlager som ligger på din fastighet som du inte vill ha kvar när du ställer tomten i ordning. Asfalten äger du som en del av fastigheten som du köpte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
janwide
På vår gata sitter alla lyktstolpar tajt mot tomtgränserna. Inga problem med det.
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
krav på trottoar är det borta idag?
 
Jag förklarar situationen, då jag vid början var själv lite osäker:
När vi köpte tomten fanns det ingen asfalt eller parkering.
Kommunen hade anlitat ett företag som asfalterat på en del av min tomt samt använt liten del till parkering (som man kan se på bilderna)

Detta kommer självklart se till att jag måste skjuta fram det med bolaget jag kommit överens om plattsättning...
Vet inte ifall det tillkommer kostnader från entreprenörens sida då transport måste skjutas fram, eller att avtalet vi skrivit under måste skjutas fram..

Kommer kommunen stå för detta ?
Kan jag kräva ersättning för detta ?
 
  • Gilla
Smygnorden
  • Laddar…
B Beni Sl skrev:
Jag förklarar situationen, då jag vid början var själv lite osäker:
När vi köpte tomten fanns det ingen asfalt eller parkering.
Kommunen hade anlitat ett företag som asfalterat på en del av min tomt samt använt liten del till parkering (som man kan se på bilderna)

Detta kommer självklart se till att jag måste skjuta fram det med bolaget jag kommit överens om plattsättning...
Vet inte ifall det tillkommer kostnader från entreprenörens sida då transport måste skjutas fram, eller att avtalet vi skrivit under måste skjutas fram..

Kommer kommunen stå för detta ?
Kan jag kräva ersättning för detta ?
Varför måste du skjuta på jobbet ?
 
  • Gilla
Jens Hallgren och 1 till
  • Laddar…
...och plattsättningen är väl efter att huset är byggt...för bygget har väl inte startat?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
B Beni Sl skrev:
Jag förklarar situationen, då jag vid början var själv lite osäker:
När vi köpte tomten fanns det ingen asfalt eller parkering.
Kommunen hade anlitat ett företag som asfalterat på en del av min tomt samt använt liten del till parkering (som man kan se på bilderna)

Detta kommer självklart se till att jag måste skjuta fram det med bolaget jag kommit överens om plattsättning...
Vet inte ifall det tillkommer kostnader från entreprenörens sida då transport måste skjutas fram, eller att avtalet vi skrivit under måste skjutas fram..

Kommer kommunen stå för detta ?
Kan jag kräva ersättning för detta ?
Hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.