Hur kan man lägga upp något så svårtolkat? Att dra en linje så det blir förståeligt tar väl inte många sekunder? :/
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Hur kan ni ha svårt att förstå bilden? Pricken är ett hörn och linjen en gräns.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur kan ni ha svårt att förstå bilden? Pricken är ett hörn och linjen en gräns.
Svårt att förklara för en som inte förstår.
De där strecken liknar mest abstrakt konst, och är så långt från ritningslära man kan nå.
Jag önskar en bild uppifrån med begåvade linjer och markeringar.

Den juridiska delen och tidslinjen skulle vara fint att få på ett tydligare sätt.
Sen kan man undra om det finns hörn/tomtmarkeringar, eller saknas det för att styckningen är nygjord.

På min egen styckning kom det först träpinnar som jag byggde carport efter, sen kom rör på ett helt annat ställe.......

/W
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Är pricken ute i gångbanan hörnmarkering, dvs du står inne på grannens tomt och fotar bort mot din tomt som alltså är bakom parkeringen?
Då borde även en del av grannens tomt numer vara gångbana ser det ut som, ev. Med en lyktstolpe på tomten likaså?
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
B Beni Sl skrev:
Hej,

Jag hoppas på att någon kan bistå med hjälp/ information ang detta.
Tackar redan nu all hjälp som bistås!

Vi skrev avtal med kommunen förra året angående köpe av tomt.
Första tomten vi köper och var väldigt glada.

Nyligen fick vi byggstart och kallade utsättaren från kommunen för utstakning.
När han väl var på plats märkte vi vart huset var placerad mer specifikt och tyckte att det var väldigt nära parkering/asfalten.

Utsättaren markerade vart vår tomtgräns var och det visade sig att kommunen hade asfalterat på vår tomt... [bild] [bild] [bild]


På avtalet står det att
"Köparen, som beretts tillfälle att besiktiga Fastigheten, godtar dess nuvarande skick samt avstår med bindande verkan från alla anspråk mot Staden på grund av fel och brister."
Bifogar bild nedan:
[bild] [bild]


Är Detta något kommunen kommer åtgärda?
Har vi rätt för ersättning?
Hejsan! Ligger tomten inom detaljplanerat område?
 
Jag är också en av dem som inte förstår bilderna. Du får nog lägga upp en bild med färgmarkeringar.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle be kommunen att utan kostnader få tomten utökad åt något annat håll, motsvarande den yta som nu "annekterats", eventuellt flytta det planerade husbygget åt lämpligt håll om det behövs, samt som plåster på såren få garageuppfarten asfalterad.
 
  • Gilla
  • Haha
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Självklart skall ni ha möte med den ansvarige på gatukontoret på plats på en gång.
Er tomt och infart måste snyggt plattsättas och avgränsas med kantsten och staket eller häck allt på komunens bekostnad så att man ser att detta är någons tomt i annat fall kommer ni alltid ha felparkerade bilar och genspring där.
 
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Parkeringen samt asfalten har inte varit där när vi skrivit under i avtalet.
Vi har även karta som kommunen utdragit från deras geodata, bifogar bild nedan
Suddig luftbild av markområden med synliga fordon, vägar, byggnader, omgärdade av röd linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag markerar nedan med röd markering vart asfalten gjorts.
Arbetsplats utomhus, två personer i reflexvästar, parkeringsskylt, röd linje på marken, molnigt, vått gatumiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dem från kommunen skulle återkomma.
Blev lite frustrerad när utsättaren var på plats och jag såg hur det blivit, men tror det löser sig med tanke på att det har hänt i efterskede.
 
  • Gilla
  • Älska
Solvide och 2 till
  • Laddar…
Det ser ju dessutom ut som om ni ska ha en remsa gräs utanför er prickmark och parkeringsytan, eller missförstår jag?
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Området du ringat in ser ju inte ut att ligga på din fastighet, utan på angränsande fastighet, men jag kanske har missförstått det hela?

Edit. Jag var visst inte snabb nog på tangenterna. Ngn annan hade samma tanke som jag. :)
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Området du ringat in ser ju inte ut att ligga på din fastighet, utan på angränsande fastighet, men jag kanske har missförstått det hela?

Edit. Jag var visst inte snabb nog på tangenterna. Ngn annan hade samma tanke som jag. :)
Nej, jag tolkar det nog inte samma. Jag tänker mig att detta är vad som har hänt (svart är asfalt, blått är bilar och gult är lyktstolpe). Men som sagt, jag kan ha missförstått).
 
  • Skärmdump med suddigt foto, antydan till karta, överklottrad med ritverktyg, röda linjer, wifi och batterisymbol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
emilvikstrom och 5 till
  • Laddar…
Om de asfalterat innanför det röda strecket så måste kommunen ändra det, ni har rätten helt på er sida i så fall!
 
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Har de även tagit bort eller asfalterat över en tomtgränspinne/markering?

Frågan är också om man får placera en lyktstolpe så nära tomtgräns...

Gatustolpe, asfalt, röd markering, trottoarkant, parkering eller väg, övergiven tröja, gråmulen dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Rebeckaf Rebeckaf skrev:
Nej, jag tolkar det nog inte samma. Jag tänker mig att detta är vad som har hänt (svart är asfalt, blått är bilar och gult är lyktstolpe). Men som sagt, jag kan ha missförstått).
Ah, så kan det vara. Kommunen har sneddat över TS fastighet. Då skulle det alltså vara ett hörn av TS fastighet som tagits i anspråk. Förtydliga gärna @Beni Sl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.