Hej,

Jag hoppas på att någon kan bistå med hjälp/ information ang detta.
Tackar redan nu all hjälp som bistås!

Vi skrev avtal med kommunen förra året angående köpe av tomt.
Första tomten vi köper och var väldigt glada.

Nyligen fick vi byggstart och kallade utsättaren från kommunen för utstakning.
När han väl var på plats märkte vi vart huset var placerad mer specifikt och tyckte att det var väldigt nära parkering/asfalten.

Utsättaren markerade vart vår tomtgräns var och det visade sig att kommunen hade asfalterat på vår tomt... Parkeringsskylt, två personer i västar, parkerade bilar, avspärrningsband på marken, dystrigt väder, träd, bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Parkeringsskylt, arbetsklädda personer, trist väder, bilar, våt asfalt, röd tröja på marken.
Skapa konto
En grå bil parkerad bredvid stenplattor och en träplanka, på en regnig dag.
Skapa konto

På avtalet står det att
"Köparen, som beretts tillfälle att besiktiga Fastigheten, godtar dess nuvarande skick samt avstår med bindande verkan från alla anspråk mot Staden på grund av fel och brister."
Bifogar bild nedan:
Boken öppen upp och ner mot ljus bakgrund, text på svenska, skugga av människohuvud synlig.
Skapa konto
Bild av en text ur en svensk bok, vriden 90 grader moturs, diskuterar förmodligen juridiska aspekter av fastighetsköp.
Skapa konto

Är Detta något kommunen kommer åtgärda?
Har vi rätt för ersättning?

• Wow
  • Haha
Solvide och 2 till
  • Laddar…
B Beni Sl skrev:
Börja med att fundera på HUR ni vill ha det innan ni gör någonting.
Går det att införliva asfalterade ytan i er kommande infart så ni slipper asfaltera själva?
Finns det annan mark i anslutning till er tomt som ni kan byta mot den asfalterade delen?
Vill ni få bort asfalten helt?

När ni vet svar på ovanstående så kontaktar ni kommunen och förklarar hur det ligger till. Som det står i era papper så är det befintligt skick som gäller men samtidigt kanske de har lagt elledningar till belysningen på er tomt utan ledningsrätt? Blir kanske merkostnader för kommunen att asfaltera motsvarande sträcka någon annanstans (om ens möjligt?) för att kompensera för den delen av trottoar och gata ni tar i anspråk. Det är detta ni har att köpslå med.

• Gilla
Thomas Buskhagen och 14 till
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Börja med att fundera på HUR ni vill ha det innan ni gör någonting.

Tack för ditt svar!
Självklart vill vi att de asfalterade delen skall bort.

Detta har nämligen gjorts förra året när vi skrev under med kommunen.
Vi har kartan som blev framställd från kommunens geodata på bild.
Där ser man tydligt att det inte fanns någon asfalt eller parkering...
Inget man riktigt tänkte på då man hade förtroende att kommunen bör göra rätt för sig.

• Gilla
Solvide och 4 till
  • Laddar…
Varför vill ni att asfalten ska tas bort? Vad vill ni lägga där istället?

• Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Kan ni påvisa att de gjort förändringar efter ni skrev på får de stå för det. Annars har ni köpt tomten med asfalt på och vill ni inte ha det är det ert problem.

Förstår dock inte heller hur ni tänkte ansluta mot vägen utan asfalt då vägen tydligt är asfalterad.

• Gilla
emilvikstrom och 4 till
  • Laddar…
Det är inte uppenbart vad TS menar att felet är. Är det att vägen och parkeringen inkräktar på er mark eller att marken är hårdgjord i sig?

Jag gissar på det förra i första hand och undrar då förstås vad som har skett. Har vägen gjorts bredare än tänkt, har parkeringen inte funnits i planen eller har allt bara hamnat fysiskt fel med någon/några meter?

Utan någon form av given rättighet får inte kommunen bruka er mark, men eftersom att vi inte vet om det finns några servitut eller annat är det svårt att kommentera det med. Rent teoretiskt kan vägen vara dragen över er mark utan att det är något fel, men då måste det vara reglerat.

• Gilla
Solvide och 3 till
  • Laddar…
@
B Beni Sl skrev:
Hej,

När han väl var på plats märkte vi vart huset var placerad mer specifikt och tyckte att det var väldigt nära parkering/asfalten.

Utsättaren markerade vart vår tomtgräns var och det visade sig att kommunen hade asfalterat på vår tomt... [bild] [bild] [bild]

På avtalet står det att
"Köparen, som beretts tillfälle att besiktiga Fastigheten, godtar dess nuvarande skick samt avstår med bindande verkan från alla anspråk mot Staden på grund av fel och brister."
Bifogar bild nedan:
[bild] [bild]

Var är asfalten som är på din tomt? Är det en kvadrat meter vi pratar om så är det väl bara att ta fram vinkelslipen och sedan köra bort asfalten (?). Har de asfalterat tomten efter ni köpte den så är det väl kommunens ansvar att fixa till det - annars ert... Men ta kontakt med kommunen i vilket fall somhelst...

• Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är uppenbart att något har blivit fel. Antingen vägen och parkeringens placering eller tomtens. Det är väl bara att ta kontakt med kommunen öppet och säga ”oj här blev det visst fel, hur löser vi det. Behöver tomten flyttas eller få ny form så påverkar det ju även husplacering. Men det borde vara lösbart i det här skedet.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Som jag tolkar det ligger det en vägtriangel på er fastighet, och dessutom en triangel av en parkeringsplats. Vägen är kanske inte så mycket att göra åt, såvida det inte går att bredda på andra sidan, men jag gissar att där ligger en annan fastighet.
Den uppenbara lösningen, om det nu går att lösa, är att ni byter väg- och parkeringstrianglarna mot den triangel av skräpmark där det står ett träd planterat. Och att de flyttar P-skylten såklart.

Är väl bara att ta bort asfalt på er tomt om ni inte vill ha den där?
Ni lär ju ändå behöva ta dit en grävare för grunden så det lär kosta många extra kronor att hyvla av några meter asfalt.
Och säkert vill ni ha staket så jag förstår inte problemet.

Så här menar jag.
TS avstår rödmarkerad mark till kommunen i utbyte mot grönmarkerad mark.
Hade varit intressant att se hur det ser ut på plankartan.
Parkeringsplats, arbetsmän, grön slang, röd triangel på marken, träd, molnig himmel, parkeringsskylt.
Skapa konto

• Gilla
emilvikstrom och 6 till
  • Laddar…
B Beni Sl skrev:
Hej,

Utsättaren markerade vart vår tomtgräns var och det visade sig att kommunen hade asfalterat på vår tomt... [bild] [bild] [bild]

På avtalet står det att
Bifogar bild nedan:
[bild] [bild]

asfalterat på parkeringen? ser inte jag på bilden är det nåt jag missar ?

• Gilla
pebe292
  • Laddar…
B Beni Sl skrev:
Tack för ditt svar!
Självklart vill vi att de asfalterade delen skall bort.

Detta har nämligen gjorts förra året när vi skrev under med kommunen.
Vi har kartan som blev framställd från kommunens geodata på bild.
Där ser man tydligt att det inte fanns någon asfalt eller parkering...
Inget man riktigt tänkte på då man hade förtroende att kommunen bör göra rätt för sig.
Har kommunen gjort arbetet efter ni godkände tomtens skick så är det bara be dem ta bort asfalten.
Eller så gör ni det själva när ni har grävmaskin på plats för grundarbetet. Det där är 10 minuters jobb med en grävmaskin.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Kindvall har bästa lösningen OM det bara handlar om tomtytan. Kommer huset ligga väl nära parkeringen är det en annan sak, givetvis.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag är imponerad att någon av er förstår vilken del av asfalten som ligger på TS tomt. Det enda jag ser är ett rött streck och en bit hushållspapper.

• Gilla
  • Älska
Mekplatsen och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.