273 102 läst · 689 svar
273k läst
689 svar
Nyköpt hus mögel
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 720 inlägg
Ett mycket gott råd. Det är en sak att riva snabbt, men återuppbyggnaden är det inte lika bråttom med och kan bli kostsamt om man gör fel, vare sig det är för att man måste göra om eller för att det blir annorlunda än man helst velat.Fairlane skrev:
Källarplan.J Jayward skrev:
Golvytan ligger helt eller till övervägande del under den omgivande marknivån.
Ett källarplan ska alltid räknas som biyta, om det kan nås inifrån bostaden.
https://www.skatteverket.se/privat/...rforsmahus.4.5cbdbba811c9a768f0c80002011.html
Sen när du rivit ut allt trä så som bastun mm, se till att vara väldigt noga med att sopa av & dammsuga hela källaren jättenoga...Gärna borsta med typ piasavaboste (hårdare) borste & dammsug flera ggr, så att du får bort alla små träspån.J Jayward skrev:
Gjutna betonggolv från 1970 brukar inte vara släta, så träspån brukar finnas i större porer över hela gjutningen samt där golvet möter väggarna.
Ättika fungerar hyffsat & är hälsosamt, men har du kvar något litet problemområde sedan så är 4% vatten-utspädd Bensaltensid absolut bäst mot mögelsporer då dom dör.
Fixa nu som du tänkt så att huset blir perfekt, bo sedan kvar & njut av ditt nyrenoverade hus.
Nu vet du ju att alla problemområden i huset är fixade, och inte kommer att komma tillbaka.
Jag skulle nog inte välja att ha fläkt som forcerar luften i källaren ( förutom nu under renoveringen)
Bygger du upp golvet med Platon matta med ventilerade socklar, så är ju utsugs-fläkt att föredra.
Då lägger du ju ett 20-30mm EPS 200 isolering också på Platon mattan, så får du lite isolerat samt "varmare golv", och minskar kraftigt kapillärkraften så att mycket mindre fukt kommer att dras upp ifrån betonggolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MvH Jawen
Funkar det med ozonegenerator?J jawen skrev:Typ "värsta" åren där mellan 1968-1978, även om vissa var "bättre byggda".
Har du flera luftventiler i källaren samt på "övervåningen" ?
Varm luft stiger ju, så har du "okey" ventiler på olika våningar så torde det "sköta sig själv"
Sedan om du inte åtgärdar allt som kan skapa lukt så det konstant tillförs, ja då kanske du måste forcera luften med någon lösning.
MvH Jawen
Äh, det där är väl inget. Detta hittade jag själv när jag rev inner
taket...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
såg den här annonsen i Aftonbladet och tänkte på dig.J Jayward skrev:Hej behöver er hjälp här. När jag var på visning så såg jag att huset var jättefint anticimex hade besiktad huset ingen mögel lukt i källaren. Inte äns säljaren på påpekade att det var fel på huset idag när jag fick nycklarna och skulle flytta in. Så gick jag ner och insåg att det luktade mögel öppnade golvet och insåg att det fanns fukt och mögel. Vad skall jag göra.
Logga in
Skapa konto
Bara en tanke. Många säger kommer kosta 300 000 att åtgärda (de vill jag ha av säljaren), men frågan är ju samtidigt skulle källaren ändå renoveras? Då kanske bara mer kostnaden är 50 000 kr och att renoveringen tvingas tidigareläggas. Hade TS varit nöjd med källaren i nuvarande skick eller hade den ändå blåst för eller senare?