Haha, jag älskar sådana här reflektioner!
Jag tycker dessutom att själva konstruktionen i tumstockar är helt värdelös, minsta vridmoment och dom bryts direkt. Jag tror min lille grabb har haft sönder säkert fem tumstockar genom åren när han försökt "hjälpa" mig att mäta :p

T
jac skrev:
Jag var just iväg till Clas Ohlsson för att köpa en Contactmeter, hade för mig att jag sett dem där för inte så länge sedan men tyvärr har de tydligen utgått. [länk]

Någon som har tips på var de kan finnas hemma i trakten av Lund?
Ja, typiskt! Köpte alltid förr mina Contactmeters på Classe för 65 kr.

Vet inte om det är gamla nyheter. Jag har hört talats om snickare som kommunicerar vinklar till plåtslagare mha tumstock. Dom drar helt enkel upp en triangel med dom tre första sektionerna och kommunicerar soffan som "änden" pekar på. Finurligt!
Sent from my Lumia 800 using Board Express

Hoppehare skrev:
Vet inte om det är gamla nyheter. Jag har hört talats om snickare som kommunicerar vinklar till plåtslagare mha tumstock. Dom drar helt enkel upp en triangel med dom tre första sektionerna och kommunicerar soffan som "änden" pekar på. Finurligt!
Sent from my Lumia 800 using Board Express
Det är smidigt! Det kallas att man tar/mäter "smygen"

pär h skrev:
smidigare att använda måttstock när man ritar parallella streck längs med en kant än att använda ett måttband som är mindre styvt.
Pär
Jag har försökt detta, för onekligen är det praktiskt t ex på gipsskivor, men det ser ut som ett snigelspår på asfalt hur jag än bär mig åt, dvs precisionen i det parallella strecket slår 1 cm hit och dit, men jag får nog gå i lära hos nån som kan :)

Du är välkommen när du vill gruvberget ;)

Pär

Raceman skrev:
Gruvberget, det är en sån här du ska ha så slipper du gå på kurs. :)

[länk]
En sån har jag någonstans, men den är liksom inte tillräckligt central för att ta upp fickplats och jag ids aldrig hämta den när den skulle kunna användas.
Snigelspåren blir rakare så småningom, det behövs bara lite träning...

Nu är vi inne på detaljer, men ibland gillar jag att "klumpen" på tumstocken hamnar mot underlaget - om man ska måtta 50 cm tex, kan man trycka ner den utdragna delen med tummen och den sitter mycket bättre mot underlaget än vad jag tror en Contactmeter gör. Du sätter den liksom i spänn om ni förstår... :)

/A

Jag kanske missupfattar men då mäter du väl diagonalen mellan "klumpen" och underlaget och landar på ca 49,8 cm istället för 50 cm?

Det där förstod jag inte något av. "Soffan", vinklar, sektioner, "smygen". Vet ni någon hemsida där det förklaras med en bild också?

För övrigt är jag hängiven entusiast av Talmetrar. Tycker dom är överlägsna.

Slasher2 skrev:
Det där förstod jag inte något av. "Soffan", vinklar, sektioner, "smygen". Vet ni någon hemsida där det förklaras med en bild också?

För övrigt är jag hängiven entusiast av Talmetrar. Tycker dom är överlägsna.
Smygen mäter man genom att vika tumstocken vid första leden efter den vinkel du vill ha, sedan viker du tumstocken vid den andra leden, då pekar tumstockens ände på ett mått tex 75cm. Sen är det bara att vika ihop tumstocken gå till sågen vika ut tumstocken till samma mått som du fick och du har samma vinkel dom innan.

Gammal tråd men jag kommer med mina synpunkter.
Tum stocken är kanonbra. Har försökt med contaktmeter men det går inte alls lika bra. De flesta trixen är redan beskrivna, behöver ej upprepa.
Enda felet med med tumstock är att fickan i byxorna är för kort så stocken vickar ut. Men det är kanske inte tumstockens fel?
Sedan så använder jag talmetern när jag skall ta innermått eller rista direkt på det om skall sågas. Jobbar med både metall och trä så jag har även den vanliga, ej digitala, skjutmåttet väldigt nära till hands.
Talmetern viker sig om man tar långa mått så då blir det tummisen i alla fall.
Jag köper fortfarande en sort med även tum för det använder jag ofta till lite allt möjligt. Det skulle i.o.f.s gå med bara cm skalan men på någe vis ger tumskalan en annan "direkt" uppfattning om vissa storlekar. Som att läsa av en rund urtavla. Man ser direkt vad klockan är. På en digital måste man först tänka och sedan översätta.
Så för at tsvar på trådskaparens fråga, de är inte felkonstruerade. Tvärtom.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
"Tumstocken görs inte längre - den är tillräckligt lång"
Lika användbart som att fråga ungarna efter sommarlovet om de sett ändringen på toaletten :)

Vilket annat verktyg kan man härma en skallerorm med? Bara att ta tag i ett par flärpar och skaka fram o tillbaka.

Vilket annat verktyg kan man skära gips med, rakt o stadigt med kniven mot plåtvikningen? Problemet med att den hänger neråt är ett icke-problem. Mät, markera med kniven, vänd stocken och dra iväg.

Grundfrågan? Feltänk eller inte - funktionsdugligheten är uppenbar.

/stolt ägare till en gammal tumstock märkt KG Bygg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.