Så här svarade product managern på Hultafors:
-----------------

Jag skall försöka svara på din frågor enligt följande uppdelning:
  • Pris
  • "fel” håll
Pris – i vår prislista till våra kunder så har contact metern samma pris som den vanliga meterstocken. Anledningen till prisdifferensen ute i butik beror troligtvis på två saker, konkurrens mellan butiker, kedjor och grossister och omsättningshastighet/kapitalbindning på lager.

”Fel” håll – Hur man vill att en meter/tumstock skall se ut varierar otroligt mycket. Man kan fråga sig varför köper man en tumstock över huvud taget, vi använder inte tum längre, eller. Hur som det finns ett sätt att använda meter/tumstock som inte fungerar på contact metern. Om du skall mäta korta mått = upp till ca 15cm, så fäller man bara ut stocken med tummen. Fördel – går snabbt, en hand fri. Detta är svårt med contact metern.
I övrigt tycker jag själv att contact metern är ett bättre verktyg att mäta med.
----------------------
Crebel igen: Så det verkar som om teorin att tum/meterstocken ser ut som den gör för att det är lätt att fälla ut den signifikanta leden med början på skalan med en hand är den mest understödda just nu. Jag tycker dock inte att det uppväger nackdelarna med att inte kunna mäta plant så jag kommer övergå till kontaktmetergänget snarast. (Har ett måttband för längre sträckor med, men tycker det är enklast och mest exakt att arbeta med den styva tumstocken om det inte är för långt, ffa på höjden.)

Redigerat:
Jag fattar inte riktigt argumentet med att en tumstock är lättare att fälla ut. Själv fäller jag ut och vänder contactmetern i en rörelse, med en hand. Det är inget man behöver tänka på eller trixa med.

Mikael_L
Det sista jag använde tumstocken till var att packa ner grus runt avloppsrören där de gick genom frigoliten.

Jag vek upp en "dubbelled" så det skulle bli lagom stort, så nu är det hyggligt svårt att läsa av mått mellan 10-30 cm ... :)
Gången innan jag använde tumstocken, det var faktiskt för mätning. Två blad på tumstocken är nämligen ca 6 mm tjockt, så lägger man dessa på avloppsröret och sen ett 60cm vattenpass så har man 1% lutning. :p

Jag hör alltså också till skaran som knappt använder tumstocken alls.

Vad det gäller ursprungsfrågan tror jag att den "vanliga" tumstocken är konstruerad som den är pga att man faktiskt inte tänkte alls. Sen har den blivit tradition.
Skulle jag sitta vid ritbordet och konstruera en tumstock så skulle jag knappast komma på att börja gradera den på 200 cm, om jag inte tänkte till riktigt riktigt ordentligt över användningen.

Tiny Turtle skrev:
Han kan inte ha behövt kapa så mycket då eftersom Billy-hyllor är 80 cm som längst.
De Billy-hyllor jag köpte i slutet av 80-talet är 90 cm breda. Jag vet inte när de ändrade till 80 cm.

/Hasse

b_hasse skrev:
De Billy-hyllor jag köpte i slutet av 80-talet är 90 cm breda. Jag vet inte när de ändrade till 80 cm.

/Hasse
Har själv haft 90cm Billy hyllor från 80-talet.

Dom ändrade visst för att minska nedböjningen samt att dom skulle passa på pallar och i lastbilarna.

Kan man anta att designen av en tumstock är för enkelhetens skull? att kunna mäta upp ett avstånd på mindre än 20 cm med en hand?

HBBq skrev:
hur svårt kan det vara att ha två skalor på varje sida?, en åt varje håll
Det finns såna. Jag har ett par stycken. De är tillverkade av Mellösaverken och heter 4-ways. Har dock aldrig sett dem i affär, de här är begagnade, men de fungerar precis som på bilden.

EDIT: Hittade lite info om Mellösaverken. De köptes upp av Hultafors 1980.

http://www.hardenborg.se/hyvelsida.html

Redigerat:
Mr Handyman skrev:
Det finns såna. Jag har ett par stycken. De är tillverkade av Mellösaverken och heter 4-ways. Har dock aldrig sett dem i affär, de här är begagnade, men de fungerar precis som på bilden.

EDIT: Hittade lite info om Mellösaverken. De köptes upp av Hultafors 1980.

[länk]
Länka du till hyvlar..?

jeffkan skrev:
Länka du till hyvlar..?
I texten står det "...Mellösaverken utanför Flen vars huvudprodukt egentligen var tumstockar. Mellösaverken köpes slutligen av tumstocksgiganten Hultafors 1980".

Som yrkesman fick jag lära mig att läsa av tumstocken "baklänges" när så behövdes. Exempelvis när det står 1864 så är det samma sak som 13,6 cm. Inte alls så svårt när man tränat lite. Sudoku är svårare.

Redigerat:
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Kom vi fram till var man kunde köpa contactmeter billigast?

Clas Olsson har numera (i alla fall i butik för ett tag sedan, kan inte hitta den i deras webshop nu). Kommer inte ihåg exakt vad den kostade, men billigare än i "dyra bygghandeln".

(Jag föreläser f.ö. om contactmetern i varje byggaffär som inte har den numera :))

Jag var just iväg till Clas Ohlsson för att köpa en Contactmeter, hade för mig att jag sett dem där för inte så länge sedan men tyvärr har de tydligen utgått. http://www.clasohlson.com/se/Pr202354000/Pr202354000

Någon som har tips på var de kan finnas hemma i trakten av Lund?

Swedol säljer normalt Contactmeterar (Contactkilometer?) men hade inga hemma när jag var där i förra veckan :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.