Hej alla och tack för alla svar, uppskattas!

Märker att en del åsikter delar sig men verkar ändå som de flesta tycker/tänker samma.

För att förtydliga så är där vattenburen golvvärme i garaget och tanken är att hålla runt 15-17 grader året om. Golvbrunn finns.
Garaget i sig är helt öppet, alltså inget extra förråd eller stängt utrymme.

Att borra hål i framkant på garaget för att ha tillufts ventiler där går tyvärr helt bort för min del, estetiskt sätt.

Hade den ventilerad gummilisten och två stycken hål, ett på vardera sida i mitten på garaget, med PAX fläktar som går på automatik när det kommer till fukt, dugit?
Kan tyvärr inte få till några hål längre in än hälften på garaget eftersom det är sutteräng.

Är orolig för att luften längre in i garaget inte kommer få någon cirkulation...
 
M Mr.Magoo skrev:
Hej alla och tack för alla svar, uppskattas!

Märker att en del åsikter delar sig men verkar ändå som de flesta tycker/tänker samma.

För att förtydliga så är där vattenburen golvvärme i garaget och tanken är att hålla runt 15-17 grader året om. Golvbrunn finns.
Garaget i sig är helt öppet, alltså inget extra förråd eller stängt utrymme.

Att borra hål i framkant på garaget för att ha tillufts ventiler där går tyvärr helt bort för min del, estetiskt sätt.

Hade den ventilerad gummilisten och två stycken hål, ett på vardera sida i mitten på garaget, med PAX fläktar som går på automatik när det kommer till fukt, dugit?
Kan tyvärr inte få till några hål längre in än hälften på garaget eftersom det är sutteräng.

Är orolig för att luften längre in i garaget inte kommer få någon cirkulation...

Om alla väggar är under mark så kan du dra vent. upp genom innertaket och ut via vägg/tak med spiro. Dra ner röret till golvet för bättre genomströmning. Bygg in lite snyggt om du tycker att röret stör estetiskt.
 
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Om alla väggar är under mark så kan du dra vent. upp genom innertaket och ut via vägg/tak med spiro. Dra ner röret till golvet för bättre genomströmning. Bygg in lite snyggt om du tycker att röret stör estetiskt.
Halva garaget är under mark.
Alltså kan jag göra hål på vardera sida ca 6,5-7m in i garaget.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
M Mr.Magoo skrev:
Halva garaget är under mark.
Alltså kan jag göra hål på vardera sida ca 6,5-7m in i garaget.
Då kan du dra spiroröret därifrån och bakåt in i garaget.
 
  • Gilla
Mr.Magoo
  • Laddar…
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Då kan du dra spiroröret därifrån och bakåt in i garaget.
För att komplettera med tex en PAX fläkt längst in i garaget monterat i spiroröret?

Räcker 2st 110mm ventiler i nederkant av garaget så långt fram som möjligt och två st 110mm ungefär 5-5,5m in så högt som möjligt?

Vad ger ett hål i 110mm i till luft/frånluft?

Mvh
 
M Mr.Magoo skrev:
För att komplettera med tex en PAX fläkt längst in i garaget monterat i spiroröret?

Räcker 2st 110mm ventiler i nederkant av garaget så långt fram som möjligt och två st 110mm ungefär 5-5,5m in så högt som möjligt?

Vad ger ett hål i 110mm i till luft/frånluft?

Mvh
Har inte arbetat med ventilation så mycket utan mera med byggnadsplåtslageri. Försök att få kontakt med en ventilationare så får du mera exat information. Tror det räcker med 100mm spiro och 100mm don och 125mm vid porten. Du får styra flödet med donen/ventilerna. Sätt inte spiroröret för nära Paxfläkten så den tar samma luft bara. Vad ett 110mm hål ger beror på hur stor/stark fläkt du har, ett mindre hål ökar hastigheten på flödet som kan ge ljud ifrån sig.
 
Jag har haft tre hål i väggarna och självdrag. Ingen bil i garaget dock. Värmt med elbatteri tills förra året då värmepump installerades. Aldrig haft så bra inomhusklimat förut över vintern.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nissens
S Söne skrev:
Okej, väldigt vanlig missuppfattning och dessutom kostsam! Du får fortsätta ventilera ut uppvärmd luft om du vill men jag behåller hellre den i garaget.

Avfuktaren, kondensvarianten alltså, ger minst samma värmeenergi tillbaka som den energi den förbrukar. Därtill en värmepumpseffekt även om det är lite outforskat område.
Om det kostar mer med en avfuktare än att ventilera så väljer man förstås att ventilera. Då är det ju bäst ur alla perspektiv.
 
Nissens
M Mr.Magoo skrev:
Halva garaget är under mark.
Alltså kan jag göra hål på vardera sida ca 6,5-7m in i garaget.
Är även taket under mark?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.