Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Då har du ju en värmekälla du också. Har du tillräckligt mycket värme för att driva ut fukten så är det ju bra. I mitt fall har jag minimalt med värme, men det räcker till för att hålla frostfritt. Jag har ett suterränggarage, vilket gör att luftfuktigheten gärna slår ut som fukt på stenväggarna om jag inte aktivt håller den nere med en luftavfuktare. Jag hade behövt köra mycket mer värme för att klara av att hålla borta fukten om jag inte haft avfuktare.

Mina verktyg fick rostpåslag på vintern innan jag skaffade luftavfuktaren och började hålla över 4 grader. Jag hade först ett element, men det drog mycket mer el att driva detta för att hålla borta fukten än vad jag som behövs till luftavfuktaren. Jag bor nära havet på västkusten och allting rostar! Även rostfritt stål rostar...
Aha, ok. Jag har inte suterräng. Men är det isolerat mot marken borde det fungera ändå. Jag har seglat i många år, så jag vet hur aggressivt saltet är. Det ser man även på husen i skärgården. Jag bor några km inåt land, så jag slipper saltet. :)
 
Vi bygger sammankopplat garage och då planerar de in självdrag som ventilation. Vi satte dock en Fresh Intellivent i ena förrådet för att få mer luftombyte där. Kan vara bra om du har vätskor eller färg där men även om man spenderar mer tid i förrådet vid något projekt eller om det blir en kontorsarbetsplats i framtiden.

Värme löser vi med golvvärme och fläkten kommer gå i konstant läge på låg nivå så tror inte den kommer blåsa ut för mycket.

Ritning av garage med angränsande förråd och markerad Fresh Intellivent för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens Nissens skrev:
Aha, ok. Jag har inte suterräng. Men är det isolerat mot marken borde det fungera ändå. Jag har seglat i många år, så jag vet hur aggressivt saltet är. Det ser man även på husen i skärgården. Jag bor några km inåt land, så jag slipper saltet. :)
Det är isolerat för värmen, men inte tillräckligt för att undvika fuktpåslag.

Jag har saltet på fasad och fönster så snart det blåser det minsta lilla, även om jag måste lämna tomten med några meter för att kunna se havet.

Som jag skrev: allt rostar, även rostfritt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Snailman
Om du ska ha garaget till bilar så behövs ventilationen för att få bort avgaserna, så avfuktare skulle ju då vara typ värdelöst.

Jag har i mitt dubbelgarage luft genom gummilisten längst ner på porten och två ventiler långt in i garaget och högt upp.

Har man ingen ventilerad gummilist sätter man två ventiler långt ner i väggen vid portarna.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
S
Snailman Snailman skrev:
Om du ska ha garaget till bilar så behövs ventilationen för att få bort avgaserna, så avfuktare skulle ju då vara typ värdelöst.

Jag har i mitt dubbelgarage luft genom gummilisten längst ner på porten och två ventiler långt in i garaget och högt upp.

Har man ingen ventilerad gummilist sätter man två ventiler långt ner i väggen vid portarna.
Nej, så till vida man öppnar porten för att köra ut bilarna och inte bara brummar på tomgång för nöjes skull så blir det tillräcklig ventilation.

Jag undrar också hur alla avfuktarförnekare klarar sig på sommaren och andra perioder när självdraget är dött? Pax har inte tillräckligt flöde för ett normalstort garage. Hur ventilerar ni bort fuktig luft med annan fuktig luft då? Regnblöta bilar generar väldigt mycket fukt de också och när det är varmt och fuktigt ute går det liksom inte att ventilera bort den fukten.
 
Redigerat:
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Mitt garage på 35 kvm (invändigt) och nära 4 m till högsta punkten i taket har självdrag .
Slagport fungerar som tilluft , 10-20 mm spalt mellan golv / underkant dörrar .
Frånluften (högst upp vid taket) är 160 mm rör , självdrag . Funkar perfekt på vintern .

Parkerar ingen snöig bil men torkar snöig-isig-blöt ved ibland .
Har en LLVP + luftavfuktare . Inget avlopp i plattan .
Håller koll på RH med en mätare .
 
Självdrag med hjälp av hål i väggen:
+ nästan ingen investeringskostnad
+ helt tyst
+ robust, går inte sönder och kräver inget underhåll
- kan bli för lite ventilation då det är vindstilla eller för mycket då det blåser
- förlust av värme
- kan inte få ner fuktigheten mer än absoluta fuktigheten ute

Mekanisk frånluft styrd mot fuktighet
+ mindre värmeförlust om det inte är fuktigt i garaget
+ liten investeringskostnad
+ är mindre beroende av vind för att ventilera
- värmeförlust
- kan inte få ner fuktigheten mer än absoluta fuktigheten ute

Avfuktare
+ Ingen värmeförlust. Värmer upp garaget med effekten den använder
+ kan få ner fuktigheten även då det är fuktigt ute
- Investeringskostnad
- tar mer plats i garaget
- kräver anslutning till avlopp för kondensvatten
- kan ha störande ljud
- tar endast bort fukt, inte koldioxid, kolmonoxid, avgaser, damm (kan ha filter) eller övriga kemikalier, tillför ingen syre.
- förbrukar energi även om inget värmebehov finns.

Mini ventilation med återvinning
+Endast liten värmeförlust
+Tysta
- kan inte minska absoluta fuktigheten om det är fuktigt ute
- Investeringskostnad

Så det finns inget val som självklart är bäst i alla lägen. Välj det som passar bäst till det du ska använda garaget till.
 
  • Gilla
Namho och 6 till
  • Laddar…
Att man skulle skicka ut varm luft ut till kråkorna och samtidigt dra in kall luft utifrån är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart.
Mekanisk ventilation med återvinning är det enda rätta för att vara säker på att ventilationen fungerar.
Kör själv mini-ftx sedan 5år ihop med luftvärmepump och det är nästan gratis att värma garaget trots att bilen körs in och ut varje dag under vintern.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
S Söne skrev:
Avfuktare istället för ventilation. Speciellt i dessa tider känns det omotiverat att ventilera ut varm luft till ingen nytta.
Drar avfuktare ingen ström?
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Drar avfuktare ingen ström?
Ho, men de skickar inte ut energin genom ett hål i väggen med en fläkt, den stannar istället inne i garaget (förutom det som läcker genom väggar, fönster och porten då)
 
  • Gilla
Söne
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Hmm, en avfuktare är inte direkt gratis i drift…

Själv sänker jag tempen till frostfritt och minskar ventilationen vid behov. Skulle aldrig sätta in en avfuktare om det inte är absolut nödvändigt..
Man kan ju inte ens jämföra frostfritt men kallt och rått klimat med uppvärmt 17-18 grader och kontrollerad fukthalt. Enorm skillnad i komfort för verktyg, bilar, mögel och människor. Såklart det kostar men tack vare stängd ventilation och avfuktare är den kostnaden försumbar; med dagens elpriser ca 3000 kr/år för 65 m2.
 
Jag har en källare under en del av en villa byggd på 1920-talet i Dalsland, sisådär30 m2. Den är ställd på 55% och drar i genomsnitt 1 kWh om dygnet, Vintertid är det 12-14 grader i källaren och man får anstränga näsan för att känna det är en källare.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Trådstartaren nämnde även svetsning, och det klarar ingen vanlig ventilation om man inte vill dra i sig ohälsosamma svetsgaser. Då behövs separat punktutsug som inte har med den vanliga ventilationen att göra.
 
  • Gilla
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
Vilken typ av värme har du?
2010 byggde jag ett likvärdigt garage ca: 7m x 11m , förråd ca: 3m x 7m längst in så själva garagedelen är 7m x 8 mm. 5 meters skjutport. Vattenburen golvvärme från kulvert/pelletspanna håller 12-15 grader mellan slutet oktober till börja på april. Förråden har 5-7 grader. Har två bilar där på vintern så rätt så blött om det är snö (Östergötland). Satte en kanalfläkt med två frånluftsdon i taket längst in i garagedelen och en Östberg VRTEC 5-stegs transformator (https://www.luftbutiken.se/varvtalsstyrning/4091-ostberg-vrtec-5-stegs-transformator-1a-230v.html) och kör den på steg ett när värmen är på. Garagedel har 2 tallriksventiller vid golvet var sida om porten och 2 uppe vid taket längst in på var sida. Stänger de uppe vid taket på vintern och lite öppet vid golvet/porten. Förrådventilerna diagonalt uppe/nere öppet på sommaren stängda på vintern. Det fungerar över förväntan, aldrig fuktigt eller kondens. Blir "t-shirtvärme" ganska så omgående när man vistas där. Har golvbrunn och det torkar upp helt på ca: 3 timmar med mycket snöblask på golvet. Upplyst garage med öppen skjutport som visar bil, motorcykel och verktyg på väggarna, och golvvärme system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ungefär samma storlek på garage med verkstadsdel.
Har 4 ventilationshål varav 2 med PAX fläktar.
Men använder inte PAX fläkten då jag låtit montera en enklare Luft/Luft värmepump (inställd på 17 garder) samt att jag kör med en luftavfuktare med tank (inställd på ca 50% RH) på vintern samt vid tillfällen då man kör in regnblöta bilar.
Inga problem med tänkbara fuktskador, mögel eller dålig doft.
2 bilar som körs in och ut varje dag vid olika tillfällen, sommar som vinter! Fungerar ypperligt! Minskar risken för rostangrepp som annars lätt uppkommer i ett garage där man tar in blöta/snöiga bilar!
En fröjd att sätta sig i en ljummen bil en kall vintermorgon. Värt investeringen tycker jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.