Personligen är jag övertygad att ts inte har några problem med att göra sig " obekväm", vare sig med myndigheter, entreprenörer, försäkringsbolag.
Jag tror att ts har haft lika kul med tråden som en del andra.

Gränsen mellan att diskutera med en hård ton och personangrepp är hårfin i skrift, svårt med nyanser.
Ts har styrt tråden dit han vill, bra jobbat, många infallsvinklar i ts favör, vilket var väl syftet, antar jag.

Hoppas att det går vägen för dig, vilket det borde, mycket matnyttigt i tråden.

Mvh P-A

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
politby skrev:
Och som sagt - jag har inget att förlora. Jag har råd, tid och uthållighet att driva det här tills jag dör :eek:
Jag håller tummarna för dig! (y)

Tänk vad skönt det vore om jag också hade branschregler att luta mig mot i mitt jobb! När kvalitetsavdelningen kommer och undrar varför kunden reklamerat produkterna som inte passar med deras prylar så är det bara att vifta med ett papper man knåpat ihop.

Varför är inte punkt 1a på det där våtrumscertifikatet "Har kunden fått det kunden ville ha?"?

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Har man ett funktionshinder lär man sig snart att vara besvärlig. Grannen bråkade i 9 år med att få snön skottad till matsalen på vintern så att dottern kunde få lunch i skolan även om det snöade. Kommunen höll stenhårt på sin 4-centimetersgräns.

P
Av denna tråden har jag lärt mig följande: lita ALDRIG på hantverkare. Häng dem i nacken för att kolla att de förstått vilket uppdrag de fått och mät och räkna varje dag när de gått hem så allt stämmer. Kolla särskilt att de vet vilken lag och regel de ska arbeta efter. GRATTIS alla hantverkare, ni får nu som på twitter tusentals följare.

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Micke64 skrev:
Borde inte fokus vara att få ett badrum som fungerar med rullstol? Det är ju klart att med ekonomisk kompensation kan man ju anlita en annan hantverkare som löser detta.
Jag vet att på "entré plan så ska det vara möjligt för en person med handikapp och funktionsnedsättning att vistats och bruka ytor" vid renovering och nybyggnation. Dock iom att det är en trappa upp tror jag inte de reglerna gäller. (Jag skrev vet men jag läste detta 2012 eller dylikt när jag påbörjade min renovering. KAN vart så att det var nån osäker källa eller likvärdigt.)

1 cm per m ska golvet falla ungefär. Hur långt ifrån brunnen ligger denna monstruösa klack ? (man lägger alltid Minst 2 cm för att få golvet att bli fribärande med armering och fiberförstärkt flytspackel, ingen regel utan är nog sunt förnuft.) och är det då ca 2-3 m till brunnen, ja, då är det som det är.

Är det däreot kanske 1 m -1.50 till brunnen, då kan man lyfta det.

Väl mött

Följt denna tråden, helt otroligt att de inte diskuterat frågan om golvhöjden iom de visste du sitter i rullstol - oavsett våtrumsregler och liknande så måste ju detta komma högst upp på listan för ett badrum för dig - jag antar att om det hade kommit upp att de behövde fördyra, frångå säkert vatten eller skippa klinker + golvvärme för att uppnå ett tillgängligt badrum så hade du kunnat göra ett medvetet val...

När jag läser om badrum och regler (och hur mycket detta diskuteras i denna tråden) kan jag inte låta bli att fundera på om det finns ett feltänk i badrumsrenoveringar (eller nybyggen också för den delen) när det uppenbarligen inte går att få det att fungera med en vettig metod (eftersom metoden hela tiden ändras så måste den ju vara fel) - gamla tiders badrum med antingen badkar och klinkers -eller- plastmatta och badkar/duschkabin har jag fått för mig var mycket mindre skadeutsatta än moderna badrum där man envisas med att duscha direkt på klinkergolvet. Just i detta fallet förstår jag om kabin/badkar kanske inte är lämpligt, men generellt känns det som nåt är fel med badrummen. Skulle det gå att få "enklare" regler om man bara hade duschkabin så kanske badrumsrenoveringar kunde bli riktigt billiga.

Man blir en smula bedrövad när man läser denna tråd (och flera andra med den). Många hantverkare verkar befinna sig i en helt annan värld än de som inte är "branschen". Det skulle vara mycket intressant att se hur höga trösklar de själva har in till sina egna badrum, samma gäller de som i denna tråd försvarat det TS råkat ut för.

Jag som inte sitter i rullstol skulle aldrig godtagit en så hög tröskel utan en MYCKET utförlig och godtagbar förklaring i FÖRHAND varför det var enda lösningen! Att TS, som ju har ett rörelsehinder som ingen med bättre syn än ledsyn kan missa, inte fått detta visar på ett kundförakt som borde vara straffbart. Man kan slänga sig med branschregler hur mycket man vill, men tänker man sig skapa en tröskel som varje människa med högre begåvning än en schimpans förstår kommer göra badrummet otillgängligt för kunden utan att beskriva problemet innan jobbet utförs har man bevisligen ingen tanke på kunden överhuvudtaget.

Om jag skulle beställa markarbete för en parkeringsplats som utfördes när jag inte var hemma och upptäckte att hantverkarna schaktat ut så den färdiga ytan låg 50 cm under allmän väg, vilket omöjliggjorde användning av denna som parkeringsyta, så är det väl självklart att jag inte skulle godta det. Skit samma ifall ytan utförts enligt alla branschregler för plattsättning/asfaltering.

En fråga till TS: vad säger kommunen? Det är ju deras ansvar att anpassa bostaden till dina funktionshinder. Du har ju skrivit att ni för ett lågintensivt krig gällande de andra anpassningarna, men jag skulle tro att de inte skulle bli så glada ifall andra aktörer (badrumstomtarna/FB) slänger in detta hinder för dig i den processen.

• Gilla
The real Bob och 2 till
  • Laddar…
Andreas Addinho Andersson skrev:
Jag vet att på "entré plan så ska det vara möjligt för en person med handikapp och funktionsnedsättning att vistats och bruka ytor" vid renovering och nybyggnation. Dock iom att det är en trappa upp tror jag inte de reglerna gäller. (Jag skrev vet men jag läste detta 2012 eller dylikt när jag påbörjade min renovering. KAN vart så att det var nån osäker källa eller likvärdigt.)

1 cm per m ska golvet falla ungefär. Hur långt ifrån brunnen ligger denna monstruösa klack ? (man lägger alltid Minst 2 cm för att få golvet att bli fribärande med armering och fiberförstärkt flytspackel, ingen regel utan är nog sunt förnuft.) och är det då ca 2-3 m till brunnen, ja, då är det som det är.

Är det däreot kanske 1 m -1.50 till brunnen, då kan man lyfta det.

Väl mött
Du har uppenbarligen missat att p-o tre gånger tidigare påpekat att badrummet ligger på entreplan.

Underhållande tråd. Själv hade jag aldrig accepterat en dylik skapelse som dessa hantverkare har tagit fram. Vad i hela friden har de hittat på, vem vill ha denna plattform i sitt badrum? Sen är det lite fånigt att hänvisa till att den "fungerar", ja det gör den kanske men för den sakens skull behöver ju inte det betyda att arbetet är bra utfört.

Har själv råkat ut för ett läckande badrum i ett trähus. Där var det inget snack om vad man skulle göra. De fräste ner golvet ner till bjälklaget, lade ny isolering, golvspån, värme, flytspackel etc. Tog ungefär en halv dag att riva bort det gamla flytspacklet, klinkers, värmeslinga och golvspån med slaghammare och diverse andra verktyg. Det var aldrig tal om att göra på något annat sätt. Har en tröskel på någon cm eller två.

/Herr HLH

• Gilla
jimih
  • Laddar…
En kund kan ha önskemål om att entreprenören gör avsteg från riktlinjer gällande tröskelhöjd, annat fall, avsaknad av tröskel, kunden kan vilja ha ett våtrum i helsvetsad rostfri/syrafast stålplåt, en kund kan önska och frångå det som gäller rent allmänt.
Om kunden väljer att ha ett våtrum som inte följer BBR, Säker vatten och vilka regelverk som vi kan hänvisa och tolka fritt, så är det upp till den som äger fastigheten.

Nu har inte kunden beställt ett förhöjt golv, det finns inget som visar det i text för mig i tråden.
Om försäkringsbolaget och/eller entreprenören påtalat att golvet blir förhöjt med gällande regler, förutsätter jag att de har det underskrivet av ts. Om de har det underskrivet av ts, är det fortfarande entreprenören och fb som brustit i information, det räcker med att man som kund inte förstått helheten av slutprodukten, förhöjt golv med hög tröskel.

Om ts skrivit under ett papper med endast texten " härmed förstår jag att tröskeln blir 50mm högre, jag avstår från möjligheten att bekosta nyare rördragning, infällda förstärkningar, indragning av avlopp/stam för nytt korrekt fall för nersänkt golv som anpassas för rullstol. Jag är fullt medveten att jag inte kommer att kunna nyttja våtrummet på entréplan. (entréplan i souterräng är övre plan)"

Först när kunden blivit informerad, skrivit under en lättförståelig information, först då har entreprenören/försäkringsbolaget relativt stor chans att klara en stämning, inget konstigt i det.

Det är och kommer för alltid, oavsett regelverk, vara felaktigt utfört, sådan kvarstår frågan om åtgärder, kompensation för en uppskattad värdeminskning av fastigheten om inte våtrummet harmonerar med helheten av bostadshuset.

Jag hoppas att ts driver frågan vidare om inte annat kanske nyare, lättare information kommer att nå nya kunder.

• Gilla
politby och 1 till
  • Laddar…
Kanske man bör tillägga att om jag bortser från ts, att ts är i behov av rullstol, påverkar inte att våtrummet är felaktigt, det är ett försvårande för ts att bruka våtrummet, likväl, felaktigt utfört.

Mvh P-A

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Helt solklart är ju att man inte kan bygga på det här sättet utan att konsultera ägaren.

Men på det rent tekniska planet, så är det en hel del strul med vattenburen golvvärme i våtrum, om man vill hålla nere bygghöjden. Nu var det tydligen lagom bygghöjd före vattenskadan (?). Men då var badrummet troligen inte byggt i enlighet med regler och tillverkarnas monteringsanvisningar.

Man kan tycka att om slingan pressas ned i en spårad skiva, så blir det ju ingen skillnad på höjden. Men man får av flera skäl inte samma styvhet på ett golv med nedfrästa slingor som i ett vanligt golv. Och det kompenseras oftast med en tjockare kaka flytspackel. Det handlar dels om att skivorna i sig själv inte är lika styva, men också om att slingtillverkaren föreskriver fördelningsplåtar, därmed får man inte en homogen konstruktion.

Normalt när man lägger spackel på spånskiva så blir 1 + 1 = 3, lagren samverkar till en styv skiva. Om det ligger mer eller mindre lösa plåtar mellan så blir 1 + 1 = 1,5, lite grovt uttryckt.

Dalbotös skrev:
Och jag som inte har popcorn hemma... ;)
Behövs inte. Vi lever i landet Sverige där ansvaret alltid är någon annans...

Porsvant skrev:
Av denna tråden har jag lärt mig följande: lita ALDRIG på hantverkare. Häng dem i nacken för att kolla att de förstått vilket uppdrag de fått och mät och räkna varje dag när de gått hem så allt stämmer. Kolla särskilt att de vet vilken lag och regel de ska arbeta efter. GRATTIS alla hantverkare, ni får nu som på twitter tusentals följare.
Tyvärr har det blivit så och de hantverkare som faktiskt har arbetsetik får sota för det. Branschen som helhet är rutten, en ohelig allians mellan försäkringsbolag, leverantörer, myndigheter och entreprenörer med syfte att hålla uppe priser och minimera konkurrens och insyn.

Illustration av en man i kostym med texten "Only the paranoid survive!" och en suddig stadsbild i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nino skrev:
Som jag skrivit tidigare så har reglerna ändrats och man får inte längre tätskikta på skivor, bra eller dåligt det är inte jag man för att avgöra men jag tror och hoppas att det är smartare killar och tjejer än mig som beslutar ändringar i branschreglerna
Då får du nog blunda länge om det ska dyka upp nått ljushuvud där...

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.