Lägger också min röst på den smala.
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
P
Smala foder och karvsnitt utan det röda.
Fantastiskt projekt som vore en upplevelse att få se på plats när det börjar bli klart. 👍
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Hej jag har letat en del, men hittar inte bilden eller tråden. Det borde varit i någon tråd om spännande/vackra hus.
Tack ändå 👍
 
S skyisthelimit skrev:
Den dag byggahus skall utse årets segaste tråd/uppdatering får jag anmäla mig.... ;-) Faktum är att jag tar en otrolig massa bilder för att dokumentera bygget både generellt, men kanske mest på detaljer/teknik, men lite dålig på att dela med mig.

I sommar har det mest jobbats med fasad och utomhusdetaljer.

Lilla huset börjar bli hyffsat klart utvändigt och idag kom första fodren och listerna runt fönster på plats. Lite ska fortfarande ändras och det skall målas mer, men så här ser det iaf ut nu:


[bild]

Även invändigt har vi provmonterat smygar och lister:
[bild]
Huvudbyggnaden är det fortfarande mer kvar på, men en hel del panel är på plats:
[bild]

Fotot ovan är taget från övervåning på lilla huset så man ser lite detaljer från fasaden där.


Kan även dela med mig av en liten detalj. Det blev en miss gällande takstolar som vi inte kunde hantera innan vintern förra året. Så vi monterade befintliga och täckte med papp&isolering.
Missen bestod att utstickande "tassar" inte såg så tidstypiska ut så nya togs fram och monterades brevid de gammla (som sedan sågades bort):
[bild]

Tillverkningen fick jag hjälp med av en vänn (som även han finns här på byggahus). Här är en bild från "produktion";

[bild]


Det sågades ut med bandsåg, plan och rikthyvlades, frästes, slipades, målades...

Sedan monterades de på plats och pärlspont las på plats innan vi "la tillbaka" taket. Blev mycket nöjd med resultatet. Skönt också att jobba med snickare som ser utmaningar och stolthet i att lösa alla detaljer så snyggt som möjligt (här var det "möten" av pärlspont). Sådana detaljer finns såklart inte med på ritningar/underlag.

[bild]
Wow, som en dröm att se. 👍😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.