P petersthlm skrev:
Ett hus som inte längre får byggas i Sverige pga detaljplane/PBL-hysterin.
OK, men det är ju redan byggt.
Bara att köpa och flytta in :cool:

• Gilla
petersthlm
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, men det är ju redan byggt.
Bara att köpa och flytta in :cool:
Jo men det är ju synd om alla andra som inte får bygga likadant

P petersthlm skrev:
Jo men det är ju synd om alla andra som inte får bygga likadant
All heder till TS kommuns bygglovsenhet som vågar släppa fram storslagna husbyggen som bryter mot normen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
All heder till TS kommuns bygglovsenhet som vågar släppa fram storslagna husbyggen som bryter mot normen.
Det var inte en enkel resa om jag inte missminner mig haha.

Det handlar om att trötta ut dem så dem ger sig till slut.

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Se planlösningen nedan... har nog svårt att få till det på ett vettigt vis...?
[bild]
Att ha köket öppet mot hall, matsal och vardagsrum är inte bra och särskilt då man har gäster och maten inte är klar för då kommer slamret från köket att störa familjen och gästerna. Ljudet kan även gå upp till övervåningen och sovrummen vilket är störande om någon vill gå upp tidigt en söndagsmorgon för att baka eller laga mat. Öppna planlösningar ökar dessutom riskerna att hela huset brinner om det börjar att brinna på ett ställe vilket ofta är köket.

• Gilla
spikplanka och 3 till
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Att ha köket öppet mot hall, matsal och vardagsrum är inte bra och särskilt då man har gäster och maten inte är klar för då kommer slamret från köket att störa familjen och gästerna. Ljudet kan även gå upp till övervåningen och sovrummen vilket är störande om någon vill gå upp tidigt en söndagsmorgon för att baka eller laga mat. Öppna planlösningar ökar dessutom riskerna att hela huset brinner om det börjar att brinna på ett ställe vilket ofta är köket.
Det är väll en högst personlig åsikt? De flesta andra vill nog ha kontakt med gästerna även om man inte är klar i köket. 90% av alla nya hus har öppen planlösning :thinking:?

• Gilla
hyggabus och 6 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är väll en högst personlig åsikt? De flesta andra vill nog ha kontakt med gästerna även om man inte är klar i köket. 90% av alla nya hus har öppen planlösning :thinking:?
Min åsikt är att majoriteten av folk inte är vid sina sunda vätskor ;) Att folk vill ha öppen planlösning är ju ngn slags lyckad marknadsföring..
(Självklart min personliga åsikt och ingen fakta;))

• Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Min åsikt är att majoriteten av folk inte är vid sina sunda vätskor ;) Att folk vill ha öppen planlösning är ju ngn slags lyckad marknadsföring..
Skönt att det finns gamla hus med separat kök att köpa för dem som uppskattar det. Själv öppnar vi upp mellan kök/matsal och vardagsrum nu när vi renoverar. Helt efter egna önskemål :p

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Skönt att det finns gamla hus med separat kök att köpa för dem som uppskattar det. Själv öppnar vi upp mellan kök/matsal och vardagsrum nu när vi renoverar. Helt efter egna önskemål :p
Japp. Sjukt skönt att slippa se ungarna när man lagar mat. Och slippa Bacon-os på möblerna i vardagsrummet ;)

Oavsett lär det här huset bli en syn för gudarna!

• Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
Japp. Sjukt skönt att slippa se ungarna när man lagar mat. Och slippa Bacon-os på möblerna i vardagsrummet ;)

Oavsett lär det här huset bli en syn för gudarna!
Jag som faktiskt har öppen planlösning i ett nybyggt hus kan avfärda problemet med stekos. Lösning heter köksfläkt och ingår i de flesta kök.

I övrigt har alla rätt enligt mig. Det är jättetrevligt ibland och drygt ibland.

• Gilla
AndersPS och 12 till
  • Laddar…
Om jag hade fått välja fritt (bor i lägenhet så det kan jag definitivt inte göra) hade jag valt en delvis öppen planlösning med breda, glasade skjutdörrar mellan kök och vardagsrum. Hyfsat öppet mellan rummet för det mesta; stängt när det behövs. Jag tycker TS planlösning ser mycket trevlig ut, och med en bra fläkt lär de inte få matos i soffklädseln.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Smaksak. Jag har öppet och det är skönt med gäster och det sociala. Dock kan man lätt sakna ett krypin för film etc. Det blir lätt stökigt "överallt" med öppen planlösning, svårare att inreda snyggt. Samt att det där med att kunna låta när någon sover är nice.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
dags för en liten uppdatering? :)

• Gilla
R2D2 och 6 till
  • Laddar…
Vilket hus/projekt/vilja och driv!
Längtar till nästa uppdatering.

• Gilla
Jarlsgård och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.