Nej faktiskt. Jag är inte byggare. Har aldrig sett hur det ser ut under bygget av sån fasad. Kul att lära sig något nytt.

;)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vikdörrarna från Schüco kommer på plats. Bredden på båda partier är 3.3 meter. En liten bit av plattan tas bort för att få lagom höjd på tröskeln i förhållande till golvet inomhus.

2014-10-03 10.05.13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-10-03 10.05.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4877.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4884.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4885.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4886.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4887.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder och 8 till
  • Laddar…
Hur tätas det nedåt? Så att vatten som rinner på glaset inte kommer in under karmen eller ner i lecastenen, ser ingen plåt på plats.....

Finns det uttag i karmen för en plåt? eller skulle den varit monterad innan karmmontage?
 
roli skrev:
Hur tätas det nedåt? Så att vatten som rinner på glaset inte kommer in under karmen eller ner i lecastenen, ser ingen plåt på plats.....

Finns det uttag i karmen för en plåt? eller skulle den varit monterad innan karmmontage?
Plåt kommer. Där ska finnas plats för det.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vilken tråd, kommer bli ett väldigt fint hus!
 
  • Gilla
Mainstream och 1 till
  • Laddar…
Mainstream skrev:
Plåt kommer. Där ska finnas plats för det.
Se bara till så att lecastenen tätas med slamning eller puts före montage av plåten. Annars finns det risk att myror flyttar in i stenen plus att stenens isoleringsförmåga ökar med ett tätt skikt ytterst.
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
magda136 skrev:
Vilken tråd, kommer bli ett väldigt fint hus!
Tack!
 
roli skrev:
Se bara till så att lecastenen tätas med slamning eller puts före montage av plåten. Annars finns det risk att myror flyttar in i stenen plus att stenens isoleringsförmåga ökar med ett tätt skikt ytterst.
Tack för tipset, ska se till att det blir gjort.
 
Hur är taket isolerat?
 
Ser ut att bli ett fantastiskt fint hus 😃!
Verkligt kul tråd att följa dessutom, underhållande så väl som informativ! Fortsatt lycka till!
 
  • Gilla
Mainstream
  • Laddar…
Väldigt intressant bygge, trevligt att du tar så mycket bilder på de olika arbetsmomenten.

Jag har aldrig sett denna typ av väggkonstruktion förut. Vad blir det för tjocklek samt U-värde på den färdiga väggen?
 
  • Gilla
Mainstream och 1 till
  • Laddar…
En eloge för alla bilduppdateringar och detaljer.

Jag skulle också föredragit spalt mellan tegel och stomme, trots att jag inte är byggare. (y)
 
  • Gilla
Mainstream
  • Laddar…
Consensus skrev:
Hur är taket isolerat?
I taket är det sprutat 440 mm lösull från Paroc (stenull). Sen sitter där en Mataki Halotex D50 ångbroms mot den varma sidan.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
ChristinaH skrev:
Ser ut att bli ett fantastiskt fint hus 😃!
Verkligt kul tråd att följa dessutom, underhållande så väl som informativ! Fortsatt lycka till!
Tack så mycket!
 
BosseBatong skrev:
Väldigt intressant bygge, trevligt att du tar så mycket bilder på de olika arbetsmomenten.

Jag har aldrig sett denna typ av väggkonstruktion förut. Vad blir det för tjocklek samt U-värde på den färdiga väggen?
Tack så mycket. Väggkonstruktionen är väldigt vanlig i framförallt Tyskland i olika varianter. Min vägg blir 51 cm tjock och har ett U-värde på 0.21. Väggen består av fasadtegel (108mm), luftspalt (27mm), Porotherm T8 (365mm), puts (ca 8mm).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.