hahalj skrev:
Det är väl som @Nyfniken konstaterar ovan i inlägg #28, det är tvärslåarna som ger stabiliteten i konstruktionen. Några snedsträvor behövs inte, lägg två tvärslåar jäms med höjdkanten på stolparna så blir det mycket mer stabilt än nuvarande konstruktion. Ett par tryckta 28x120 på varje sida om stolparna längs varje långsida på pergolan med minst två skruv in i resp. stolpe, borde bli superstadigt.
Och när man ska göra något momentstyvt (Pelarinfästning till grund eller ett momentstyvt ramhörn som föreslås här) så är a och o att ha så så stort avstånd som möjligt inom "kraftparet". Det behövs alltid minst 2 skruvar (eller grupper av skruvar)för att ta upp moment. Med andra ord så måste tvärslåarna vara så höga som möjligt så man får maximalt avstånd mellan skruvarna.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Om du sätter dubbla vinklar mellan pelare och överliggare upptill på samtliga ställen kan den leden bli styvare. hur många skruvar har du använt till dessa vinkeljärn (svårt att se på bilden). Ju längre mellan skruvarna på respektive "vinkelarm" dessto styvare blir leden.
Nu är väl inte metallvinklar det snyggaste man kan titta på men det kan vara en något uppstyvande lösning i ditt fall.
 
Om det går att hitta kraftiga hörnjärn kanske det kan hjälpa utan att ta till grövre virke för utseendets skull. Sätt i en liggande 45x70 mellan stoplarna på kortsideledden och dra i hörnjärn på alla sidor?

Eller sänk hela "taket" och skruva både överliggare och pergolaribbor in i sidorna på stolparna. Blir kanske inte helt stabilt iofs.
 
hahalj skrev:
Det är väl som @Nyfniken konstaterar ovan i inlägg #28, det är tvärslåarna som ger stabiliteten i konstruktionen. Några snedsträvor behövs inte, lägg två tvärslåar jäms med höjdkanten på stolparna så blir det mycket mer stabilt än nuvarande konstruktion. Ett par tryckta 28x120 på varje sida om stolparna längs varje långsida på pergolan med minst två skruv in i resp. stolpe, borde bli superstadigt.
hahalj, så att jag förstår dig rätt, var sida om långsidorna, menar du på samma ledd som överliggaren? för svajet är inte åt det hållet, vinkeljärnen mot överliggaren håller det på plats, utan mellan de två pelarraderna, dvs på den ledden om ribborna ligger på. För att kunna sätta tvärslåar på den ledden måste jag sätta tvärslåar under överliggaren, tänker det ser lite märkligt ut?

alternativt att ta ner överliggaren helt och bygga något i stil med helioz variant där en bit av stolparna sticker upp över överliggaren för att ge plats åt tvärslåar/ribbor.

någon som har stalltips på om betongen spricker om jag borrar för stolpjärn? vanlig grov, inga armeringsjärn så högt upp.
 
Du kan alltid fylla upp med betong, hela vägen upp till stolpskon. Det lär stabilisera en del iallafall!
 
hahalj
lavin skrev:
hahalj, så att jag förstår dig rätt, var sida om långsidorna, menar du på samma ledd som överliggaren? för svajet är inte åt det hållet, vinkeljärnen mot överliggaren håller det på plats, utan mellan de två pelarraderna, dvs på den ledden om ribborna ligger på. För att kunna sätta tvärslåar på den ledden måste jag sätta tvärslåar under överliggaren, tänker det ser lite märkligt ut?.
Jag menar som de exempel på stabila pergolor som visats tidigare i tråden. Din är inte gjord som dessa. Men om svajet är på andra ledden så kanske dina infästningar av stolparna behöver göras om eller förbättras först. Om detta har jag ingen åsikt.
 
Vet inte om du har fått ordning på detta ännu. Men en tanke är att du sätter ribborna varannan under överliggaren och varannan ovanpå. Det kommer inte blir superstabilt kanske, men betydligt stabilare. Prova med att skruva dit en ganska nära en stolpe och testa.
 
Vi bangade att borra i betongen, det var den smala varianten som vi gjutit, så det blev till att göra om upptill. 220 som vi jackade ur, och testade sedan med snedsträvor. Och jag tror faktiskt att det kommer blir tillräckligt bra. kanske inte att vi monterar upp romerska ringar, men det är inget eftersvaj nu.

DSC_0638.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill ha något figursågat för snedsträvorna, så jag ska leta efter snickarglädje, men detta kommer iallafall hålla för höststormarna... tack för alla tips, har lyft modet om att det går att förbättra, och att ta till lite radikala grepp och plocka ner det igen.
 
Inte bara att den blir stabilare, kommer ju faktiskt bli snyggare också:)
 
H Helioz skrev:
Dessa är byggda utan diagonaler så det är inget som krävs, handlar mer om korrekta infästningar/plintjärn tycker jag:
[bild]
[bild]
[bild]
Väldigt gammalt inlägg men jag måste ändå svara på denna.
Bilderna på den konstruktionen är inte bara det att materialet är så mycket grövre utan det blir som strävor åt alla håll om man tittar på infästningen uppe i toppen.
Sen är det klar att det blir stabilare med rejäla material men i detta fall så hade man haft stabilitet i konstruktionen utan att fästa stolparna i marken.
 
N Noseone skrev:
Ok typ 3ggr så grovt virke.....
Så snedsträvorna finns ju - även här.
Fast dolda mha grovt virke..
 
Vi byggde pergola med vanliga stolpskor. Rejält och stabilt blev det men vi hade snesträvor;
Nybyggd träpergola med stolpskor och diagonala snesträvor på ett bygge med verktyg och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från bygget.
 
Det bakre stolpparet hade egentligen inte behövt några grova diagonaler mellan sig när du har ett armeringsnät där. Ett bra fastsatt nät styvar upp stolpar och överliggare rejält. Men för utseendet kan det nog vara snyggt med diagonaler även där.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
.. tack för alla tips, har lyft modet om att det går att förbättra, och att ta till lite radikala grepp och plocka ner det igen.[/QUOTE]

Jag byggde min pergola i limträ. I varje hörn finns tre stycken Franska träskruv 12x240 FZV.
Pergolan var stabil även då den står på 500x200 mm betongplintar med uppstickande plåtar som är skruvade med fyra stycken Franska träskruv 10x80 FZV. Stolparna är limträ 115x115 mm och balkar av 90x315 mm.
Min son skickade på ett par rejäla karatesparkar och stommen tjongar bara lite.

I ditt fall tror jag det räcke med att skruva in med ett par rejäla långa träskruv ca 8x180-240 mm. Den snedsträva du har skruvat dit är kraftigt underdimensionerad och det kommer även de skruvar som du har vara, töjningen längs fibrer och i skruvar blir stor. Kraftvinklar är inte kul att ha. Du måste även ta skjuvkrafterna i två riktningar och helst bilda trianglar på "väggsidor" och i "taket".
 
  • Svart pergola i limträ över blått poolområde med trädäck och teleskopisk pooltäckning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person utför karatespark mot en hängande boxningssäck på en trätrall utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.