lavin skrev:
Just nu är det bara temporär lösning med skruven, ska in bultar sen, men jag pausade vidare arbete när den svajade så illa. Bultarna sitter på fel ledd för att hjälpa mot svajningen, det svajar alltså mellan stolpraderna.

Man ser dock tydligt att det är järnet som går ner i betongen som rör på sig, inte trät i fästet. Riktigt bra flex i stolpskor...
Testa att köra bult/vagnsbult och låsmåtter i så stor dimension så att hålet fyllt ut (oftast M10 eller M12). Detta get en ganska betydande ökning i stabiliteten. Hur långt har du mellan plintarna?
 
Det spelar ingen roll hur bra du fäster stolparna.
Du måste ha diagonaler någonstans i en sådan konstruktion.
 
  • Gilla
Tjo Tjim och 4 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Det spelar ingen roll hur bra du fäster stolparna.
Du måste ha diagonaler någonstans i en sådan konstruktion.
Dessa är byggda utan diagonaler så det är inget som krävs, handlar mer om korrekta infästningar/plintjärn tycker jag:
682_misc6_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pergola-design-and-construction.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pergola_43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, det ska väl inte behövas diagonaler, om man nu inte är ett pucko som en själv och väljer fel beslag från början. Jag har en bild på likadan som jag satt under vid comosjön, och den var urstabil. Misstänker dock att den var fixas med stolpar rätt ner i betongen ;)

Beijer har ingen sån fågel längre, med plattjärn monterat på armeringsjärn, men sett bilder på internet på såna som svetsat själv.

Ja, kanske ska testa att dra i dom, lite hjälper det säkert, men nu sitter ju dom på fel ledd också för att hjälpa mot denna svajningen.

Ska testa kapa till några snedsträvor av spillbitar och se hur pass mkt bättre det blir. Den bilden som du visar Helioz blir ju också stabilare eftersom det är brädor på vardera sida av stolpen, tar ju upp momenten bättre än den överliggaren.
 
  • Gilla
Murkenlurk
  • Laddar…
lavin skrev:
Nej, det ska väl inte behövas diagonaler, om man nu inte är ett pucko som en själv och väljer fel beslag från början. Jag har en bild på likadan som jag satt under vid comosjön, och den var urstabil. Misstänker dock att den var fixas med stolpar rätt ner i betongen ;)

Beijer har ingen sån fågel längre, med plattjärn monterat på armeringsjärn, men sett bilder på internet på såna som svetsat själv.

Ja, kanske ska testa att dra i dom, lite hjälper det säkert, men nu sitter ju dom på fel ledd också för att hjälpa mot denna svajningen.

Ska testa kapa till några snedsträvor av spillbitar och se hur pass mkt bättre det blir. Den bilden som du visar Helioz blir ju också stabilare eftersom det är brädor på vardera sida av stolpen, tar ju upp momenten bättre än den överliggaren.
Dessa stolpjärn bör du annars kunna komplettera med om det går att borra i plintarna:
stolpjarn-typ-u.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://joma.se/stolpjarn-typ-u#.U9uR1mNjaVE
 
  • Gilla
amatörsnick och 1 till
  • Laddar…
Helioz skrev:
Dessa är byggda utan diagonaler så det är inget som krävs, handlar mer om korrekta infästningar/plintjärn tycker jag:
[bild]
[bild]
[bild]
Ok typ 3ggr så grovt virke.....
 
Helioz skrev:
Dessa är byggda utan diagonaler så det är inget som krävs, handlar mer om korrekta infästningar/plintjärn tycker jag:
[bild]
[bild]
[bild]
Varför slår man i så fall alltid dit snedsträvor på allt man bygger i stort sett innan man fått på skivor el dylikt?

Man måste ha något som tar upp krafterna i sidled när det man bygger endast är i rät vinkel mot varann.
 
  • Gilla
Tjo Tjim
  • Laddar…
Precis. Man kan ju gå upp en hel del i mimension också.
Men i Ts fall är det omöjligt att få riktigt stumt utan diagonaler
 
  • Gilla
Tjo Tjim
  • Laddar…
Dimensionen påverkar inte infästningen i stolpen vilket detta handlar om. Annars hade man med erat tankesätt kunnat limma på 45mm reglar på alla sidorna på stolparna och på så vis kunnat ta bort svajet vilket självklart inte fungerar. Istället för att behandla symtomen (snedsträvor) är det mycket bättre att lösa problemet ordentligt genom korrekta plintjärn och infästningar.
 
Helioz skrev:
Dimensionen påverkar inte infästningen i stolpen vilket detta handlar om. Annars hade man med erat tankesätt kunnat limma på 45mm reglar på alla sidorna på stolparna och på så vis kunnat ta bort svajet vilket självklart inte fungerar. Istället för att behandla symtomen (snedsträvor) är det mycket bättre att lösa problemet ordentligt genom korrekta plintjärn och infästningar.
Dimensionen på stolpen påverkar i allra högsta grad Infästningen. Om ts tänker sätta plattstål på var sida av stolparna så avgörs momentkapaciteten av avståndet mellan plattstålen.
 
falmark skrev:
Dimensionen på stolpen påverkar i allra högsta grad Infästningen. Om ts tänker sätta plattstål på var sida av stolparna så avgörs momentkapaciteten av avståndet mellan plattstålen.
Ja självklart.
 
Jag tror dubbla plintjärn och en liten snedsträva i varje hörn (kanske 40-50 cm ut). Infästningen av snedsträvan är viktig, gärna tappad... Du får komplettera med en 95-95 på andra ledden i taket för strävorna på den ledden. Gör strävorna av 70-70 eller 95-95, kommer bli snyggt!
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Helioz skrev:
Dessa är byggda utan diagonaler så det är inget som krävs, handlar mer om korrekta infästningar/plintjärn tycker jag:
[bild]
[bild]
[bild]
Ser du tvärslån som "takstolarna" ligger på? Det är fästa med dubbla (!) skruv på varje stolpe. Det är samma sak som snedsträvor. Skruva ur en av skruvarna i varje ände så kommer den där också svaja som ett korthus. Om inte stolparna är gjutna i betongen dvs.
 
  • Gilla
beqen och 3 till
  • Laddar…
Helioz skrev:
Dessa stolpjärn bör du annars kunna komplettera med om det går att borra i plintarna:
[bild]
[länk]
Tack Helioz, där är dom ju! Bultade i lördags, det blev bättre, men ännu inte tillräckligt. Roade mig även med att spruta in kem-massa mellan stolpskon och betongen, den sitter kvar men hjälpte väl inte så värst, tänkte prova iaf :)

nästa steg är snedsträvor, var hemma i söndags kväll för det men det var alldeles för varmt för att stå på stege efter en dag vid havet. Sen bröt åskan ut, säkert 50 blixtar på en timma...Då vart det iaf svalt!

Jag är lite osäker på hur bra betongen är, plintarna är den mindre dimensionen, så jag är lite orolig att den kanske spricker.
 
  • Gilla
Famax
  • Laddar…
hahalj
Det är väl som @Nyfniken konstaterar ovan i inlägg #28, det är tvärslåarna som ger stabiliteten i konstruktionen. Några snedsträvor behövs inte, lägg två tvärslåar jäms med höjdkanten på stolparna så blir det mycket mer stabilt än nuvarande konstruktion. Ett par tryckta 28x120 på varje sida om stolparna längs varje långsida på pergolan med minst två skruv in i resp. stolpe, borde bli superstadigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.