28 483 läst · 32 svar
28k läst
32 svar
Nybörjare som ska lägga klinkergolv
Jag undviker och lägga fix där och drar bort överflödigt fix med en hörna utan "kam". Blir ju några cm brett med en yta av tunt fix, möjligt att det fäster något sämre där sen och man borde kanske prima igen men i det stora hela tror jag det kvittar..
Jaa, inte går det fort. Nu har jag satt in ny dörr i alla fall, och rätat en vägg. Har prövat att lägga ut lite plattor, men undrar vilket som blir bäst.
Är detta OK, eller skall jag försöka centrera plattorna? Det blir två ganska smala bitar i så fall. Blir även ett ytterhörn jag får såga.
Här är väggen lite sned, funkar det med någon mm mellan golv och betongvägg? Annars blir det lite tjock fog till höger i bild, tänker jag.
Nackdelen med att sätta dörr först. Tröskeln sitter en bit innan för karmen. Kanske går bra med en eklist som täcker, när jag tänker efter. Alternativt är att lägga en hel klinker ända till tröskeln, blir det snyggare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är detta OK, eller skall jag försöka centrera plattorna? Det blir två ganska smala bitar i så fall. Blir även ett ytterhörn jag får såga.
Logga in
Skapa konto
Här är väggen lite sned, funkar det med någon mm mellan golv och betongvägg? Annars blir det lite tjock fog till höger i bild, tänker jag.
Logga in
Skapa konto
Nackdelen med att sätta dörr först. Tröskeln sitter en bit innan för karmen. Kanske går bra med en eklist som täcker, när jag tänker efter. Alternativt är att lägga en hel klinker ända till tröskeln, blir det snyggare?
Centrera gör man på hela bredden i såfall jag skulle nog börjat vid väggen..
Sen beror det ju på vad du kapar med hur svårt det är att få till snygga bitar..
Sen beror det ju på vad du kapar med hur svårt det är att få till snygga bitar..
Om du ska centrera där så ska du centrera linjen (fogen) mellan plattorna istället för att centrera en platta. Då får du istället två breda kapade plattor på var sida.-MH- skrev:
Ifrån bilderna får man ju inte hela bilden klar. Mitt förslag kan betyda problem någon annanstans, så det bör ju kollas upp.-MH- skrev:
edit:
Men själv skulle jag nog ha som huvudspår att sätta två hela plattor centrerade i mitten i den där gången, och sen breda kapade plattor på var sida.
Och så hoppas att allt annat fungerar med detta.
Den där gången är ju liksom det man möts av när man kliver in, så det blir typ det mest synliga golvet och ska gärna vara snyggt.
Jag tror också gången upplevs bredare på detta vis (med 4 nästan hela plattor).
Har du en bra knäck och lättknäckta plattor är det verkligen inget stort besvär att få till det.
Redigerat:
Mät ut centrum från båda håll och kolla hur det stämmer med plattor så du inte får någon jätteliten platta längst väggen. Slå en linje efter denna centrumlinje och jobba dig från mitten och ut åt ena hörnet. Gå sedan vidare så du lägger dig ut ur rummet. På detta sätt får du jämnstora bitar överallt. Detta är oftast skillnaden på när rutinerade och orutinerade plattsättare jobbar.
Var noggrant när du sedan trycker fast plattorna så dom inte tanndar med varandra och sticker upp i något hörn. Det tar lite tid men slår man ut den tiden på alla gånger man ska vara där kommande 15 åren så är det värt det när man får det riktigt bra.
För att få till det runt karmen så ta en kakelplatta som distans och sätt den emot karmstycket som sticker in i rummet så tar du en multimaskin och kapar av nederdelen så du kan sticka in plattan under karmen. Tänk på att fixet bygger någon mm så du tar någon mm extra så du inte måste pressa ner plattan. Har du ingen multimaskin så går det med en fintandad svans med.
Var noggrant när du sedan trycker fast plattorna så dom inte tanndar med varandra och sticker upp i något hörn. Det tar lite tid men slår man ut den tiden på alla gånger man ska vara där kommande 15 åren så är det värt det när man får det riktigt bra.
För att få till det runt karmen så ta en kakelplatta som distans och sätt den emot karmstycket som sticker in i rummet så tar du en multimaskin och kapar av nederdelen så du kan sticka in plattan under karmen. Tänk på att fixet bygger någon mm så du tar någon mm extra så du inte måste pressa ner plattan. Har du ingen multimaskin så går det med en fintandad svans med.
https://www.byggahus.se/forum/golv/...lagga-klinkergolv.html?perpage=15#post2467233Mikael_L skrev:
Vet inte om du såg bilden tidigare i tråden? Men som du säger, detta är ju "huvudgången". In till höger i bild skall det vara skoställ, element och hatthylla, så där kommer man inte se golvet.
Tror att du har löst knuten för mig nu. Tack!
Det är förresten granitkeramik, vet inte hur de är att knäcka.
Nu har jag lagt de hela plattorna i mitten av rummet (för en vecka sen), och skall börja knäcka till övriga bitar. Visar sig vara lättare sagt än gjort! Så här blir det:
Som ni ser ansätter jag kraften några cm från ena kanten. Prövade en gång i mitten, men då blev det flisor av hela plattan.
Är det mig eller plattan det är fel på? Drog många gånger med risen. Dags att såga?
Logga in
Skapa konto
Som ni ser ansätter jag kraften några cm från ena kanten. Prövade en gång i mitten, men då blev det flisor av hela plattan.
Är det mig eller plattan det är fel på? Drog många gånger med risen. Dags att såga?
En kraftig resolut rits och sen knäck så nära kanten som möjligt.
Vill man misslyckas så försöker man dra flera ritsar och/eller knäcker en bit in från kanten.
Det finns så svårknäckta plattor att såga blir enda vettiga alternativet.
Vill man misslyckas så försöker man dra flera ritsar och/eller knäcker en bit in från kanten.
Det finns så svårknäckta plattor att såga blir enda vettiga alternativet.
Jag har haft så lättknäckta plattor att jag inte lagt märke till någon direkt skillnad. Jag har väl aldrig slagit till "snärtigt" i alla fall.-MH- skrev:
Men mina har knäckts fint på vilket sätt jag än knäckt, dvs allt mellan ganska mjukt till lite mer hetsigt.
Enda gångerna jag misslyckats har varit om jag inte knäckt precis så nära kanten som möjligt, eller ritsat för svagt. Ja mycket smala bitar är ju dock alltid ett problem, nästan hur man än gör.
Men du har kanske svåra plattor, som måste sågas.
Hoppas någon erfaren lägger sig i här snart.