Hej!

Håller på med ett källarprojekt, närmare bestämt en tvättstuga på ca 12m2.
Det börjar bli dags att ge sig an att lägga klinkergolv, vilket är första gången jag gör. Jag har gjort mindre kakeljobb i köket innan, men detta är betydligt mycket större. Några tips eller saker man bör tänka på som nybörjare med klinkergolv? Vart är bäst att börja, dolt eller synligt hörn? Ska man ta hänsyn till golvbrunnen (har en i rummet) när man börjar, eller löser man det när man väl kommer dit?

Alla tips tages tacksamt emot!

Tack på förhand...

Mest estetiskt är att ha så många hela plattor som möjligt, och om du kapar dem så kapa dem så att du inte får smala plattbitar, det är fult som tusan. Så lägg ut en radplattor utan fix/bruk för att räkna ut hur den kapade plattan kommer se ut. Börja med att försöka lägga en hel platta där du kliver in i rummet, o ha en kapad platta längst bort.

Ju större fog mellan plattorna ju lättare är det att rätta till ojämnheter o slarvigt lagda plattor. Många tycker smal fog är snyggast men vad gör det i en källare.

Använd rätt fixmängd/tandning till den typ av platta du valt, det är a och o för hållfastheten. 100% täckning under plattan, annars spricker de om du tappar nått på golvet.

Golvbrunnen har jag ingen koll på. Betonggolv i källare? Spolas det mkt vatten på golvet?

Redigerat:
Tack för ett snabbt och bra svar!

Det är betonggolv och det kommer inte spolas något vatten på golvet...

Mikael_L
Mät lite hit och dit och lägg ut lite plattor på prov och fundera ett tag så det blir så snyggt som möjligt.

Gärna så plattorna kommer snyggt och symmetriskt runt brunnen. (beror även på hur synligt brunnen ligger)
Så du inte får väldigt smala skärningar nära väggar.
Hela plattor eller nästan hela där det är lätt synligt, smalare skärningar och snedkapningar (pga sneda väggar) där det inte är så synligt.

Jag är inte så haj på detta, men det var mina 25 öre.

olaeke skrev:
Några tips eller saker man bör tänka på som nybörjare med klinkergolv? Vart är bäst att börja, dolt eller synligt hörn? Ska man ta hänsyn till golvbrunnen (har en i rummet) när man börjar, eller löser man det när man väl kommer dit?.
Som nybörjar tror jag att du vinner mycket på att planera så att du i princip vet hur varenda platta ska ligga innan du sätter igång. Erfarna plattläggare kan säkert kör mer på frihand, men de är som sagt erfarna.

Du kommer att reta dig mycket om du får "något fult" bara för att du inte iddes tänka efter före.

Som sagt planering och lite provläggning är a & o när man klinkar eller kaklar.
Själva jobbet är inte så svårt sedan, kontrollmät lite då och då så inte raderna "sticker" iväg.

S
stöd linjer skall du ha. speciellt om du inte lagt klinkers innan.
snöre eller kors som distanser måste du ha.
söka gärna på youtube, och kolla hur dom gör(helst svensk film)

Jag la klinker i hall och anslutande tvättstuga med bastu som 2:a eller 3:e projekt. Hallen ansluter som en gång in i tvättstugan, bastun står i ena hörnet. Eftersom jag för allt i världen inte ville ha smala remsor mot vare sig någon vägg i hall, tvättstuga eller bastu, inte heller någon konstig skärning mot brunn, så fick jag planera noga. Jag gjorde helt enkelt som så att jag ritade upp rummet i Powerpoint och ritade upp ett rutnät med exakt mått som motsvarade klinker + fog. Sedan kunde jag flytta runt rutnätet och passa in det på bästa sätt. När det var klart var det bara att mäta in stödlinjer på golvet och sedan köra. Jag blev helnöjd och jag är petig, vill jag lova!

• Gilla
freddan83
  • Laddar…
Skaffa en billig linjelaser med stativ.

Jaaa, jag haka rpå i den här tråden. Första som kom upp när man sökte.

1) Har läst att man skal lägga kanterna i en liten ruta (ca 1 x 1 m), och sedan fylla innehållet. Och använda riktbräda med fogavstånd inmätta. Tittar man på Bauhaus instruktionsvideo, så är det vldigt mycket friformsläggning. Vad gäller för nybörjaren?

2) Hur planerar man var plattorna skall kapas? I bilden så är den blåa väggarna putsad betong, så där kommer ingen golvlist. Skall man försöka få hela plattor mot den sidan? Där det är rött blir det ett litet intjack mot dörren (ca 1 dm?). Kapade plattor där? I korrdioren rakt fram, skall man hålla ena sidan hel och kapa andra (om det behövs) för att minska arbetet, eller skall man försöka få lika stora plattor på höger/vänster sida?

klinker2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3) Lägger man de kapade plattorna samtidigt? Alternativt lägger man alla hela plattor först, låter det torka och sedan pillar in skarvarna sen. Känns inte lika stressigt, men det tar såklart längre tid.

Mitt tips är blanda inte så mycket åt gången,skaffa en våg. en enkel bagagevåg funkar bra, visst det tar längre tid och man får tvätta lite mer, men är å andra sidan mycket lättare att få rent grejorna efter nån timmes jobb än efter fem timmar.. Man slipper stressa och det är jobbigt att krypa omkring när man inte är van.. man kommer långt med murarsnöre och ett vattenpass, är underlaget bara riktigt plant så är det inte så svårt, att försöka kompensera för ett ojämnt underlag är svårt ..

Som sagt innan planera innan du börjar, och det är lättast att skära till passbitarna efter att man lagt de hela plattorna och man kan gå på dem, man få ju då lägga fixet på plattan istället då...

Bra punkter, tänker du på fix eller fog när du vill dela upp det i mindre etapper?

Fix i första hand, foga är också ett hästjobb men om ytan inte är extremt stor så gör man det bäst på en gång, lämpligen är man mer än en, minst en "hantlangare" som kan byta vatten mm, man blir ju väldigt kladdig så det är ingen bra ide att springa omkring i huset, men helst någon som även kan byta av, bra knäskydd som sitter fast är ett tips, när man fogar är det ju kladdigt så det är svårt att ta i saker, ett tips är att använda två hinkar när man tvättar, dra ur svampen i en hink och tvätta i en annan med rent vatten.. Nu sist la jag altanen ute då det helst inte ska frysa sönder använde jag flexfog max, som man häller i fogen, helt underbart enkel att arbeta med, bara att hälla och dra av med fingern. den är ju tät så den använder man ju kanske inte i källaren precis..

islander skrev:
Som sagt innan planera innan du börjar, och det är lättast att skära till passbitarna efter att man lagt de hela plattorna och man kan gå på dem, man få ju då lägga fixet på plattan istället då...
Måste man vara noga så det inte kommer ut fix som stelnar där man sedan skall lägga passbitarna? För det känns som det är smidigast att lägga alla hela plattor först, borde gå ganska geschwint. Sen fr man väl vänta ett dygn eller två för att lägga passbitarna. Svårt att få bort fix där passbitarna skall läggas?

Centrera på längden och om du har fast inredning till höger kan du ju lägga hel på vänster sida annars centrerar du där oxå dvs lika mkt kapat på båda sidor lägg allt samtidigt eller så långt du orkar från ett håll blanda lite fix åt gången och det viktigaste läs på förpackningen blanda ...vänta och blanda upp en gång till innan du börjar sätta dra några sträck på tvären ca tre plattrader så du får möjlighet att kompensera om det behövs...lycka till...:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.