Claes Sörmland
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är väl det man skall ha som riktlinje i tanke och handling. 🙂
Varför det?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Unikt namn
Om jag har en tshirt i polyester som gått sönder.

Sorteras den som plastförpackning (för gnällspikar) eller som kläder? 🤔

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De har gått i konkurs under början av 2024. Nya ägare försöker igen men varan de producerar verkar i allt väsentligt vara osäljbar:

[bild]

[länk]
Så typiskt sånt här. Skitsamma om det funkar bara det känns bra..

• Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om jag har en tshirt i polyester som gått sönder.

Sorteras den som plastförpackning (för gnällspikar) eller som kläder? 🤔
Plastförpackning är den ju inte, där får man bara sortera just förpackningar...

• Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
K
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vissa instanser är oföränderligt dåliga vad gäller kontaktvägar för viss information. Har t ex varit så de senaste 15 åren vad gäller både kommunen och det lokala elnätsbolaget. En del information har jag fått tillgång till efter långvarigt grottande annan har jag fått ge upp på.
Vad exakt är det du inte förstår?

Den är i alla fall förorenad efter att du har städat med den så då är den per definition restavfall. Så gör jag med gamla trasiga strumpor. De blir städmaterial som sen blir restavfall.
Då är mina gamla strumpor, för att inte tala om avlagda kalsonger, per definition restavfall utan att behöva avsluta sitt liv som städmaterial. 😎😱

• Haha
  • Gilla
Daniel Schullström och 4 till
  • Laddar…
RoTe
pacman42 pacman42 skrev:
Plastförpackning är den ju inte, där får man bara sortera just förpackningar...
Exakt, jag råkade ha sönder min tvätthink till bilen dagen efter jag var på åvc, köpte direkt en ny för typ 22kr. Men den gamla måste jag ju ha kvar i bilen tills jag orkar åka till åvc igen.

Alfredo Alfredo skrev:
Då är mina gamla strumpor, för att inte tala om avlagda kalsonger, per definition restavfall utan att behöva avsluta sitt liv som städmaterial. 😎😱
Beroende av om de vid avslutat nyttjande kan klassas som hälsofarligt och då bör hanteras som avfall som långtidsförvaras (mera än 100 år) och då får du inte transportera dem själv från din bostad utan ska hämtas av godkänt företag. Du bör förvara dem i eget utrymme för att minimera risken för kontaminering.😇

• Wow
  • Haha
jkdsfsuoh och 1 till
  • Laddar…
Varför det?
För att det är fråga materialåtervinning. Genom att själv ”degradera” textilierna till sopor förstörs ju hela tanken med återvinning.

• Gilla
wejrodb och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
För att det är fråga materialåtervinning. Genom att själv ”degradera” textilierna till sopor förstörs ju hela tanken med återvinning.
Det är en del av tanken. Det är därför vi har konceptet restavfall.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
TRJBerg
Helt orelaterat:
Har en stor lada och ett stort magasin.
Varannat år gör jag en jättebrasa bredvid gårdsplan.

• Gilla
  • Älska
jkdsfsuoh och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Helt orelaterat:
Har en stor lada och ett stort magasin.
Varannat år gör jag en jättebrasa bredvid gårdsplan.
Ska du bränna ned grannens lada och magasin nu också? Allt för att inte sopsortera.

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det är en del av tanken. Det är därför vi har konceptet restavfall.
Vilket man i allmänhet bör minimera.
Grundproblemet är egentligen inte vad vi skall göra med restavfallet. Det är uppkomsten av restavfall som är problemet.

• Gilla
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Grundproblemet är egentligen inte vad vi skall göra med restavfallet. Det är uppkomsten av restavfall som är problemet.
Det är inte så mycket ett problem som en konsekvens av att vi har ett visst välstånd i världen tänker jag.

• Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
RoTe
Fast i Sverige är det ändå ett mindre problem då vi gör fjärrvärme av allt som brinner, det som inte brinner sorteras ut i containrar och återvinns.

• Gilla
Anneli Törnros och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.