En mer korrekt bild är väl att 20% motsätter sig? Ifrågasättande är ju trots allt en god egenskap om man gör det i god tid. Det visar ju oftast på ett intresse för frågan och mynnar (vanligtvis) ut i en överenskommelse. Det sista har en del svårt för när man är representerad av någon annan. ”What’s in it for me, då?”

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
et valet har inte de 20%-en. Och de ser definitivt inget roligt i att anpassa sig, inte tänka själv och göra som man blir tillsagd. I sin mest extrema form så kommer livsglädjen från att inta motsatt ståndpunkt, konträren.
Att regrediera och hamna i trotsåldern så fort denna känsla aktiveras måste vara en synnerligen krävande tillvaro som vuxen, en del människor går ju omkring ilskna och arga genom hela livet. Jag tror att man definitivt kan göra något åt det men som alltid krävs det en insikt om vem som äger problemet.

Det finns så mycket bra saker att investera sin energi i så varför gå omkring och klaga och fräsa varje vaken stund 😏

• Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
Mina återvinningsstationer är så udda placerade för mitt behov.
Batterier åker till jobbets batteriåtervinning.
Kalsongerna följer julgranen upp genom skorstenen.
A AndersS skrev:
Nää, ursköljd mjölkkartong hamnar i den hushållsnära återvinningen och används senare som tändmaterial i kamin.😉
Jag klipper av mina, 40mm i framkant och 60mm i bakkant.
Då finns ett utrymme att skriva innehållet på och så har jag det som sorteringslådor i garaget.
Gratis är gott.
Fungerar väl med alla typer av "tetror".
/Workingclasshero

Claes Sörmland
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
En mer korrekt bild är väl att 20% motsätter sig? Ifrågasättande är ju trots allt en god egenskap om man gör det i god tid. Det visar ju oftast på ett intresse för frågan och mynnar (vanligtvis) ut i en överenskommelse. Det sista har en del svårt för när man är representerad av någon annan. ”What’s in it for me, då?”
I vår svenska kultur är aldrig ifrågasättande en god egenskap när än det görs. Inordning med majoritetsuppfattningen från tidigt stadium är snarare det vi gillar. Vi gillar inte olika, vi gillar inte multikulti, vi gillar promenader med hunden och som det är. Det är därför det alltid är så tyst på de där mötena som alla arbetsplatser har så många av. Alla hummar med, de flesta är inte ens närvarande och slår ned blicken. Tur att vi fick möjlighet till digitala möten, nu är det ännu lättare att försvinna! Nervösa blickar om frågan spelar roll. Så känns majoritetsuppfattningen av och artikuleras plötsligt av en chef på lämplig nivå. Nu tycker alla så här och har alltid tyckt så här. Det är den enda vägen! Det måste gå!
A Abies koreana skrev:
Att regrediera och hamna i trotsåldern så fort denna känsla aktiveras måste vara en synnerligen krävande tillvaro som vuxen, en del människor går ju omkring ilskna och arga genom hela livet. Jag tror att man definitivt kan göra något åt det men som alltid krävs det en insikt om vem som äger problemet.

Det finns så mycket bra saker att investera sin energi i så varför gå omkring och klaga och fräsa varje vaken stund 😏
Det är säkert en krävande tillvaro för en och annan, säkert mycket enklare för de som har en hjärna som är nöjd med en promenad med hunden och att göra som man blir tillsagd. Men det är nog en lätt bris jämfört med eländet med depressioner som drabbar så många.

Men jag tror inte det går att förändra särskilt mycket, forskningen ger inget stöd för att man är i kontroll över sig själv på det sättet. När man åldras och neuronerna inte kopplar lika bra och testosteronhalterna sjunker så brukar dock ilskan släppa och impulskontrollen blir bättre, alltså framåt medelåldern. När sen åldersdemensen sätter in närmare pensionen så släpper ofta hämningarna igen. Gå på en vägföreningsstämma och se det in action.

• Gilla
  • Haha
Zevv och 8 till
  • Laddar…
MultiMan
@Claes Sörmland påminner mig om de bästa lärarna från skoltiden, där det alltid var högt i tak, ytterst intressanta diskussioner och ny lärdom, varje dag. Härliga tider!

• Gilla
  • Älska
Zevv och 4 till
  • Laddar…
När sen åldersdemensen sätter in närmare pensionen så släpper ofta hämningarna igen. Gå på en vägföreningsstämma och se det in action.
😀 det finns en gammal film med en av världens bästa komiker ( i mitt tycke) Jack Lemon, filmen heter "Griniga gamla gubbar" 😀 så nog har underhållningen snappat upp denna ilskna företeelse hos en del av det manliga könet.

Vad gör damerna med sin frustration då? Pratar sjukdomar kanske... som i sketchen "Spik i foten" 😂

Det är därför det alltid är så tyst på de där mötena som alla arbetsplatser har så många av.
Oj vad vi har olika erfarenheter! Min erfarenhet är att precis alla gnäller över för många och för långa möten men när de väl sitter där har de minsann inte vett att hålla käft så att mötet går över så fort som möjligt. 🤬

• Haha
  • Gilla
Gimp och 4 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
😀 det finns en gammal film med en av världens bästa komiker ( i mitt tycke) Jack Lemon, filmen heter "Griniga gamla gubbar" 😀 så nog har underhållningen snappat upp denna ilskna företeelse hos en del av det manliga könet.

Vad gör damerna med sin frustration då? Pratar sjukdomar kanske... som i sketchen "Spik i foten" 😂
Gnäller på gubben?

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Oj vad vi har olika erfarenheter! Min erfarenhet är att precis alla gnäller över för många och för långa möten men när de väl sitter där har de minsann inte vett att hålla käft så att mötet går över så fort som möjligt. 🤬
Den svenska arbetsplatsens mötesparadox. Och ändå bestäms inget där i alla fall. De finns för att vissa som har behov av det ska få ventilera och för att skapa en chimär av påverkansmöjlighet.

(Detta har jag lärt mig av kollegor från andra länder som först häpnar över den platta beslutskulturen men som de efter några år beskriver som den mest centralistiska de har upplevt. Vid den tidpunkten brukar de vara väldigt frustrerade över svensk beslutskultur och att det är helt oklart vem som bestämmer på vilken nivå om vad. Och min egen erfarenhet från åren i Tyskland bekräftar.)

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
När sen åldersdemensen sätter in närmare pensionen så släpper ofta hämningarna igen.
Åhu, och jag som passerat.😀
Åter i värmen och njuter, vad var det som var problemet med textilinsamlingen, har kanske lite "åldersdemens" trots allt.
En hund går bortåt på en snötäckt stig i en skog med träd täckta av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ja, så kan man känna om man har utrustats men en sån hjärna. Man bara flyter med och funderar inte så mycket och lyder order uppifrån. Som du säger, de flesta av de 80% finns där.

Det valet har inte de 20%-en. Och de ser definitivt inget roligt i att anpassa sig, inte tänka själv och göra som man blir tillsagd. I sin mest extrema form så kommer livsglädjen från att inta motsatt ståndpunkt, konträren.
För mig som har tänkt själv i många årtionden så var det ju mer "äntligen" när det blev möjligt att lämna in trasiga kläder för återvinning på ÅVC för några år sen. På samma sätt som när jag började med hushålls- och trädgårdskompost för över 30 år sen, här har jag sånt som kan återvinnas som näring och jord i trädgården i stället för att det bara ska eldas upp. Så för mig så kategoriserar du folk på helt fel sätt.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag fick till det att sortera ut lite gamla kläder på morgonen. Fast det var nog inte lagändringen och tråden utan en vän som full av energi direktinsamlar kläder till Stockholms hemlösa och som ville ha leverans. Det är kallt nu.

• Älska
Lilllen
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
För mig som har tänkt själv i många årtionden så var det ju mer "äntligen" när det blev möjligt att lämna in trasiga kläder för återvinning på ÅVC för några år sen. På samma sätt som när jag började med hushålls- och trädgårdskompost för över 30 år sen, här har jag sånt som kan återvinnas som näring och jord i trädgården i stället för att det bara ska eldas upp. Så för mig så kategoriserar du folk på helt fel sätt.
Att samla in trasiga kläder eller kompostera är väl det mest följsamma och inställsamma men kan ägna sig åt? T o m så följsamt att det har blivit ett EU-direktiv, d v s det finns gott stöd i Europas härskande politiska klass. Inte direkt något egen tanke tänker jag. Något vi lär vår barn på förskolan.

Upplever du att du på detta forum som regel intar positioner som inte sammanfaller med ståndpunkten att allt är ordnat till det bästa och man ska följa vad överhögheten säger?

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur sorterar du en skitig resårsäng?
Man vet aldrig, får fråga personalen på ÅVC vid oklarheter. Sist tänkte jag slänga ett cykeldäck på ”Däck”, men det skulle visst sorteras under ”stoppade möbler”…

Och jag hade mycket jobb med att förklara att en mineritskiva inte innehåller asbest. Till slut fick jag lämna in den, men de kunde inte bestämma sig om den skulle gå som ”Gips” eller ”Grus och betong”. (Jag valde det sista).

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Att samla in trasiga kläder eller kompostera är väl det mest följsamma och inställsamma men kan ägna sig åt? T o m så följsamt att det har blivit ett EU-direktiv, d v s det finns gott stöd i Europas härskande politiska klass. Inte direkt något egen tanke tänker jag. Något vi lär vår barn på förskolan.
Det var absolut inte följsamt och inställsamt att börja med hushållskompost för över 30 år sen utan man behövde tillstånd av kommunen, och de var petiga med hur komposten utformades, placerades, sköttes etc. Inget som uppmuntrades alls. Gick inte heller att återvinna olika material så som jag ville. Så jag skulle väl snarare säga att samhället har gått i den riktning som jag önskade på 80-talet.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.