374 542 läst · 1 391 svar
375k läst
1,4k svar
Nya Automower 310/315?
Med tanke på ljud så har jag ett som jag skulle vilja veta om ni också har (310). När själva klippningen stänger av för att den ska återgå till stationen hörs ett lite skramlande/gnisslande ljud som avtar och sen slutar (förmodar när cylindern stannar helt enkelt). Är det som det ska?
Kan inte minnas min gör så. Har du kollat disken under och knivarna så allt ser rätt ut?Joaquin skrev:
Det skadar inte att skruva loss bladen, rengöra dom i varmt vatten med diskmedel, skrapa med annat rakblad och sätta tillbaka.Det bildas snabbt en hård gräsgegga som slöar ner dom och det är inte alls fel på bladen i sig. Tror folk byter dessa blad alldeles för ofta när det bara är gegga på dom som är problemet.
Tittade på det igår. Det är plåten som slår i skallarna på skruvarna som håller bladen. Därifrån kommer skrap/plåt-mot-plåt-ljudet.
Ni som har dessa, har ni hus?
Byggt mitt nu, och skulle inviga igår men det var inte så positivt. Jättesvårt att hitta in. Ställer sig framför och svänger sen av 30-45 grader och kör vidare. Sen tillbaka till guidekabeln för ett nytt försök. Lite tråkigt om det ska vara så svårt?! :/
Byggt mitt nu, och skulle inviga igår men det var inte så positivt. Jättesvårt att hitta in. Ställer sig framför och svänger sen av 30-45 grader och kör vidare. Sen tillbaka till guidekabeln för ett nytt försök. Lite tråkigt om det ska vara så svårt?! :/
Jag har hus från Claes Olsson. Aldrig sett den vända för nytt försök. Däremot stannar den ibland nära och ”nosar” dvs svänger höger vänster för att hitta center. Det är nog när den går på signal in och inte guide.Joaquin skrev:Tittade på det igår. Det är plåten som slår i skallarna på skruvarna som håller bladen. Därifrån kommer skrap/plåt-mot-plåt-ljudet.
Vilka mått har du på ingången i huset?
Tror du begär för mycket om du tänker att den ska åka rakt in utan stopp eller nosande varje gång Ska mäta mitt hus senare.Joaquin skrev:
Hur har du ställt laddningsstationen?
Hur har du dragit begränsningskabeln samt guiden ut från den?
Har du ställt den på att alltid följa guiden in vid laddning? Jag har min under ett trädäck, med lite annorlunda kabeldragning än vad du har. Jag har min inställd på alltid guide in, aldrig begr och signal på min samt att den alltid skall backa minst 200cm ut.Joaquin skrev:
Edit: Ser visst att jag publicerat denna bild tidigare i inlägg #1095
Där skriver jag att jag har laddsignal max, men har justerat det nu till min efter info i andra trådar på annat forum.
Redigerat:
Ställ in den från appen, det är enklare att förstå funktionen där. Signalen från laddstation är satt till min.Joaquin skrev:
Det gör jag.plaggis skrev:
Tror min är satt till att följa begränsningsslinga och Guide 1. Här är inställningen i minuter.
Inte riktigt förstått vad det innebär. Kanske ska stänga av begränsningsslinga då...