Problemet löste ju sig i vilket fall. Och det är ju det viktigaste. Men alltid tråkigt när det ska strular.
 
Hej,

Vi har precis införskaffat vår första robotgräsklippare, Husqvarna Automower 310. Lite olika bud från olika försäljare, men enligt sista försäljaren är 310:an den som passar vår gräsmatta bäst.

Se vår gräsmatta nedan:

ritning AW 310.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gräsmattans totala yta är ca. 560 kvm. Den röda kabeln är den tänkta begränsningsslingan. Den blåa är tänkt guidekabel. Ungefärliga mått syns också. "Zon 1" till "Zon 3" är de zoner jag tänkte programmera in för yttäckning. Säljarens förslag till placering av laddstation är den röda fyrkanten märkt "L".

Har ännu inte börjat installera maskinen ännu utan ville läsa hela manualen innan samt få lite input från er. Som nämnts på denna site är manualen bitvis bristfällig.


Därför frågor:

1) Enligt uppgift klipper gräsklipparen ca. 56 kvm/h. Med laddning (en timma) klipper den 56 kvm på två timmar. Så efter 20 timmars drift (10h klippning + 10h laddning) kommer den att ha klippt mina 560 kvm.
Med detta i minnet läser jag kapitel "6.3 Timer" och finner en tabell där jag förslagsvis bör (för 500kvm) köra maskinen 8 timmar 7 dagar i veckan.
Detta ger 56h drift per vecka. Enligt min tidigare beräkning ska isåfall hela min gräsmatta klippas fullt 56/20 = 2.8 ggr per vecka enligt tabell. I mina öron, låter det väldigt mycket! Tänker/räknar jag rätt?

(För att undvika köra maskinen för hårt samt minska slitage skulle jag spontant vilja att det räckte med att köra den 8 timmar 3 dagar i veckan, mån, ons och fre. Men jag kanske tänker fel?)

2) Med tanke på 1) ovan, är 310:an en lämplig maskin till vår gräsmatta? Eller är kanske 315 ett bättre val?

3) Manualen nämner "laddstationen bör placeras centralt i arbetsområdet för att robotgräsklipparen lättare ska kunna nå alla ytor i arbetsområdet". Helst skulle jag därför vilja placera den i "Zon 2", intill huset. Men då är jag rädd att den inte hittar till "Zon 3". Vad säger ni om säljarens förslag (enligt bild)?

4) Själva laddstationen placeras helt plant, men är det ett problem att låta laddstationen placeras *vid sidan av* en mindre sluttning (20%) (se sträckade mörkgröna linjer på bilden)?

5) Nyfiken: Vet någon nu varför 310:an "avslutar" sitt arbete i förtid? Har ni utrett att det är knivarnas motståndsbedömning som gör det?

6) Förutsatt installation enligt ritning ovan, är min plan att låta maskinen starta i:
* Zon 1 25% av gångerna: Följa guidekabel runt hela huset.
* Zon 2 50% av gångerna: Följa guidekabel till "Zon 2".
* Zon 3 25% av gångerna: Följa höger begränsningskabel några meter till "Zon 3".

Hur låter detta upplägg?

Stort tack på förhand!

mvh Martin
 
1. Svårt att säga exakt, men det låter rimligt. Men hade det inte varit bättre att köra färre timmar per dag och köra fler dagar i stället? Då borde du få ett jämnare resultat. Exakt hur många timmar som behövs får du nog prova dig fram till, men några extra är bättre än några för lite.

2. Nej, 315 är bara samma klippare men kan köra fler timmar per dygn. 310 är spärrad på 16 timmar (det står dock 18 i manualen). Så att köpa en 315 i stället för 310 skulle vara fullkomligt bortkastade pengar för din del.

3. Säljarens förslag ser bra ut. Eftersom gräsytan är långsmal är det bäst att ha laddstationen i zon1 eller zon3. Dock skulle det förmodligen funka med zon2 också, men med något längre söktider tillbaka till laddning och dessutom skulle du få köra lite fler timmar då det krävs att slumpen får jobba en del för att klipparen ska hitta längst ut i kanterna annars.

4. Tror inte att det ska vara några problem, men jag är inte helt 100 på det.

5. Det är lite oklart då Husqvarna är ovilliga att svara på detaljfrågor kring funktionaliteten. Troligtvis beror det på dygnsvilan som 310 har, jag har inte hört talas om någon 315 som gjort på det sättet. Men det är lite spekulation från min sida.

6. Jag hade satt följande:

Zon 1: 25% med guide
Zon 2: 45% med guide
Zon 3: 30% utan att följa något

Zon 3 hittar då klipparen genom att gå direkt ut från laddstationen, dvs. du programmerar bara två fjärrsläpp som tillsammans blir mindre än 100% så blir resten direktklipp vid laddstationen. Detta pga. att det inte verkar funka jättebra att följa begränsningskabeln ut, men du kan ju testa. Vilket du än väljer i slutändan kommer att fungera, det är en marginell skillnad.
 
  • Gilla
eztoril
  • Laddar…
Det går inte att räkna fram hur många timmar klipparen ska gå, det varierar stort beroende på hur snabbt ditt gräs växer och tomtens komplexitet.
Annars håller jag med Martin om att det är bättre att klippa varje dag annars finns det risk att gräset kan se tussigt ut.
Börja med ganska många timmar/dag och minska successivt tills mattan börjar se ojämnt klippt ut, då vet du exakt var gränsen går.
 
Min 310 har 12 timmar schemalagd tid på Mån, Ons, Fre och Söndagar och det räcker bra till mina 660m2 gödslade gräsmatta. 63m2/h är det rätta riktvärdet. Jag klippte var dag förut och tycker mattan blir finare om jag bara klipper varannan. Och enligt manualen så ska det om man har möjligheten och tillräckligt med kapacitet ge bättre resultat att bara klippa varannan dag.

Vill man om man tycker att det behövs så kan man justera utfartsvinklen när den börjar direkt klippa vid laddstationen så man styr den mer in i Zon 3 eller låta den följa begränsningskabeln. Installationen ser bra ut tycker jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Jag har min installation något liknande. Jag har valt att ha laddaren som din zon 2 (vid carporten). Jag har då valt att följa begränsningsslingan åt höger (obs detta med inställning lägst värde 3-3 annars fungerar det inte samt uppdaterad programvara). Jag har sedan söktid guide noll samt begränsningsslinga 3 min. Nackdelen med guide hela vägen är att det blir spår när både in och ut körs efter guiden alltid. Vid svängar går min alltid i samma spår oavsett inställning på bredd. Det är bara vid breda raksträckor den går ut och varierar och då med fördröjning. Klipparen hittar olika områden bättre än man tror. Bli inte förvånad om den börjar i zon 3 och slutar i zon 1 eller kör många gånger mellan alla! Normal och komplex trädgård verkar ändra på studsvinkeln. Har man en öppen fyrkant och kör komlex verkar ytterkanterna bli bättre klippta än mitten. Tiderna är det bara att testa och testa.
 
Hej!

Funderar på att skaffa en 310'a men min stora fundering/bekymmer är att det oftast ligger leksaker över hela trädgården, hur gör ni andra som har barn?
Går ni en runda o plockar upp allt så det blir rent varje dag och vad händer om man missar så klipparen kör över div. leksaker?
 
Jag ser till att det inte ligger något framme. När gräsklipparen tuggat i sig några leksaker lär sig nog barnen också annars ;)

Klipparna med rakbladsliknande knivar är faktiskt relativt snälla ändå, det brukar bli märken i sakerna men de blir inte helt söndertuggade som de blir av en vanlig gräsklippare.
 
Jag går också rundor och plockar undan saker som inte ska vara på gräsmattan detta gäller i mitt fall inte bara barnens leksaker utan även äpplen som faller ner från träden.

Min klipper Måndag, Onsdag, Fredag och Söndag 17-05 (så tekniskt sett så klipper den varje dag) men jag funderar faktiskt på att låta den klippa enligt samma schema varje dag eller kanske ha vilodag på lördagar för jag tycker att mitt gräs växer så förbannat snabbt så det hinner börja se lite oklippt ut. Skulle gissa på att vi också har runt 500kvm gräs men med en lite jobbig passage till framsidan som den bara hittar till via guidekabeln.
 
Hej!
Har nyss köpt en Automower 315 och funderar kring placering av laddstationen.
Återförsäljaren säger att den behöver ha 1,5 meter rak begränsningskabel på varje sida om laddstationen för att kalibreringen av guidekabeln ska fungera. Men jag funderar på följande placering:
Placering laddstn.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lila streck är begränsningskabel och rosa är guidekabel.
Till höger om laddstationen blir det inte 1,5 meter, men begränsningskabeln kommer ju aldrig nära guidekabeln. Nån som gjort en liknande installation?
Eller fuskat med rekommendationen?
 
Borde funka men som vanligt när man inte följer manualen så är det bara att testa, funkar det så funkar det. Men man har ju sett en del installationer som inte följer manualen på denna punkten och det verkar fungera ändå.
 
Hur ofta byter ni bladen? Har inte bytt än men det fanns med en uppsättning extra i leveransen. Kanske dags för det nu?
 
En gång i månaden ungefär för min del. Hur ofta man måste byta beror ju lite på hur mycket man kör varje dag och vad den har att jobba med i form av gräs, pinnar, stenar mm. så det är inte säkert att samma frekvens passar för dig.

Jag fick sammanlagt fyra uppsättningar knivar med min 310, tre knivar satt monterade och så låg det nio till i en påse.
 
Länge sedan någon var på denna länk. Jag har en 315 och har använt vädertimern hela sommaren och den verkar faktiskt fungera. Mowern kör efter timer 4 timmar på morgonen och 4 på eftermiddagen. Nu när det varit torrt har den enbart kört på morgonen och hänvisat till vädertimern. Det konstiga är att de olika programmeringarna gångtimer och vädertimer inte alltid är synkade med varandra. Det händer ofta att mowern går ut längs guiden för att sedan omedelbart köra hem igen (vädertimern). Detta blir en massa onödig körning längs guiden helt i onödan. Har någon annan märkt detta fenomen?
 
Kan det hända när som att den går ut och kör i onödan eller enbart när körpass två på eftermiddagen börjar? Kör den ut och direkt hem? Klipper inte äns lite? Fenomenet kan säkert intressesera HQ. Bör vara lätt löst med en mjukvaru justering. Har varit förvånansvärt tyst i denna tråden länge nu. Speciellt med tanke på att det är nya modeller för året.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.