Fwa skrev:
Perfekt!

Jag började faktiskt misstänka att det var just så under tiden jag skrev mitt inlägg, ibland behöver man "tänka högt" för att förstå...

Då passar det mig bra, mina smala passager utmed guiden är avgränsade med begränsningskabeln, nu ska jag hem och maxa korridorsbredden och se vad som händer...

tack så mycket
Nä det är inte fel ibland. Sen finns det ju inga dumma frågor heller. När du kör test ut/in sen så kommer den alltid att köra på max tillåtna avstånd ifrån kabeln.
 
Jag har en lång vänstersväng på guidkabeln på hemväg (höger på utväg). Klipparen ligger då på guiden oavsett inställt avstånd. Den verkar inte klara att hålla avståndet utom då det är en längre raksträcka. Det tar också tid efter en passage innan den upptäcker att det blivit bredare. Det är också ett problem att klipparen alltid svänger på samma ställe efter att den backat ut från boet. Funderar på att lägga plattor här. Den fungerar annars mycket bra: Det skulle kunnat finnas fler funktioner för passage t.ex att man på något sätt kunde ange att en passage var en överfart på ej klippbart område. Det ser lite fånigt ut när den torrklipper garageuppfarten på en 4 x 0,6 meters bit.
 
MartinP666 skrev:
Jag passar på att slänga in en fråga. Jag installerade en 310 i min trädgård förra veckan, och den funkar fint förutom en punkt, som dock är ganska viktig för mig. Jag har programmerat ett område som den ska hitta genom att följa begränsningskabeln 50 meter åt höger, men när jag trycker "Test" i menyn för att säkerställa att den hittar området beter den sig väldigt märkligt. Maskinen backar då rakt bakåt 2-3 meter (backlängden är inställd till 40 cm), sedan går den åt höger en bit men inte rakt utan i en båge, tills den hittar begränsningsslingan, fast då är det inte den delen av slingan den ska följa utan en del längre bort som går åt fel håll. Men då vänder den och går i en båge åt ett annat håll. Så här håller den på i några minuter tills den slutligen ger upp och börjar klippa området vid laddstationen.

Tråden börjar bli lång, så jag hittar inte någon info om du har löst detta.... har du det?
Jag tänkte lägga in en ny startpunkt igår där jag vill att den ska följa begränsningsslingan åt höger. Vid mina första försök gick den ut ur laddstationen och följde bra åt höger, men sen fick den problem lite längre fram där jag har en kabeldragning som är lite tight, då hoppade den över till fel sida. Provade då att ställa ner korridorsbredden, men då fungerade det överhuvudtaget inte för den att ta sig ur laddstationen och följa åt höger. Den backar ur, svänger höger, träffar begränsningen den ska följa men skiter i att följa den och börjar grejja runt en stund och dockar sedan.
 
Fwa skrev:
Tråden börjar bli lång, så jag hittar inte någon info om du har löst detta.... har du det?
Jag tänkte lägga in en ny startpunkt igår där jag vill att den ska följa begränsningsslingan åt höger. Vid mina första försök gick den ut ur laddstationen och följde bra åt höger, men sen fick den problem lite längre fram där jag har en kabeldragning som är lite tight, då hoppade den över till fel sida. Provade då att ställa ner korridorsbredden, men då fungerade det överhuvudtaget inte för den att ta sig ur laddstationen och följa åt höger. Den backar ur, svänger höger, träffar begränsningen den ska följa men skiter i att följa den och börjar grejja runt en stund och dockar sedan.
Det skulle tydligen bero på en bugg i mjukvaran (hade då 5.02), så förra veckan åkte jag till en återförsäljare och fick den uppdaterad. Jag har inte hunnit testa så mycket efter det, men spontant så verkar det funka bättre men inte klockrent. Det verkar väldigt känsligt när den ska följa kantslingan, som du säger så ger den upp väldigt lätt om det blir smalt eller tar emot minsta lilla. Jag har inte hunnit experimentera med korridorbredd än så jag vet inte om det går att lösa helt och hållet.
 
Nä ok. Jag har ju redan 5.07
Jag har inte heller experimenterat så mycket. Sen är det väl så att jag inte har placerat laddstationen helt exemplariskt enl. instruktionsboken heller...
 
5.07 är samma som jag har nu efter uppgradering.

Jag tycker det verkar konstigt om det är placeringen av laddstationen som ställer till det, klipparen backar ju en bit och går sedan snett framåt och söker efter begränsningskabeln, och så länge den hittar kabeln borde allt vara frid och fröjd, då är ju inte laddstationens placering längre relevant. Eller den borde åtminstone inte vara det...
 
Jag har oxå version 5.07 och jag kan inte ha det lägsta korridorvädet under 3 för då ger den upp vid laddstationen som ni har för klarat. Nu hade jag sån tur att min klippare hittade in i min smala passage utan att hoppa över om jag satte bredden på 3-3. Visst den kör på samma ställe och det kan bli spår men den ska bara köra där 5% av gångerna den startar och den har inte följt begränsningen hem en ändå gång ännu. Det kan vara så att den helt enkelt inte kommer upp i önskar värde ifrån slingan när man har värdet så lågt. Ju lägre korridorvärde ju starkare signal vill klipparen ha. Därför den kör närmare slingan men signalstyrkan i slingan varierar ju i varje installation beroende på kablenslängd m.m. Det kan alltså vara så att den aldrig kommer upp i ett sånt högt värde som den önskar och då skippar den istället. Svårt att förklara men ni kanske förstår ändå.
 
quick skrev:
Jag har oxå version 5.07 och jag kan inte ha det lägsta korridorvädet under 3 för då ger den upp vid laddstationen som ni har för klarat. Nu hade jag sån tur att min klippare hittade in i min smala passage utan att hoppa över om jag satte bredden på 3-3. Visst den kör på samma ställe och det kan bli spår men den ska bara köra där 5% av gångerna den startar och den har inte följt begränsningen hem en ändå gång ännu. Det kan vara så att den helt enkelt inte kommer upp i önskar värde ifrån slingan när man har värdet så lågt. Ju lägre korridorvärde ju starkare signal vill klipparen ha. Därför den kör närmare slingan men signalstyrkan i slingan varierar ju i varje installation beroende på kablenslängd m.m. Det kan alltså vara så att den aldrig kommer upp i ett sånt högt värde som den önskar och då skippar den istället. Svårt att förklara men ni kanske förstår ändå.
Jag fann att 1-3 var det minsta. 1-1, 1-2 fungerade inte. Har du provat med 1-3. Den verkar behöva en viss mån att utnyttja. Jag har ca 270 m slinga inklusive guiden.. Jag testade också bredden vid smalare än 1,1 m mellan begränsningsslingorna kunde den hoppa över och följa motsatt sida ut istället. På hemvägen tar stationen över, vill du inte detta får du minska effekten på basstationen.
 
rolfb skrev:
Jag fann att 1-3 var det minsta. 1-1, 1-2 fungerade inte. Har du provat med 1-3. Den verkar behöva en viss mån att utnyttja. Jag har ca 270 m slinga inklusive guiden.. Jag testade också bredden vid smalare än 1,1 m mellan begränsningsslingorna kunde den hoppa över och följa motsatt sida ut istället. På hemvägen tar stationen över, vill du inte detta får du minska effekten på basstationen.
Tänk på att den kör på max tillånta avstånd när du test. Ställer du in 1-3 kör den alltså på 3 när du testar. Funkar det inte när du kör 1-1 och 1-2 under ett test så tror inte jag det kommer funka om du kör 1-3 mer än ca en tredje del av gångerna.
 
quick skrev:
Tänk på att den kör på max tillånta avstånd när du test. Ställer du in 1-3 kör den alltså på 3 när du testar. Funkar det inte när du kör 1-1 och 1-2 under ett test så tror inte jag det kommer funka om du kör 1-3 mer än ca en tredje del av gångerna.
Du har rätt! 3 är minsta värdet man får använda på begränsningsslingan, om det skall fungera 3-3, 3 - uppåt. Husqvarna borde skriva i manualen att följning av begränsningsslingan fungerar ej med värden under 3! Detta hade sparat mycket besvär för kunderna. Tanken var antagligen att det skulle fungera men underliggande säkerhetsprogrammering hindrade denna tanke (se min tidigare inlaga).
 
Vet inte riktigt varför det blir så här men det finns säkert en bra förklaring. Men det är säkert orsaken till varför korridorvärdet står på 3-6 ifrån fabriken. För att slippa spår så hade ju 1-9 varit bättre.
 
Yesbox, 3-3 så tar den sig ut från laddaren. (Detta är ju ett grymt forum!) Nu ska jag se om jag kan finjustera beg.kabeln längre bort så det funkar även där...
 
Hej igen! Nu tror ni säkert jag ljuger men det gör jag tyvärr inte! Bytte min 2a hjulmotor för en vecka sen till en ny kontrollerad av HQ. Denna rasade i morse :( Alltså tre hjulmotorer på 2 månader. Alla vänster. Det var droppen som fick bägaren att rinna över. 310:an återköpt av försäljare och 320 inköpt istället med viss kompensation som plåster på såren.
 
mattias3983 skrev:
Hej igen! Nu tror ni säkert jag ljuger men det gör jag tyvärr inte! Bytte min 2a hjulmotor för en vecka sen till en ny kontrollerad av HQ. Denna rasade i morse :( Alltså tre hjulmotorer på 2 månader. Alla vänster. Det var droppen som fick bägaren att rinna över. 310:an återköpt av försäljare och 320 inköpt istället med viss kompensation som plåster på såren.
Helt otroligt! Men varför plockade inte din åf ditt en hjulmotor ifrån en 320 redan första eller åtminstone andra gången? Tur man har fått båda sina motorer utbytta mot 320 diton.
 
Kunde gjort det förra veckan på den trasiga men eftersom problemet skulle vara åtgärdat nu så valde jag en kontrollerad ny från HQ. Men när en kontrollerad rasar blir man skeptisk och jag valde då återköp och uppgradering till en annan maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.