Fwa skrev:
Finns det någon statistik på hur många procent av alla hjulmotorer som rasar? Här inne verkar det ju vara rätt många, men det kanske inte är representativt....
Tillräckligt många för att dom skulle stoppa leveranserna och gå igenom alla innan dom leverades ut till återförsäljarna.
 
Grannen köpte sin 315 ungefär en vecka efter att jag köpte min 310 (fanns inga 310 inne när han köpte) Min har en motor rasat på men hans klippare har fungerat hittills.
 
Min 310 fick ny motor på vänster 18 maj. De satte dit en 320 som skulle hålla bättre. Nu tycker jag att den väsnas mycket mer än vad min grannes 315 gör. Ett liksom gnisslande, vinande ljud, kanske från växel, som låter allt annat än friskt. Sitter man inne med stängda fönster hör man när klipparn kör förbi utanför. Inte populärt när familjen ska försöka somna med öppna fönster. Klippljudet är inget problem.
Ni andra som har ny motor, har ni märkt något liknande?
 
jassej skrev:
Min 310 fick ny motor på vänster 18 maj. De satte dit en 320 som skulle hålla bättre. Nu tycker jag att den väsnas mycket mer än vad min grannes 315 gör. Ett liksom gnisslande, vinande ljud, kanske från växel, som låter allt annat än friskt. Sitter man inne med stängda fönster hör man när klipparn kör förbi utanför. Inte populärt när familjen ska försöka somna med öppna fönster. Klippljudet är inget problem.
Ni andra som har ny motor, har ni märkt något liknande?
Den låter lite mer men tycker det är marginellt. Klippmotorn låter mer än hjulmotorerna på min och då har 320 motorer på bägge sidor. Det kanske är den högra som är på gång att ge upp? Sen skulle jag kunna tro att dom blir lite tystare när växeln i motorerna har slitit in sig lite.
 
Har motor gjord för 310 och låter inget. 320 är ju lite kraftigare och kanske låter mera. Hjulmotorrasen är inte kopplade till specifika serienummer som HQ först trodde. Utan alla som han säljas kan drabbas, både och höger och vänster, verkar trots allt som mest vä motorer rasat enligt återförsäljare.

Om du köpt din Automower via nätet lär väl knappast någon återförsäljare hjälpa dig med garantibyte av hjulmotor. Då de inte har dig som kund via köpet.
 
mattias3983 skrev:
Har motor gjord för 310 och låter inget. 320 är ju lite kraftigare och kanske låter mera. Hjulmotorrasen är inte kopplade till specifika serienummer som HQ först trodde. Utan alla som han säljas kan drabbas, både och höger och vänster, verkar trots allt som mest vä motorer rasat enligt återförsäljare.

Om du köpt din Automower via nätet lär väl knappast någon återförsäljare hjälpa dig med garantibyte av hjulmotor. Då de inte har dig som kund via köpet.
Jo då, alla återförsäljare är skyldiga att ta hand om garantiärenden. De kan dock vara mer eller mindre villiga att hjälpa till, men står man på sig får man hjälp.

Jag har f.ö. över 500 drifttimmar på min 310 utan problem med hjulmotorerna.
 
Där ser man, kass situation för alla återförsäljare med fysisk butik. Får en jävla massa arga samtal gällande trasiga produkter de ej sålt.
 
mattias3983 skrev:
Där ser man, kass situation för alla återförsäljare med fysisk butik. Får en jävla massa arga samtal gällande trasiga produkter de ej sålt.
Ja, fast med tanke på hur mycket pengar de tjänar på att sälja Husqvarnas robotklippare så kan de nog leva med det. Dessutom är jag ganska säker på att de får betalt av Husqvarna när de utför garantireparationer.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Frågade återförsäljare kring detta när jag reparerade min härom dagen och det får de inte. Får delarna så klart men arbetskostnad får de stå för själva.
 
mattias3983 skrev:
Frågade återförsäljare kring detta när jag reparerade min härom dagen och det får de inte. Får delarna så klart men arbetskostnad får de stå för själva.
Vi får i varje fall betalt för arbetstiden.. Vet inte vad din åf skrivit på för avtal med Husqvarna i så fall, men de borde nog se över det..
 
Inte det blekaste vad de har för avtal med HQ men är ju en av de större säljarna i Örebro län. Återberättar bara vad de sa, men de kan ju spela offer om att de får göra detta gratis för att inte bli mera påhoppade av deras kunder. Då är ju de också "drabbade" av alla trasiga klippare.
 
Min ÅF sa att de inte bryr sig om att anmäla enklare ärenden för att det inte är värt tiden det tar att lägga in det i systemet. Kan ju ha varit så han menade, fast inte brydde sig om att förklara.
 
Jag skulle kunna testa mig fram själv, men jag provar ändå att kasta ut frågan, någon kanske kan svara.

Förstår inte riktigt det här med "automatisk passagehantering" kontra korridorsbredd. Betyder passagehanteringen att jag kan ha stor korridorsbredd, men ändå kommer klara av en smal passage där det är trångt mellan begränsningskablarna?

Tar inte funktionerna ut varandra då? Varför skulle man behöva ställa ned korridorsbredden om den ändå löser uppgiften så att säga?


I övrigt stort tack till er som svarade på mina frågor tidigare. Jag har nu köpt och installerat och det visar sig att ni hade helt rätt i era svar. Nu gäller det bara att hålla tummarna för hjulmotorerna.
 
Fwa skrev:
Jag skulle kunna testa mig fram själv, men jag provar ändå att kasta ut frågan, någon kanske kan svara.

Förstår inte riktigt det här med "automatisk passagehantering" kontra korridorsbredd. Betyder passagehanteringen att jag kan ha stor korridorsbredd, men ändå kommer klara av en smal passage där det är trångt mellan begränsningskablarna?

Tar inte funktionerna ut varandra då? Varför skulle man behöva ställa ned korridorsbredden om den ändå löser uppgiften så att säga?


I övrigt stort tack till er som svarade på mina frågor tidigare. Jag har nu köpt och installerat och det visar sig att ni hade helt rätt i era svar. Nu gäller det bara att hålla tummarna för hjulmotorerna.
Automatiskt passagehantering används bara när den följer guiden och funkar bara när hindren är avgränsade med begränsningskabel. Följer klipparen guiden och kommer till en smalpassage som är avgränsad kommer klipparen automatiskt gå in närmare guiden för att undvika det avgränsade hindret. Skulle du ha ett hinder ut med guiden som inte är avgränsat så kommer den krocka med det om du inte ställer ner korridorbredden för guiden. Bästa är ju att dra guiden rätt så den inte kan krocka med något men val och inställninsmöjligheter är ju aldrig fel.
 
Redigerat:
Perfekt!

Jag började faktiskt misstänka att det var just så under tiden jag skrev mitt inlägg, ibland behöver man "tänka högt" för att förstå...

Då passar det mig bra, mina smala passager utmed guiden är avgränsade med begränsningskabeln, nu ska jag hem och maxa korridorsbredden och se vad som händer...

tack så mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.