Jag har övervakat den några gånger. Den startar aldrig klippmotorn utan söker efter guiden för hemgång omedelbart. Det händer vid körpass två på eftermiddagarna. Jag har även kollat att det står startar nästa morgon kl xx i pausen, men den har ändå kört ut och vänt samma dag! Jag har mailat support men har ingen större förväntan på svar.
 
Låter som en bugg i mjukvaran med andra ord. Om du lägger ihop tiden till ett långt pass istället för två så borde det inte hända.
 
Bladen är bytta nu, de gamla hade inte skrämt någon. Som påpekats var det flera uppsättningar med i leveransen. Klipparen gör ett fantastiskt bra jobb, och min maskin har inte visat några avvikelser från programmering.

Däremot, lite OT, så har jag fått förklaringen till några bruna områden i gräsmattan. Den fruktade pingborren (Pinnborre) har slagit till :( Det förklarar mängden insekter som svärmade här förra sommaren. Skator och andra fåglar pickar i sig så gott de kan men det måste kanske till behandling, och definitivt reparation i höst.
 
När jag kom hem eftrr jobbet igår stod min 310 still på gräsmattan med hjulmotor blockerad höger. Detta efter att ha gått felfritt hela sommaren. Så nu blir det en tur till åf för lagning.
 
Min högra hjulmotor rasade också här i somras. Återförsäljaren ville helst byta båda motorer men fick det inte för HQ tyvärr. Alltså är det bara att hoppas att den andra rasar inom garantitiden också...
 
Min 310 står på verkstad sedan 2v tillbaka. Lokala återförsäljare har tydligen beställt nya krocksensorer bak, men av någon anledning dröjer det...

Sen blir jag inte riktigt klok på problemet som behandlades tidigare i den här tråden. Detta med "dagens klippning avslutad" eller liknande meddelande. Jag har min inställd på två pass som sammanlagt väl understiger antalet timmar en 310 kan gå, och ändå väljer den inte att klippa ibland. -och ja, vid dessa tillfällen har mattan ändå sett bra ut, så det kanske är så att den tycker det känns onödigt att klippa då helt enkelt...
 
Min 310 har fungerat helt perfekt efter att de bytte ut en hjulmotor efter cirka 60timmars gångtid. Älskar min klippare!
 
Angående vädertimern svarar Huskvarna att timern har prioritet över vädertimern vid utkörning!!?? Hur har de tänkt då?
Har man 2 körningar per dag morgon/kväll kommer den att köra ut pass två antingen det behövs eller ej för att sedan köra hem igen.
Rätt tänkt är att gångtimern alltid har prioritet över vädertimern vid hemkörning. Klipparen skall inte köra när jag inte vill oavsett gräsläget. Däremot skall vädertimern ha prioritet över gångtimern vid utkörning annars blir det ett evigt körande ut och in om man har många klipptider.
Det verkar även som om 310 och 315 har samma programvara i sig. Har något kommit snett och vädertimern blivit aktiverad finns då ingen möjlighet att stänga av denna som i 315.
Jag har uppmanat Huskvarnas utvecklingsavdelning att kontakta mig samt göra om rätt.
Troligtvis händer inget. Ev kan fler hänga på och klaga på programfunktionerna hos mower 310/315.
Pensionerad programmerare/elektronikkonstuktör
 
Vad får dig att tro att det är samma mjukvara i 310 och 315? Skiljer ju trots allt en hel del mellan klipparna. 315 har ju den större displayen t.ex. även vädertimer och möjlighet till olika profiler. Men det är klart det kan vara samma i grunden. Min 310 har dock aldrig gått hem i förtid och meddelat att dagens klippning är slutförd. Nu när gräset växer lite långsammare så här jag klipptider på upp till strax över 80 minuter. Angående att den går ut när den ändå inte tillåts att klippa pga vädertimer känns som ett fel tänk som dom bör ändra på. Inget jätte problem men ändå lite störande och onödigt.
 
Det kostar att göra kretskort så processorkortet kan vara samma. Displayen kan vara olika trots detta. Jag råkade hålla en kombination av knappar intryckta på min knappsats (315). Då blev texten i ena hörnan på displayen i den upplösning man antagligen har på den mindre modellen. Jag vet inte något i detta fall men jag vet att andra elektronikföretag har samma processorkretskort i många apparater och använder olika mycket av funktionerna beroende på om det är standard eller lyx versionen av prylen. Om det är samma kan det ju ha blivit fel i programmeringen på någon 310 som fått delar av 315 i sig därför denna uppmaning att dagens klippning är utförd.
 
Denna tråden gör mig fundersam :(
Jag ska köpa mig en robotklippare till nästa säsong och hade tänkt satsa på en 310 men av denna tråden att döma börjar jag fundera på om man ska tänka om. Det verkar som det är problemmaskiner jämfört med andra modeller som finns i deras sortiment?
 
Det har varit en del problem nu första året men det verkar ändå som att de allra flesta är nöjda. Min har inte heller varit helt problemfri, men resultatet är klanderfritt.
 
Visst är det så att 310/315 har varit mer drabbade än andra HQ-modeller. Men denna tråden är ändå bara 29 sidor lång så jämfört med andra märken så är problemen försumbara👏
 
Jag håller med legion. Det är bara för HQ att lyssna och uppdatera programvaran efter kundernas klagomål så kommer funktionerna att bli lika bra som klippresultatet. Omprogrammering är något som går att göra i efterhand för alla kunder.
 
Ja, det är förvisso sant att det relativt andra märken är mindre problem. Men det är en klen tröst om man själv får problem. För mig ska roboten bara fungera efter att den är installerad och intrimmad - ska man behöva hålla på och dalta med den så kan jag lika gärna fortsätta med bensinklipparen ju :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.