Hämtade min 310a från ÅF idag, dom har bytt en krocksensor. Men nu när jag skulle dra igång den hittar den inte slingan. "ingen slingsignal" säger den. Läste felsökningsguiden men blev inte klok. Försökte 'generera ny slingsignal' men det går inte.... Men laddstationen lyser grönt och fint... Nån som har något tips?
 
Testade inte ÅF klipparen efter reparation? Generera en ny slingsignal är väl det du kan göra själv. Men funkar inte det så får nog ÅF ta en titt på den igen. Klipparen ska stå i laddstationen när du generera ny signal men det har du kanske redan koll på.
 
Jo det gjorde dom väl kanske, men nu verkar problemet ligga mellan min laddstation och min klippare. Det är som att den inte fattar att den står i stationen alls... Antagligen därför det inte går att generera ny slingsignal. Den tar inte ens laddning. Blir givetvis ett samtal till ÅF imorgon, men dom hade stängt när jag kom hem idag...
Känns ju osannolikt att laddstationen skulle pajja precis när jag har klipparen på verkstad
20150914_210947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150914_210648.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får du felmeddelande redan innan den kör ut? Kan det ha bildats någon oxidation på laddblecket som fått fäste pga. att laddaren inte varit där och skrapat mot ytan på några dagar? Låter väl lite osannolikt kanske men enkelt att kolla åtminstone.
 
Nja, vi får se. ÅF var konfunderad och bad mig lämna in både laddare och klippare. Tur att man bara bor 1km från ÅF! Jag får väl återkomma med lite erfarenhetsåterföring om dom hittar något spännande
 
mexitegel skrev:
Ja, det är förvisso sant att det relativt andra märken är mindre problem. Men det är en klen tröst om man själv får problem. För mig ska roboten bara fungera efter att den är installerad och intrimmad - ska man behöva hålla på och dalta med den så kan jag lika gärna fortsätta med bensinklipparen ju :).
Jag tror också att du ska tänka på att den här tråden kanske inte återspeglar hela sanningen eftersom nöjda ägare inte skriver lika mycket på nätet som ägare som har problem. Jag är skitnöjd med min 310 trots att jag fick byta en hjulmotor ganska tidigt men o andra sidan så har jag haft tre andra stopp på hela sommaren och två av dem var mitt fel för att jag hade grävt på tomten och ett fel var pga ett nedfallet stort äpple. Grannen har en 315 och är jättenöjd han också. Jag skulle inte vilja ha någon annan klippare om jag fick välja.
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Jag är också helnöjd med min 310. Köpte den i somras och problemet med hjulmotorerna var då åtgärdat. Sedan dess har den gått i ur och skur utan någon som helst handpåläggning. Förutom en gång då den klippte av begränsningskabeln. Men det är ju mer snubblande ungars fel än husqvarnas...
 
Definitivt är det så att forumtrådarna är överrepresenterade av dem så har problem eller har "sin" klippare mer eller mindre som ett intresse. Det gäller ju inte bara Husqvarna.

Min hq 310 började klippa i slutet av mars och hade till en början problemet med att den inte körde hela sitt schemalagda pass, den hävdade att dagens klippning var slutförd. En dag när vi kom hem stod den i laddaren och ansåg sig parkerad. Då fick ÅF göra en mjukvaruppdatering och sedan dess har de inte ett enda driftstopp. Har bytt knivar två gånger.

Det jag tycker är svårast är att hitta rätt schema med vilodagar osv. Har kommit fram till att 11-20 varje dag fungerar bäst för oss. Testade med en eller två vilodagar men då har det växt sig så långt att det blev strängar av klippt gräs på mattan som inte är snyggt.

Så summan är att jag är supernöjd med hq 310!
 
björn82 skrev:
Definitivt är det så att forumtrådarna är överrepresenterade av dem så har problem eller har "sin" klippare mer eller mindre som ett intresse.
Exakt så är det!



För övrigt kan jag berätta att jag fick ett nytt batteri till min klippare och nu funkar den utmärkt...

Det var tydligen "djupurladdat" eller nått...
 
Visst är det generellt så att de som är nöja är underrepresenterade. Min reflektion var att det verkar vara fler som haft problem med sina 310/315 än tex den beprövade 220.

Men om nu barnsjukdomarna är åtgärdade så låter det ju bra.
 
Jag tror 310/315 säljer bra mycket bättre än 220 nu, så det kan ju också vara en bidragande faktor. Men helt klart är att 220/230 är väldigt stabila.
 
Vi får hoppas att barnsjukdomarna är botade, jag förstår det som att det var fyra initiala problem: en dålig leverans hjulmotorer, gick automatiskt i parkeringsläge, påstod sig vara klar med dagens klippning i förtid samt svårt att följa begränsningsslingan ut och hem. Men dessa är väl uppklarade med antingen nya hjulmotorer eller senaste mjukvaran?!? Åtminstone är min helt fri från några som helst felsymptom. Samtidigt kan jag tycka att det är dåligt av HQ (som ju gärna slår sig för bröstet som marknadsledande) att släppa en produkt med de mjukvarubuggarna. Men väldigt positivt att buggarna löstes med en uppdatering! Mer än vad vissa andra märken lyckas prestera, vad det verkar.

Å andra sidan, 220an och dess modellsyskon lär väl vara några av de mest pålitliga och stabila robotklipparna på marknaden? Är man inte i behov av de finesser som 310/315 har och 220 saknar eller inte värdesätter den lite modernare designen så är 220 en minst lika bra maskin.

Man måste ju också betänka det faktum att klipparna är ute 6-9 månader om året i ur och skur och arbetar många timmar, med känslig elektronik och byggda av mestadels plast. Så fel lär ju uppstå oavsett om det står HQ, Worx, Bosch, Honda eller annat märke på den.
 
mexitegel skrev:
Visst är det generellt så att de som är nöja är underrepresenterade. Min reflektion var att det verkar vara fler som haft problem med sina 310/315 än tex den beprövade 220.

Men om nu barnsjukdomarna är åtgärdade så låter det ju bra.
Barnsjukdomarna var mycket värre på 220, riktigt korkade grejer. Dock var ju inte volymerna i närheten av de idag, så det märktes inte lika mycket.

Det finns givetvis en anledning att Husqvarna inte blåser på fullt första året med en ny modell, 310/315 har bara sålts i Sverige, Tyskland och Österrike i år, samt i begränsat antal, det handlar om färre än 10 000 enheter i alla fall så att det inte blir för jobbigt att hantera om det skulle vara problem när man skalar upp från förserie till serieproduktion. Lär ju funnits en något nervös hjulmotorleverantör i maj/juni i vilket fall..
 
Så det ni säger är att det borde vara rätt safe att köpa en 310 till nästa säsong? :)
 
mexitegel skrev:
Så det ni säger är att det borde vara rätt safe att köpa en 310 till nästa säsong? :)
Japp 😃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.