dedden skrev:
Ahh, tänkte inte på detta, tack för hjälpen (avluftning).
Jag skäms nästan att skriva detta men en sådan här följde med köpet, kan man använda denna månne? :-[ [länk]
Njae, för det första funkade inte länken och efter lite trixande så listade jag ut att det var en vacuumventil. Jag tänkte snarast på en sån här:
http://www.nicab.nu/pdf/avluftare/Hy_Vent.pdf
eller en sån här:
http://nordicold.iweb.nu/archive/dokument/Varia.pdf

Men vad tror Ni annars, skulle detta kunna funka i parallellt läge, tror Ni de 40cm diff mellan teknikack och slav förstör eventuell varmvattenförflyttning mellan slavtank och tekniktank???
Jag tror att parallellkoppling kommer att funka, men du kan ju ändå ha båda möjligheterna öppna för en ganska liten peng.

Vad gäller enkelheten så kan man efter ett tags stirrande och klurande eliminera en del saker som är onödiga. Fortsätt stirra. ;)
 
Reine:

Ja vi får se, men som sagt det lutar nästan mer åt Calmar för min del, men jag försöker hålla mig ganska öppen, det känns som en av de viktigare installationerna i huset :)

Sveno:

Jepp, jag förstår detta med luftningsventilerna bättre nu, och tack för länkarna...
Attans att jag inte kunde använda Duron ;)

Skämt å sido så alla grejer som kan minska inköpskostnaden är förstås till godo, men snålheten får aldrig, aldrig bedra visheten.
Jag kommer nog testa att installera de liggande tankarna, men funkar det inte som det är tänkt (som främst vi tänkt här) så slänger jag ut dom skaffar mer lämpade.

Ja, jag har också fått för mig att det skulle kunna funka enl skiss, jag har skickat ner en ritning till Trebema och väntar svar snart, i telefon sa de att de skulle funka och det gjorde tydligen inget att parallellkopplingen är "skev" som jag tog upp igår...gott!

Sveno:

Har du något bra trick för att slippa luftningsventilen???
KISS, du vet ;)
 
dedden skrev:
Har du något bra trick för att slippa luftningsventilen???
KISS, du vet ;)
Nej, luften måste ju ta vägen någonstans och jag antar att du inte vill ducka för röret i dörröppningen. Ett alternativ, som jag iofs är lite osäker på, är att koppla shunten till den högsta punkten på röret som går över dörren. Så länge det shuntas ut vatten från den ledningen så kommer ju luften att gå den vägen. Problemet är att shunten ofta är stängd. Tyvärr kan jag inte komma på andra lösningar än att dra röret i oavbruten stigning från panna till tank, dvs i halshuggarhöjd förbi dörren, eller att sätta en automatisk avluftare på högsta punkten.

Jag har inte tidigare sett meningen med automatiska avluftare. I alla fall inte nåt som kan motivera prisskillnaden, men här är det verkligen motiverat med automatavluftare. Det är ju faktiskt en säkerhetsdetalj. Du kanske t o m skulle ha en säkerhetsventil där. Det skadar inte i alla fall.
 
Tjena Hansson:

Nja, CTC:n är säkert bra, men:

Så här har jag tänkt:
Mitt hus förbrukar (tror jag) strax under 150kWh (dygn då vid kallt väder -10 till -15).
Jag har räknat på att jag vill endast elda en ggr/dygn även när termometern kryper ner mot dessa temperaturer.
Efter fem timmar och betydligt fler svordomar ;) har jag kommit fram till att jag behöver ca 2000l ack-tank för detta och dessutom MINST 120l vedutrymme i pannan. I teorin då skulle det räcka med ett vedinlägg för att värma upp vattnet i tankarna knappt 50C, alltså från kanske 45 till 90 grader.
Calmar-pannan ligger här på gränsen för detta (här är Innovan bättre med 135l vedutrymme), men jag tror ändå det ska gå...

CTC med 100l vedinlägg kan bli på häcken, vilket betyder mer tid i pannrummet då med flera vedinlägg...

Dessa beräkningar kanske man får ta med en nypa salt, många svordomar i uträkningsfasen tyder på risk för felräkning ;)

Eller vad tror Ni???

######################

Nästan 90 grader i tankarna är väl helt ok Hansson!?

Med SYR kan du väl nästan inte ta ut mer än 95-98 grader ur pannan, resten kanske är förluster, men detta kan nog Sveno mer om...
 
Jupp, det kan jag. 8) Kanske. Med SYR så är det svårt att få tanktemp på mer än 90 grader. Så fort SYR-ventilen öppnar så sköljer du ut kWh i avloppet. Just det är en av orsakerna till att öppet expansionskärl är att föredra. Då slipper man ju SYR-ventilen. Med SYR så är det viktigt att ställa in drifttermostaten så att fläkten stannar nästan samtidigt som SYR-ventilen börjar öppna, men ändå inte för lågt.

Jag tror inte att jag har lyckats få många grader över 90 i tankarna någon enda gång. För det mesta värmer jag dom till 84-88 grader. När jag börjar elda är det 30-40 grader på de nedre termometrarna och 50-60 på den övre.

Dedden, jag tycker att dina beräkningar verkar stämma rätt bra. 100 liter vedmag räcker inte för 150 kWh. Jag skulle vilja påstå att 120 liter är i på gränsen. När det är riktigt kallt så drar huset så mycket energi att ett vedinlägg på 135 liter inte laddar mina 1500 liter. Det blir till att fylla på. Fast jag tycker faktiskt inte att det är så betungande att knata ner i pannrummet och finjustera spjällen och lägga i lite mer ved efter ett par timmar.

Överhuvud taget så tycker jag att folk verkar vara väldigt "lata" (nu kommer jag att får kritik... :-X ) när det gäller uppvärmning. Uppvärmningssystemet, som är en av de viktigaste delarna i ett hus, får inte ta mer plats än ett badrumsskåp och om man tvingas lägga mer än tio minuters jobb per år så sliter man ut sig eller slösar med sin dyyyrbara tid. Billig olja och el har sabbat uppvärmningsmoralen för medelsvensson. 8) *Lutar mig tillbaka och inväntar ett värmande flamewar* ;D
 

Sveno

Håller fullständigt med dig! Min ved kommer att ha värmt mig 2-3 gånger INNAN den hamnar i pannan :), och för 10 minuter per dag så kan jag bada så mycket jag vill och/eller ta långa varma duschar 8) och dessutom ha en behaglig inomhustemp.

Klyver gärna ett par kubik extra för de fördelarna.

Och angående den dyrbara tiden, hur tusan har folk råd att gå ut på golfbanan? ;)

Mvh
Reine
 
Reine E skrev:
Och angående den dyrbara tiden, hur tusan har folk råd att gå ut på golfbanan?  ;)
Det tar ju minst 4-5 timmar PER GÅNG. Det är väl ungefär den tid jag lägger ned på min pelletsanläggning per månad under högsäsong (dvs vintertid).

Håller fullständigt med dig. Hur hinner dom besöka golvbanan?? Men det är kanske det man måste göra om man har en elpanna och behöver "lite motion" ???
 
Kör med pellets. Spelar golf också. Hade jag inte gjort det skulle det kanske blivit vedeldare av mig också. Nu är man bara hobbyeldare i kaminen en trappa upp. Jaja man har ju i alla fall lämnat oljan bakom sig...
 
(fråga som är lite stickspår på tråden)



Reine E
Vilket program använder du när du ritar dina bilder?

 
MP

OpenOffice Impress som är "deras" powerpoint.
Exporterar till bild därifrån och beskär lite (blir så mycket vitt annars)

Jag är mycket imponerad av Deddens bilder han har ju stoppat in hantagen på ventiler och allting :)

Mvh
Reine
 
Termostatbytet innebär att det vatten som kommer laddas till tanken är fyra grader varmare. Jag tycker mig ha märkt att det blir som två faser på uppvärmningen. I den första fasen så värms hela tanken till 80 grader. När returen till pannan håller 70-80 grader så ökar tempen i pannan och tanken fylls på med varmare och varmare vatten. När laddningen är klar så håller tankarna mellan 80 och 88 grader. Panntempen brukar ligga runt 90-95 grader då. Med en varmare termostat så skulle första fasen alltså bli varmare. Om maxtempen blir högre törs jag inte uttala mig om.

Nu ska man också ha i åtanke att de där termometrarna inte är några labbinstrument direkt. Det kan skilja ganska många grader mellan olika termometrar.
 
Hej Andreas,
jag kan ännu inte ge dig ett svar, orsaken är att jag för närvarande har förbaskat ont av ischias, kan bl a inte böja mig ner. Den nya termostaten ligger och tittar på mig, får vänta några dagar. Jag återanvände den gamla laddomat 21 från tidigare anläggning när jag köpte Innovan, tyvärr är den en typ som har ventilskallar i form av skruvspår, vilka är otroligt slitna av tidgare ägare. Jag kommer att få problem med att stänga ventilerna vilket jag måste innan jag byter termostat. iof kan jag stänga de tre acktankarna i botten och tömma ut resten, pannvatten 130 l + det som är i radiatorsystemet.

Eftersom jag inte kommer upp i den drifttemperatur 85-93 grader (enligt specen) som pannan bör hålla så började jag att fundera på orsaken. Kan tilläggas att jag p g a detta aldrig fått upp toppvärmen i ackarna mer än till 79 grader, vilket är för dåligt. Jag pratade med Baxi och de sa att användningen av kortved inte är orsaken utan det bör vara Laddomaten. Jag köpte detta med vetskap om att laddpumpen är "hjärtat" i anläggningen, den ansvarar för att pannan får exakt rätt temperatur i returvattnet för att pannan ska ge den driftstemp som jag önskar (idag pendlar den mellan 80-84 grader vilket är för lågt).

Den nuvarande termostaten är på 78 grader vilket innebär att när pannvattnet som delvis går tillbaka till laddpumpen når 78 grader så börjar pumpen att blanda in kallare vatten från botten på tankarna. Enligt specen för Termovar laddpump som levereras till Innovan så sitter en termostat på 80 grader i den! Detta gör att jag redan här tappat två viktiga grader, dessutom sa tillverkaren för Laddomat att termostaten gradvis slits med åren och mister sin funktionalitet. Nästa steg för deras termostater är 83 grader och det är den som jag är nyfiken på att montera. Man vet aldrig förrän man provat, det kanske blir för hög temp i pannan? Kan tillägga att betalade 258 kronor för den nya termostaten. /Ulf
 
Tack Reine, det har blivit lite pill, men men ;)

Ny bild nya tag (om ni orkar) ::)

Hur suttit och tänkt, och tänkt, och tänkt, hmmm det är inte bra alla gånger...

Men iallafall, kolla bilden nedan.
Fyra olika lösningar, tre med de liggande tankarna som jag redan har till förfogande. Den sista lösningen (nr 4) är med två "nya" 1000l stående tankar.
Jag undrar nu om Ni som engagerat er i detta skulle vilja ge kommentarer/förslag på dessa lösningar, vilka lösningar är direkt dåliga, vilka är sådär och vilka är bra.

Som ni kanske förstår så överväger jag att för den nätta tilläggssumman om 12000:- köpa två nya tankar på 1000l vardera, jag vet inte om denna summan försvarar sig i sammanhanget, jag behöver alltså tips om detta ::)

Så, vad tror Ni?
Rent tekniskt så är lösning 3 ganska komplicerad rent byggmässigt, så den måste man kunna försvara ganska bra. Annars är jag lite tilltalad av lösning 2 och naturligtvis lösning 4 (men husbudgeten blir lite ledsen) ;)

Hoppas Ni orkar ge några förslag så här veckorna innan installation!

varme6.gif
 
Dedden

Min omedelbara reaktion borde vara att 1 är bättre än 2 eftersom man är mer betjänt av att ha det sista vattnet i toppen på tekniktanken vilket man borde få i 1'an.
3'an kunde väl vara kul ur skonstruktionssynpunkt men någon annan vinst ser ju inte jag... :)

4'an ger troligtvis mindre förluster eftersom det bara är två tankar... och lämpar sig bäst för "min" serie/pralell koppling (va! sa jag det? :)) men är som sagt dyrast...

Hmm... verkar det rimma?

Mvh
Reine
 
Tjena Reine!

Njae, jag hänger inte riktigt med.
Min tanke med lösning 2 vore att parallellkopplingen gör att varmt vatten enklare vandrar över från högsta slavtanken till tekniktanken vid t ex duschning, men jag kanske inte tänker rätt ::)
Vid lösning 1 diffar det ju 40cm i höjdnivå mellan slav och teknik, min teori är då att det kanske blir "jobbigare" för varmt "slavtanksvatten" att vandra över till tekniktanken ???

Vad tycker ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.