Metrotherms svar:
Har lyssnat på ditt klipp där du filmade inne i fjärrvärmecentralen, jag även pratat med erfaren personal som varit på plats hos dig.

Ljudet som du upplever är fullt normalt och ska finnas där. När du spolar varmvatten så kommer backventilen öppna, när du därefter slutar spola varmvatten så kommer allt vatten som färdas i hög hastighet genom rören stanna och därmed stänger backventilen till. Jag hade varit mer orolig om du inte hade haft detta ljud när du slutade spola varmvatten med backventilen monterad.

Dessutom, ju hårdare/snabbare du stänger kranen desto hårdare kommer backventilen också stänga.

Det är samma sak även om du har typ en varmvattenberedare eller liknande. Du kommer ha samma typ av ljud som uppstår när backventilen stänger, det kommer dessutom bli mer påtagligt om man stänger tappstället snabbt. Att stänga en icke-mjukstängande kran snabbt påverkar dessutom livslängden på rör och kopplingar i huset, på grund av tryckstöten som uppstår.

Att du inte hade detta ljud tidigare skulle exempelvis kunna bero på att tidigare anläggning inte ens hade backventil?

Fjärrvärmecentralen som du har fått installerad är certifierad enligt de krav som ställs från RISE och Energiföretagen, inklusive backventil och dess ljud som påvisar funktionen.

Hur som helst så är detta ljud, återigen, fullt normalt. Vi kommer inte utföra vidare åtgärder när det kommer till backventilen eftersom anläggningen fungerar och låter som den ska.

Vi skulle också kunna erbjuda dig att eventuellt besöka en annan bostad med en likadan nyinstallerad fjärrvärmecentral för att jämföra med din anläggning, om det är intressant?
 
Mitt svar:
  1. Hur ser du på att ljudet även uppstår när man öppnar då? Och inte bara när man stänger. Vi har även mjukstängande blandare i hemmet men även de orsakar samma oljud.
  2. Om en tryckstötsdämpare ska monteras för att förebygga detta då, vart ska den skarvas och vilken produkt rekommenderar ni? Tystare backventil? Trycktank? Hydropress? Eftersom det är er egna växlare och ni bäst bör veta vilken lösning som passar.
  3. Ge mig 2-3 hushåll i närheten med samma växlare, ni kanske kan ringa de i förväg och förklara vad det handlar om så det inte framstår som märkligt för de.
Huruvida den gamla växlaren hade backventil eller inte kan jag inte svara på. Det vi vet är att den hade en vattentank. Låt oss se hur det låter hos andra grannar.

Det enda jag vart nöjd med i denna sörja är montörens engagemang och vilja att vara behjälplig ⭐. I övrigt känns det som att ni på Metrotherm bara viftar bort problemet och gör det till ett icke-problem, ni hade säkert resonerat likadant om det var hemma hos er 👍. Och EON som är min avtalspart och huvudkontakt har i princip vart knäpptysta från start och inte visat på något större ansvar i frågan. Oavsett vart vi landar i frågan om slagen i växlaren så kommer jag inte betala fakturan förrän läckagen i skarvarna är åtgärdat, så EON kan hålla på den tillsvidare. Jag bestrider alltså fakturan mot bakgrund av detta. Jag överväger även att ta ärendet vidare i ARN i detta eller nästa steg efter jag besökt grannarna.
 
Hur har det gått med det här?
 
M Michko skrev:
Hur har det gått med det här?
Skarvade på en tryckstötsdämpare som verkade fungera men sen började det låta igen och har inte löst problemet än. Tror nästa steg blir att montera en tryckreduceringsventil på inkommande vatten för att få ner trycket från 4 till 1,5-2 bar men röris har inte hört av sig sen vi pratade sist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.