6 582 läst · 108 svar
7k läst
108 svar
Ny värmeväxlare via EON - knäpper/knackar och puttrar?
Mejlade direkt till EON och skrev specifikt att jag önskar återkoppling från de, då de inte gett något utlåtande i ärendet veckor senare...
Önskar få ett svar från er i detta ärende, och ställer frågan direkt till er:
Gamla växlaren jobbade tyst och det förekom inga hamrande oljud i ledningar ute i huset. Enligt utlåtande från Metrotherm misstänkts inga fel med varken värmeväxlare eller installation. Eventuellt ska backventil återmonteras. Högre vattentryck efter nya växlaren verkar vara hypotesen. Om den nya produkten orsakat olägenheter så är det enligt konsumentköplagen leverantörens ansvar att avhjälpa felet. I avtalet framgår även att slutbesiktning ska genomföras och godkännas för att därefter fakturera arbetet. Jag skulle inte betrakta vårt pågående ärende som en godkänd slutbesiktning med det utestående problemet, trots detta har ni fakturerat. Jag har bett kundtjänst att hålla på fakturan tillsvidare. Någon konkret och genomgående felsökning har heller inte gjorts, trots att ni har goda skäl till det. Ni kan på fullt allvar inte påstå att ljuden i klippen jag skickat är "normala". Jag ser inte hur jag som kund ska acceptera en leverans av en anläggning som orsakat problem här hemma, och i tillägg till det bekosta egen felsökning och åtgärder ur egen ficka, baserat på hypotetiska slutsatser om möjlig men inte konstaterad orsak.
Jag vill bara veta, så jag vet hur jag ska ta detta vidare. I och med misstankarna om orsak till problemet. Kommer ni på egen bekostnad, felsöka och avhjälpa felet genom föreslagen åtgärd med installation av tryckreduceringsventil?
Om inte så tänkte jag ta hjälp av Allmänna Reklamationsnämnden för en "third opinion". Efter ett utlåtande från ARN och oavsett utfallet i en sån utredning, så kan jag själv ta enklare ställning till att acceptera problemet, eller tvärtom.
Önskar få ett svar från er i detta ärende, och ställer frågan direkt till er:
Gamla växlaren jobbade tyst och det förekom inga hamrande oljud i ledningar ute i huset. Enligt utlåtande från Metrotherm misstänkts inga fel med varken värmeväxlare eller installation. Eventuellt ska backventil återmonteras. Högre vattentryck efter nya växlaren verkar vara hypotesen. Om den nya produkten orsakat olägenheter så är det enligt konsumentköplagen leverantörens ansvar att avhjälpa felet. I avtalet framgår även att slutbesiktning ska genomföras och godkännas för att därefter fakturera arbetet. Jag skulle inte betrakta vårt pågående ärende som en godkänd slutbesiktning med det utestående problemet, trots detta har ni fakturerat. Jag har bett kundtjänst att hålla på fakturan tillsvidare. Någon konkret och genomgående felsökning har heller inte gjorts, trots att ni har goda skäl till det. Ni kan på fullt allvar inte påstå att ljuden i klippen jag skickat är "normala". Jag ser inte hur jag som kund ska acceptera en leverans av en anläggning som orsakat problem här hemma, och i tillägg till det bekosta egen felsökning och åtgärder ur egen ficka, baserat på hypotetiska slutsatser om möjlig men inte konstaterad orsak.
Jag vill bara veta, så jag vet hur jag ska ta detta vidare. I och med misstankarna om orsak till problemet. Kommer ni på egen bekostnad, felsöka och avhjälpa felet genom föreslagen åtgärd med installation av tryckreduceringsventil?
Om inte så tänkte jag ta hjälp av Allmänna Reklamationsnämnden för en "third opinion". Efter ett utlåtande från ARN och oavsett utfallet i en sån utredning, så kan jag själv ta enklare ställning till att acceptera problemet, eller tvärtom.
Finns det ingen du känner som kan hjälpa dig analysera och felsöka lite. Mycket som skrivits här är som jag ser det hopblandning av diverse möjliga orsaker men inga särskilt sannolika i ditt fall. Tex tryck som du nu konstaterat normalt, samma med backventilen var den nu satt det bör ge helt andra ljudeffekter osv.
Det märkliga tycker jag är att de som varit på plats inte kommer vidare. Ett dåligt betyg men kanske vad man får vänta sig av den typen personal numera. Du borde kunna komma längre själv tycker jag om du går logiskt fram och inte lägger onödig kraft på omgivningen som EON.
Det märkliga tycker jag är att de som varit på plats inte kommer vidare. Ett dåligt betyg men kanske vad man får vänta sig av den typen personal numera. Du borde kunna komma längre själv tycker jag om du går logiskt fram och inte lägger onödig kraft på omgivningen som EON.
EON var förbi här nyss med montören från VVS-bolaget. Det verkar som att knackningarna uppstår i vattenmätaren. Håller man handen på vattenmätaren så känner man att något knackar inuti den när man öppnar och stänger kranarna. EON & montören tror att trycket jämnades ut av vattenbehållaren i gamla växlaren, vilket gjorde att vattenmätaren inte utsattes för samma slag. Jag nämnde även att jag uppmätte 4 bar i duschblandaren med min Amazon-manometer, montören sa att det är skapligt högt tryck.
De rekommenderade mig att kontakta vår vattenleverantör, kommunen - vilket jag gjort. Jag har skickat en felbeskrivning med ljudklipp som visar problemet till vattenleverantören. Får se vad de säger och gör åt saken. Återkommer...
De rekommenderade mig att kontakta vår vattenleverantör, kommunen - vilket jag gjort. Jag har skickat en felbeskrivning med ljudklipp som visar problemet till vattenleverantören. Får se vad de säger och gör åt saken. Återkommer...
Jag tänkte att varmvattnet i växlaren tar bakvägen, när backventil saknas. Och blandas med kallvattnet. Metrotherm svarade på den frågan, att "det ska mycket till för att det ska vandra längs bakvägen", men sa också att de kunde återmontera backventilen om så önskas. Vad hade ni gjort? Ska jag be de montera tillbaks den?kulle skrev:
När vatten värms expanderar de lite, ca 2% kan du räkna med. Men det är minimal volym i en plattvvx, och du värmer ju främst när vattnet används (inte när du stängt av). Men räknar man med 1liter i din vvx så rör det sig om mindre än 2cl. Även om du inte har en backventil så skulle det knappt flytta sig mer en ett par cm i röret.
Förmodligen plockade de bort en backventil, men lämnade den som sitter i vattenmätaren kvar? I alla fall hos oss så monteras en insticksbackventil ofta vid vattenmätsren.
för att uppfylla reglerna ska ett återströmningsskydd finnas, så någonstans behöver du ha en backventil.
Förmodligen plockade de bort en backventil, men lämnade den som sitter i vattenmätaren kvar? I alla fall hos oss så monteras en insticksbackventil ofta vid vattenmätsren.
för att uppfylla reglerna ska ett återströmningsskydd finnas, så någonstans behöver du ha en backventil.
Nu har jag kanske missat ditt svar men ser du "knackningarna" med manometern om du öppnar en annan varmvattenkran dvs att nålen pendlar om analog mätare.M Mjolnir skrev:EON var förbi här nyss med montören från VVS-bolaget. Det verkar som att knackningarna uppstår i vattenmätaren. Håller man handen på vattenmätaren så känner man att något knackar inuti den när man öppnar och stänger kranarna. EON & montören tror att trycket jämnades ut av vattenbehållaren i gamla växlaren, vilket gjorde att vattenmätaren inte utsattes för samma slag. Jag nämnde även att jag uppmätte 4 bar i duschblandaren med min Amazon-manometer, montören sa att det är skapligt högt tryck.
De rekommenderade mig att kontakta vår vattenleverantör, kommunen - vilket jag gjort. Jag har skickat en felbeskrivning med ljudklipp som visar problemet till vattenleverantören. Får se vad de säger och gör åt saken. Återkommer...
Sen med en digital mätare och en mätdator med tillräcklig sampling så ser man garanterat det här.
Sen börjar det bli "fulspel" när de bollar vidare till VA-bolaget.
Varmvattnet skulle alltså i värsta fall vandra fel några centimeter i rören och inte hela vägen ut till kranarna på nått vis? Om jag tolkar dig rätt.B BSOD skrev:När vatten värms expanderar de lite, ca 2% kan du räkna med. Men det är minimal volym i en plattvvx, och du värmer ju främst när vattnet används (inte när du stängt av). Men räknar man med 1liter i din vvx så rör det sig om mindre än 2cl. Även om du inte har en backventil så skulle det knappt flytta sig mer en ett par cm i röret.
Förmodligen plockade de bort en backventil, men lämnade den som sitter i vattenmätaren kvar? I alla fall hos oss så monteras en insticksbackventil ofta vid vattenmätsren.
för att uppfylla reglerna ska ett återströmningsskydd finnas, så någonstans behöver du ha en backventil.
De tog bara bort backventilen i växlaren, den på vattenmätaren finns kvar.
Finns nån ventil med gul plombering på vattenmätaren, med ett + och - tecken. Vad är den till för? Se bild.
Jag har glömt kolla, ska göra det och återkomma till dig. Jag ska testa och återkomma om hur nålen rör sig.P paralun skrev:Nu har jag kanske missat ditt svar men ser du "knackningarna" med manometern om du öppnar en annan varmvattenkran dvs att nålen pendlar om analog mätare.
Sen med en digital mätare och en mätdator med tillräcklig sampling så ser man garanterat det här.
Sen börjar det bli "fulspel" när de bollar vidare till VA-bolaget.
Inget test med digital mätare eller dator. Menar du att man kan lokalisera felkällan exakt med en sån?
Här ser du hur nålen beter sig när jag öppnar och stänger tvättställsblandarens varmvatten. Manometern är kopplad till duschblandaren i duschen bredvid, med maxat kallvatten.P paralun skrev:Nu har jag kanske missat ditt svar men ser du "knackningarna" med manometern om du öppnar en annan varmvattenkran dvs att nålen pendlar om analog mätare.
Sen med en digital mätare och en mätdator med tillräcklig sampling så ser man garanterat det här.
Sen börjar det bli "fulspel" när de bollar vidare till VA-bolaget.
Nånting är helt klart galet. En sak jag skulle kolla med VA-bolaget är om din vattenservisventil verkligen är fullt öppen. Helt klart ett spår att jobba vidare på att man tydligt ser tryckvariationerna.M Mjolnir skrev:
Återkoppling, kommunen var här, de tog bort backventilen i vattenmätaren och knackandet försvann verkar det som men har inte testat överallt än.
Vattenmätarens display noterade jag är fylld med vatten. Se bild. Inget jag tidigare reagerat på, är det så eller har nåt gått sönder?
Nu tänkte jag be EON komma och prova montera tillbaks backventilen, se om det uppstår ljud. Om inte så får den sitta kvar, om det däremot uppstår så tar vi bort den igen.
Vattenmätarens display noterade jag är fylld med vatten. Se bild. Inget jag tidigare reagerat på, är det så eller har nåt gått sönder?
Nu tänkte jag be EON komma och prova montera tillbaks backventilen, se om det uppstår ljud. Om inte så får den sitta kvar, om det däremot uppstår så tar vi bort den igen.
Redigerat:
Bra jobbat! Sen eftersom det nu är VA-bolaget som tagit bort backventilen i vattenmätaren så sker det då med deras "goda minne". Innebär ju ingen risk för dig men däremot för grannar sen är det nu intressant hur det ser ut när backventilen återmonteras i fjv-centralen.M Mjolnir skrev:Återkoppling, kommunen var här, de tog bort backventilen i vattenmätaren och knackandet försvann verkar det som men har inte testat överallt än.
Vattenmätarens display noterade jag är fylld med vatten. Se bild. Inget jag tidigare reagerat på, är det så eller har nåt gått sönder?
Nu tänkte jag be EON komma och prova montera tillbaks backventilen, se om det uppstår ljud. Om inte så får den sitta kvar, om det däremot uppstår så tar vi bort den igen.