13 307 läst · 57 svar
13k läst
57 svar
Ny tjänst avslöjar om någon skrivit sig på din adress
Läser du mitt inlägg så skrev jag att ratsits lönekatalog låg helt öppen. Du kunde söka på Anders Andersson på Andersonvägen och få upp hans lön på skärmen utan att betala, utan att vara medlem och visa vem du var.useless skrev:
Tänk vad många som hade blivit av med sina bidrag och sina samordningsnummer, vissa får ju bidrag för 10 olika identiteter, om detta hade blivit verklighet. Här finns miljarder att spara BirgitS! Miljarder!L Lutte skrev:
Vad är det för vinst med att felskriva sig?
Vad är det för problem för den som verkligen bor på adressen?
Vad är det för problem för den som verkligen bor på adressen?
Jo, men du skrev att politikerna fick bråttom att ändra lagen för att att deras löner blev offentliga. Dom är fortfarande offentliga.M Markarbetaren skrev:
Okej mr Messersmidt! Jag tror dom flesta förstod vad jag menade, men tydligen inteuseless skrev:
”Den första tiden var intensiv och turbulent. Även om de flesta var positiva till att så enkelt få tillgång till offentlig information på nätet så fanns det även kritiker till hur privatinformationen visades. Invändningarna ledde till en lagändring som innebar att alla kreditupplysningsföretag inklusive Ratsit numera behöver skicka en kopia till en privatperson ifall någon tar en upplysning på honom eller henne på webben.”
I jobb med en fiberförening hittade vi flera personer som var skrivna på fel ställe, det var inte medvetet, men de "trodde" de hade rätt adress osv, detta då använde gamla adresser, Vi har haft ett otroligt jobb med att städa upp och lära folk vilken deras adress faktiskt är. Detta gäller främst gårdsadresser, är det en gata med nummer är det ju enklare.
Är det inte värre än så? Kronofogden lär inte komma och mäta ut utan vidare. Oseriös indrivare känns också lite avlägset. De får aldrig komma in i bostaden.useless skrev:
Men finns det något annat?
Hur fungerar det med avdrag och sånt för dubbelt boende, milavdrag för egen bil osv. om man skriver sig på annan ort?
Jag vet flera inom min bransch som utnyttjat reseersättningen genom att skriva sig hos såna dom känner som bor längre bort. Har man tex. 2 mil enkel väg och skriver sig hos en släkting 7 mil bort så får man typ 4000kr mer på kontot varje månad.
Jag vet flera inom min bransch som utnyttjat reseersättningen genom att skriva sig hos såna dom känner som bor längre bort. Har man tex. 2 mil enkel väg och skriver sig hos en släkting 7 mil bort så får man typ 4000kr mer på kontot varje månad.