M
useless useless skrev:
Politikers löner är fortfarande offentliga uppgifter vad jag vet, så den lagstiftningen verkar inte ha slagit igenom än...
Läser du mitt inlägg så skrev jag att ratsits lönekatalog låg helt öppen. Du kunde söka på Anders Andersson på Andersonvägen och få upp hans lön på skärmen utan att betala, utan att vara medlem och visa vem du var.

M
L Lutte skrev:
Jivver är ju nya Knutby!

Men appråpå ämnet så borde man göra om systemet så man kan bli av med felskrivna människor snabbare. Exempelvis 2st försök med rek brev under 3 månader. Sen anses man som ej bokförd på adressen.
Tänk vad många som hade blivit av med sina bidrag och sina samordningsnummer, vissa får ju bidrag för 10 olika identiteter, om detta hade blivit verklighet. Här finns miljarder att spara BirgitS! Miljarder!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vad är det för vinst med att felskriva sig?
Vad är det för problem för den som verkligen bor på adressen?

Det kan bli problem om den som fulskriver sig har en massa skulder och Kronofogden eller annan mindre seriös indrivare kommer och hälsar på.

M Markarbetaren skrev:
Läser du mitt inlägg så skrev jag att ratsits lönekatalog låg helt öppen. Du kunde söka på Anders Andersson på Andersonvägen och få upp hans lön på skärmen utan att betala, utan att vara medlem och visa vem du var.
Jo, men du skrev att politikerna fick bråttom att ändra lagen för att att deras löner blev offentliga. Dom är fortfarande offentliga.

M
useless useless skrev:
Jo, men du skrev att politikerna fick bråttom att ändra lagen för att att deras löner blev offentliga. Dom är fortfarande offentliga.
Okej mr Messersmidt! Jag tror dom flesta förstod vad jag menade, men tydligen inte:thinking:

”Den första tiden var intensiv och turbulent. Även om de flesta var positiva till att så enkelt få tillgång till offentlig information på nätet så fanns det även kritiker till hur privatinformationen visades. Invändningarna ledde till en lagändring som innebar att alla kreditupplysningsföretag inklusive Ratsit numera behöver skicka en kopia till en privatperson ifall någon tar en upplysning på honom eller henne på webben.”

M Markarbetaren skrev:
Men politikerna, som av nån anledning ogillade att man kunde se vad dom tjänade, har nog aldrig fått fram en lagstiftning så fort
Det är rätt tydligt vad du menade, även om du inte låtsas om det.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
B
I jobb med en fiberförening hittade vi flera personer som var skrivna på fel ställe, det var inte medvetet, men de "trodde" de hade rätt adress osv, detta då använde gamla adresser, Vi har haft ett otroligt jobb med att städa upp och lära folk vilken deras adress faktiskt är. Detta gäller främst gårdsadresser, är det en gata med nummer är det ju enklare.

useless useless skrev:
Det kan bli problem om den som fulskriver sig har en massa skulder och Kronofogden eller annan mindre seriös indrivare kommer och hälsar på.
Är det inte värre än så? Kronofogden lär inte komma och mäta ut utan vidare. Oseriös indrivare känns också lite avlägset. De får aldrig komma in i bostaden.

Men finns det något annat?

B Byggfuskarn skrev:
Vad är det för vinst med att felskriva sig?
Vad är det för problem för den som verkligen bor på adressen?
Vinsten är att om du skriver dig i "fel" kommun kan du få mycket lägre skatt :)

B Byggfuskarn skrev:
Oseriös indrivare känns också lite avlägset. De får aldrig komma in i bostaden.
En tillräckligt oseriös indrivare skiter kanske i vad man får och inte får?

M
Hur fungerar det med avdrag och sånt för dubbelt boende, milavdrag för egen bil osv. om man skriver sig på annan ort?
Jag vet flera inom min bransch som utnyttjat reseersättningen genom att skriva sig hos såna dom känner som bor längre bort. Har man tex. 2 mil enkel väg och skriver sig hos en släkting 7 mil bort så får man typ 4000kr mer på kontot varje månad.

harry73
M Markarbetaren skrev:
Jag vet flera inom min bransch som utnyttjat
Du är politiker?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M
harry73 harry73 skrev:
Du är politiker?
Ha ha! Klockren fråga:rofl:

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Vinsten är att om du skriver dig i "fel" kommun kan du få mycket lägre skatt :)
Samtidigt som den kommun där man verkligen bor INTE får in skatten, men har alla utgifterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.