13 307 läst · 57 svar
13k läst
57 svar
Ny tjänst avslöjar om någon skrivit sig på din adress
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 905 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 905 inlägg
Hur mycket är du beredd att betala för den funktionen och vad tror du alla andra villaägare i landet är beredda betala för det?M Markarbetaren skrev:
Antagligen har inte ens en majoritet av villaägarna hört talas om problemet och är därmed inte intresserade av att betala något alls.
Sen blir du ju inte av med någon bestämmanderätt över ditt hus bara för att någon skriver sig där, du kan fortfarande måla huset osv. utan att någon annan lägger sig i det. Det enda som händer när någon falskskriver sig är att det kan komma post och någon kan knacka på dörren, och ingetdera har något med bestämmanderätt att göra.
Jag betalar idag 8049kr om året i något som benämns fastighetsavgift. Jag vet inte vart pengarna går men det har säkert inget med mitt hus att göra så där finns nog lite pengar att hämta för en sån här enkel funktion som en it-kodare kan snickra ihop på en eftermiddag.BirgitS skrev:Hur mycket är du beredd att betala för den funktionen och vad tror du alla andra villaägare i landet är beredda betala för det?
Antagligen har inte ens en majoritet av villaägarna hört talas om problemet och är därmed inte intresserade av att betala något alls.
Sen blir du ju inte av med någon bestämmanderätt över ditt hus bara för att någon skriver sig där, du kan fortfarande måla huset osv. utan att någon annan lägger sig i det. Det enda som händer när någon falskskriver sig är att det kan komma post och någon kan knacka på dörren, och ingetdera har något med bestämmanderätt att göra.
Så du anser inte att det är ett problem Birgit? Du finner dig i att returnera post som inte tillhör dig, att lägga tid och energi på att prata med människor som ringer på din dörr, förklara för diverse pundare att X inte bor på adressen, skicka paket i retur som inte du har beställt? Du måste vara pensionär eller dåligt med fritidssysselsättningar med en sådan inställning? Varför emotsäger du något som innebär en förbättring för 50% av befolkningen? Förklara gärna dina argument för jag kan då inte hitta ett enda argument MOT att jag som husägare ska ha bestämmanderätten över vem som ska få skriva sig på min adress?
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Jag hade under några år förre ägarens olika bolag skrivna på vår address, när jag tröttnade på att returnera post, så började jag helt enkelt att råka slänga den istället. Något jag givetvis aldrig skulle erkänna.
Sedan råkade jag öppna ett par brev från kronofogden också, blev chockad över att se dem, så jag öppnade innan jag hann se att de inte var till oss.... Det handlade om att förre ägaren inte hade lämnat årsredovisning för sitt sovande bolag på några år, och fått en straffavgift för det, som gick till kronofogden.
Sedan råkade jag öppna ett par brev från kronofogden också, blev chockad över att se dem, så jag öppnade innan jag hann se att de inte var till oss.... Det handlade om att förre ägaren inte hade lämnat årsredovisning för sitt sovande bolag på några år, och fått en straffavgift för det, som gick till kronofogden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 905 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 905 inlägg
Fastighetsavgift/skatt betalas av alla som äger en fastighet, dvs. även av ägare av obebyggda tomter, hyreshus och industrifastigheter. Varför tror du att dom är intresserade av betala något som bara gynnar villaägare?M Markarbetaren skrev:Jag betalar idag 8049kr om året i något som benämns fastighetsavgift. Jag vet inte vart pengarna går men det har säkert inget med mitt hus att göra så där finns nog lite pengar att hämta för en sån här enkel funktion som en it-kodare kan snickra ihop på en eftermiddag.
Så du anser inte att det är ett problem Birgit? Du finner dig i att returnera post som inte tillhör dig, att lägga tid och energi på att prata med människor som ringer på din dörr, förklara för diverse pundare att X inte bor på adressen, skicka paket i retur som inte du har beställt? Du måste vara pensionär eller dåligt med fritidssysselsättningar med en sådan inställning? Varför emotsäger du något som innebär en förbättring för 50% av befolkningen? Förklara gärna dina argument för jag kan då inte hitta ett enda argument MOT att jag som husägare ska ha bestämmanderätten över vem som ska få skriva sig på min adress?
Nej, ska det bli rättvist så behövs det ju en ny avgift för att upprätta och underhålla en sån funktion och det är definitivt inte någon som en programmerare slänger ihop på en dag utan det är snarare frågan om flera manår eftersom det inte är enkelt utan det finns en massa specialfall att ta hand om för att inte tala om GPDR och liknande.
Dessutom är fastighetsavgiften en kommunal avgift men du efterfrågar ett register för hela landet.
Visst tycker jag att det vore trist att returnera post etc. men så ofta kommer det ju inte post som alltid skickas till folkbokföringsadressen (den som falskskrivet sig lär ju inte beställa paket som ska levereras till adressen där de inte finns, eller uppge den adressen till sina kompisar). Läs gärna tidigare trådar där Per och Marlen skrev hur det var när de råkade ut för det.
Sen är ju risken liten att man drabbas så frågan är om det verkligen finns ett allmänt intresse bland ägarna av enfamiljshus att betala för att slippa. Man får alltid väga problemets storlek mot kostnaden för att åtgärda det. Är det dessutom en lösning som flyttar problemet från ägare av enfamiljshus till dem som bor i hyreslägenheter och bostadsrätter så är det ju egentligen ingen lösning utan bara en dålig fix.
Så återigen hur mycket är du villig att betala varje år för att slippa risken att någon skriver sig på din adress?
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Adressen till tjänsten:
https://skatteverket.se/privat/folk...dapasammaadress.4.7eada0316ed67d7282abee.html
Lite märkligt att det krävs BankID för tjänsten att se informationen, men för att skriva sig på annan adress behövs det inte
https://skatteverket.se/privat/folk...dapasammaadress.4.7eada0316ed67d7282abee.html
Lite märkligt att det krävs BankID för tjänsten att se informationen, men för att skriva sig på annan adress behövs det inte
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Int heller. Kommer själv från Glada Hudik och kan allt om kangeroer. Det får räcka.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Då är vi två! Problemet är att alla norr om Sundsvall ser oss som sörlänningar och alla söder om Gävle ser oss som norrlänningarPer Eskilsson skrev:
———————————————-
Vi får dras med ett gammalt bolag från tidigare ägare, efter många påtryckningar fick vi bort honom från vår adress och de flesta bolagen. Han flyttades då längre ner på gatan till sitt andra hus innan han hamnade på hem, så nu har våra ”nya” grannar(de flyttade in i våras) haft samma problem.
Vet inte hur många besök från kronofogden/delgivningsmän vi haft som vi fått hänvisa till den nya adressen.
Var otroligt roligt. Det bästa var de i min bekantskapsrets som skrävlade om sina löner och sen hade betydligt LÄGRE lön än vad de gav sken av....M Markarbetaren skrev:
De var nog snabba med att klaga
Jivver är ju nya Knutby!Appendix skrev:
Men appråpå ämnet så borde man göra om systemet så man kan bli av med felskrivna människor snabbare. Exempelvis 2st försök med rek brev under 3 månader. Sen anses man som ej bokförd på adressen.