A
P Pe_Er skrev:
Är på jakt efter en ny fristående spis. Och bredden på samtliga modeller jag tittat på är 60cm. Min nuvarande spis ligger på ca 68cm bred. Är 60cm en ny standard?
Isf, förslag på vad jag gör med mina ca 8cm som blir över? 🤔
Japp samma dag vi gick med i EU blev standarden 60cm och 230V
 
A
useless useless skrev:
Då stoppar man dit ett litet skåp man kan ställa bakplåtarna i.
Vinflaskor...
 
A
Storsockret Storsockret skrev:
Jag bytte bänkskiva och byggde en utdragbar låda som jag försökte matcha med resten. Ikeas skådis som väggar och lite brädor och hjul. Det som störde mig mest var att fläkten inte längre var centrerad men tänker inte på det längre och ingen som inte vet om det lägger märke till det vid besök heller så.

[bild]

[bild]

[bild]
Varför byte du en svensk spis från Motala till en polsk?
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
P Pe_Er skrev:
Är på jakt efter en ny fristående spis. Och bredden på samtliga modeller jag tittat på är 60cm. Min nuvarande spis ligger på ca 68cm bred. Är 60cm en ny standard?
Isf, förslag på vad jag gör med mina ca 8cm som blir över? 🤔
70 cm breda spisar finns med induktionshäll.
Sök på nätet 70 cm spis induktion så finner du exempelvis Elektrolux EKI7553BTW 696mm bred
70 spisar har funnits ”hur länge som helst” mamma hade en Husqvarna på 60-talet ocg jag slängde ut en Cylinda för tre veckor sen. Jag gissar att några modeller kan diffa på ett par cm, så du måste läsa specarna noga om ditt ”hål” är exakt 680mm.

60 bredd är nog vanligast och det var en sån jag köpte. Ska leva med en 10cm spalt tills köket byggs om. Skarvar nog bänkskivan ändå och kanske orkar plugga hålet. Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Köp en 70 cm spis då? Det finns fortfarande många att välja på.
B Blejdarn skrev:
70 cm breda spisar finns med induktionshäll.
Sök på nätet 70 cm spis induktion så finner du exempelvis Elektrolux EKI7553BTW 696mm bred
70 spisar har funnits ”hur länge som helst” mamma hade en Husqvarna på 60-talet ocg jag slängde ut en Cylinda för tre veckor sen. Jag gissar att några modeller kan diffa på ett par cm, så du måste läsa specarna noga om ditt ”hål” är exakt 680mm.

60 bredd är nog vanligast och det var en sån jag köpte. Ska leva med en 10cm spalt tills köket byggs om. Skarvar nog bänkskivan ändå och kanske orkar plugga hålet. Lycka till!
70cm var svensk standard sen blev det EU standard och motalafabriken stängde
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Japp samma dag vi gick med i EU blev standarden 60cm och 230V
Vad har du fått det ifrån?
 
A
D Daniel 109 skrev:
Vad har du fått det ifrån?
Electrolux
 
  • Gilla
DTanner och 2 till
  • Laddar…
P Pe_Er skrev:
Är på jakt efter en ny fristående spis. Och bredden på samtliga modeller jag tittat på är 60cm. Min nuvarande spis ligger på ca 68cm bred. Är 60cm en ny standard?
Isf, förslag på vad jag gör med mina ca 8cm som blir över? 🤔
Om din spis är 68cm undrar jag om du inte kan hitta en ny av samma fabrikat?
Vad är det dör fabrikat du har?
 
Ang standards, jag lyckades få tag på en helt ok ny electrolux glaskeramikspis till svärmor för några år sedan med det udda måttet 55 cm bredd, ersatte en tidigare 50 cm bredd och sega gjutjärnsplattor. EKC4011AOW såg jag nu i min historik.

Bra med power 9,5 kW, trefas 400V plus nolla. Fanns precis plats med denna med typ 2 mm tillgodo mot gamla vedspisen, nästan sugpassning :)

Dessa ynka extra 5 cm gjorde att man upplever den som vilken 60 cm-spis som helst vad gäller ugnsutrymme och "real estate" uppe på hällen med fyra plattor.

En 70 cm bred spis är definitivt ett mycket trevligt format och blir väl vad vi sätter dit nästa gång, inklusive ombyggnad av köket då. Hemma i stan har vi en gammal tremoduls Miele combo med en del gasplattor och el, 865 mm på bredden och det är givetvis ännu trevligare men tycks inte följa någon som helst standard vad gäller bredd...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Electrolux
Att spisar ska vara 60cm breda och gå på 230V är knappast en EU regel.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
electroluxaren skrev:
Varför byte du en svensk spis från Motala till en polsk?
För att annars hade jag lika gärna kunnat göra upp en brasa och vänta på glöd för det skulle gå lika fort.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
jonaskop och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
electroluxaren skrev:
70cm var svensk standard sen blev det EU standard och motalafabriken stängde
Intressant!

Då hade jag en jädrans tur när jag köpte min spis från utlandet (Finland). Fast 60cm kanske redan var standard år 2000 som min ursprungskök är ifrån.

Numera verkar det dock vara en ny standard på längden av köken eller bredden från vägg och framåt.
Eller så är det Ikeas egen standard? Vit spis intill en mörkbrun bänkskiva, visar möjlig passform med standardmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska vara 63.5cm istället för den gamla standarden 60cm.

Men man kanske vill jävlas med dem som inte vill ha Ikeas egna inbyggnadsvitvaror.
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
BirgitS
kisumisu kisumisu skrev:
Eller så är det Ikeas egen standard?
Ikea har helt egna mått som de har hittat på för att göra det lätt i fabriken etc. medan den svenska standard som togs fram för 70 år sen eller så utgick från vad som var praktiskt för den som skulle laga mat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
BirgitS BirgitS skrev:
Ikea har helt egna mått som de har hittat på för att göra det lätt i fabriken etc. medan den svenska standard som togs fram för 70 år sen eller så utgick från vad som var praktiskt för den som skulle laga mat.
Som jag nämde mitt förra kök var Marbodal. Inget med Ikea att göra.

Däremot bytte jag bänkskivan och diskhon, då den gamla bänken var så utsliten och jag ville ha en dubbelho var så trött på 2000 talets nymodigheter med 1 ho system.

Fick modifiera Marbodalstommarna framåt osv för att Ikea bänkskivan med hoarna skulle få plats.

Hade jag val 100% Ikea dvs även skåpen stommar etc hade även då köket stått 3.5cm mer framåt.

Men är väl en strategi för att tvinga folk till deras egna skitvitvaror....

Det med spisen är en liten skitsak men har sett samma problem i ett annat hus som haft 100% Ikea kök bortsett från vitvaror alltså valt vitvaror av annat märke.

Ironiskt nog står det även på ritning från Ikea "svensk standard".

Ps.
Sorry, ritning giltig för Sverige står det.
Del av en köksritning med texten "Osparad ritning" och giltighetsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här var dock saker jag räknat med och är riktigt nöjd med slutresultatet. Men var många om och men. Blev aldrig nån Ikea kök 100% pga att köket hade blivit mindre.

I slutändan var det tom en annan som tipsade mig att sätta en planka bakom gamla köket för att få den framåt dessa centimeter som behövdes. Var riktigt nära ångra precis allt gällande köpet av ny kök.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
En annan ide är att stoppa dit ett bänkskåp och däri sätta inbyggnadshäll och ugn.
Ny skiva förstås då också vilket gör det till en större operation.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.