A
D Daniel 109 skrev:
Var hittar du förbudet på stickpropp till tvättmaskiner utan jordfelsbrytare?
i våtutrymme zon 0----
 
electroluxaren skrev:
i våtutrymme zon 0----
Så i tvättstugan är det okay med tvättmaskin med stickpropp utan JFB?
 
A
blackarrow blackarrow skrev:
Så i tvättstugan är det okay med tvättmaskin med stickpropp utan JFB?
Har inte läst något annat
 
kisumisu
D Daniel 109 skrev:
Ja, eluttag i badrum ska vara jordade. Men det finns inget förbud mot tvättmaskiner i uttag utan jordfelsbrytare.
Är väl även krav på jfb om du ska ha uttag i badrum?! Eller är det så bara när man har uttag utomhus, fast ute har man ju alltid haft uttag?! Medans badrum har man som högst haft 110v till rakapparat!

Oavsett om man har tvättmaskinen där eller inte.

Dock kan jag tycka det är löjligt, då t ex i Finland är det en norm med 230v uttag i badrum! Står klistermärke "förbjudet att ha anslutna apparater (inklusive tvättmaskin) då när man duschar" dvs säkrare än att ha där en tvättmaskin som är konstant ansluten!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
kisumisu
blackarrow blackarrow skrev:
Så i tvättstugan är det okay med tvättmaskin med stickpropp utan JFB?
Jag har fått förklaring att alla rum som har golvbrunn får ej ha uttag.

Men jag är ingen elektriker själv.
Vore nu intressant få lite elektriker inne till tråden som kan svara vad som gäller.

Vi gled visserligen helt ur ämnet. Men dessa som kommer med sina paragrafer i hempular trådar lyser tyvärr med sin frånvaro nu 😂 eller är det nån gråzon nu 🤔
 
Du får ha uttag i alla rum.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Är väl även krav på jfb om du ska ha uttag i badrum?! Eller är det så bara när man har uttag utomhus, fast ute har man ju alltid haft uttag?! Medans badrum har man som högst haft 110v till rakapparat!

Oavsett om man har tvättmaskinen där eller inte.

Dock kan jag tycka det är löjligt, då t ex i Finland är det en norm med 230v uttag i badrum! Står klistermärke "förbjudet att ha anslutna apparater (inklusive tvättmaskin) då när man duschar" dvs säkrare än att ha där en tvättmaskin som är konstant ansluten!
Det står " Vidrör icke elmaterial när du är våt"
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.