5 914 läst · 80 svar
6k läst
80 svar
Ny spis kräver 20A säkring?
Jag fick leta länge innan jag hitta en vanlig spis som var 70 cm och 3 faser 16AR Ryzen skrev:
Värmepumpen ligger givetvis på egna säkringar, men spis och garage med kompressor, elsvets och borrmaskin ligger på spissäkringarna.R Ryzen skrev:
Det är en fullvuxen fristående spis.J jonaserik skrev:
Och jag siktar på den vänstra schema delen, eftersom jag har 3x16A huvudsäkring. Min tolkning är att det då blir ett uttag och kontakt med 5st poler? Är hyfsat säker på att nuvarande uttag har 4st poler..blir lite eldragning då.
Den högra schema delen, kallar du 2-fas, jag trodde den typen av koppling kallades 1-fas..
Och min tolkning är att antingen den vänstra eller högra schemadelen kan användas, beroende på förutsättningarna. Mina förutsättningar är som sagt 3x16A.
I uttaget säger du. bara lossa på locket och se om det är tampar under alla. Om inte för gammalt, så upptill vänster en blå, eller mäta mellan den och dom andra 3, 230 V och mellan dom andra 400 V. Då är du säker på att inte bränna upp spisen.
med betoning på kan men den vänstra är den du bör använda (eftersom du vill ha full effekt).P Pe_Er skrev:
Japp, inte otroligt att det saknas nollan.
Ett uttag med 4poler tror jag inte existerar. Så det är sannolikt 5. Du har helt rätt i att det högra schemat är för enfasanslutning.P Pe_Er skrev:Det är en fullvuxen fristående spis.
Och jag siktar på den vänstra schema delen, eftersom jag har 3x16A huvudsäkring. Min tolkning är att det då blir ett uttag och kontakt med 5st poler? Är hyfsat säker på att nuvarande uttag har 4st poler..blir lite eldragning då.
Den högra schema delen, kallar du 2-fas, jag trodde den typen av koppling kallades 1-fas..
Och min tolkning är att antingen den vänstra eller högra schemadelen kan användas, beroende på förutsättningarna. Mina förutsättningar är som sagt 3x16A.
Troligen kontakten till gamla spisenD Daniel 109 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/32/32236-da2c04aaa2b6b63458a577bd7f904ef0.jpg
Är det där ett uttag?
Det finns visserligen CEE uttag med 4poler. Men jag har inte sett dem installerade.
Det finns visserligen CEE uttag med 4poler. Men jag har inte sett dem installerade.