R Ryzen skrev:
Det måste väl finnas spisar för 16A.
Det blir dyrt att säkra upp bara för spisen.
Jag har 16A på huvudsäkring och till spisen.
Dessutom hela garaget på spissäkringarna.
Även jordvärmepump.
Aldrig krånglat hittils .
Jag fick leta länge innan jag hitta en vanlig spis som var 70 cm och 3 faser 16A

P Pe_Er skrev:
Denna då, 3x16A. Och rätt bredd för mig, 70cm. Åsikter om den?

[länk]
Ja, den kör hällen på 2*16 A.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
R
R Ryzen skrev:
Det måste väl finnas spisar för 16A.
Det blir dyrt att säkra upp bara för spisen.
Jag har 16A på huvudsäkring och till spisen.
Dessutom hela garaget på spissäkringarna.
Även jordvärmepump.
Aldrig krånglat hittils .
Värmepumpen ligger givetvis på egna säkringar, men spis och garage med kompressor, elsvets och borrmaskin ligger på spissäkringarna.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
R Ryzen skrev:
Värmepumpen ligger givetvis på egna säkringar, men spis och garage med kompressor, elsvets och borrmaskin ligger på spissäkringarna.
noll koll verkar det som

R Ryzen skrev:
Det låter otroligt att det ligger på spissäkringen. Men om du har 16A huvudsäkring gör det ingen skillnad att separata det även om det är så.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Angående spisen Cylinda SIB8472KVE som jag funderar på att inhandla. Så här ser det ut i manualen, angående elanslutning.
Inga konstigheter där va?

• Manualsidan som visar elanslutningsinstruktioner för Cylinda-spisen med diagram och text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3 faser + noll + jord ( PE ) enligt vänstra schemat. Den högra schemadelen 2 faser + noll + jord om du ska ha en lös ugn. där 3 fasen går till ugnen. Är det en fullvuxen spis med allt i så är det enligt den vänstra

• Gilla
  • Arg
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
3 faser + noll + jord ( PE ) enligt vänstra schemat. Den högra schemadelen 2 faser + noll + jord om du ska ha en lös ugn. där 3 fasen går till ugnen. Är det en fullvuxen spis med allt i så är det enligt den vänstra
Det är en fullvuxen fristående spis.
Och jag siktar på den vänstra schema delen, eftersom jag har 3x16A huvudsäkring. Min tolkning är att det då blir ett uttag och kontakt med 5st poler? Är hyfsat säker på att nuvarande uttag har 4st poler..blir lite eldragning då.

Den högra schema delen, kallar du 2-fas, jag trodde den typen av koppling kallades 1-fas..
Och min tolkning är att antingen den vänstra eller högra schemadelen kan användas, beroende på förutsättningarna. Mina förutsättningar är som sagt 3x16A.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I uttaget säger du. bara lossa på locket och se om det är tampar under alla. Om inte för gammalt, så upptill vänster en blå, eller mäta mellan den och dom andra 3, 230 V och mellan dom andra 400 V. Då är du säker på att inte bränna upp spisen.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
P Pe_Er skrev:
ch min tolkning är att antingen den vänstra eller högra schemadelen kan användas, beroende på förutsättningarna. Mina förutsättningar är som sagt 3x16A.
med betoning på kan men den vänstra är den du bör använda (eftersom du vill ha full effekt).
Är hyfsat säker på att nuvarande uttag har 4st poler..blir lite eldragning då.
Japp, inte otroligt att det saknas nollan.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
P Pe_Er skrev:
Det är en fullvuxen fristående spis.
Och jag siktar på den vänstra schema delen, eftersom jag har 3x16A huvudsäkring. Min tolkning är att det då blir ett uttag och kontakt med 5st poler? Är hyfsat säker på att nuvarande uttag har 4st poler..blir lite eldragning då.

Den högra schema delen, kallar du 2-fas, jag trodde den typen av koppling kallades 1-fas..
Och min tolkning är att antingen den vänstra eller högra schemadelen kan användas, beroende på förutsättningarna. Mina förutsättningar är som sagt 3x16A.
Ett uttag med 4poler tror jag inte existerar. Så det är sannolikt 5. Du har helt rätt i att det högra schemat är för enfasanslutning.

• Arg
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är det där ett uttag?

Det finns visserligen CEE uttag med 4poler. Men jag har inte sett dem installerade.

• Arg
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det där ett uttag?

Det finns visserligen CEE uttag med 4poler. Men jag har inte sett dem installerade.
Petimeter.

Slår man på hjärnan fattar man vad som menas även om ordet är fel (man tar det i sitt sammanhang, spis).
Uttag, stickpropp, kontakt...

• Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.